Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac pro minne?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 11:59

Har jag drömt eller har det inte skrivits någonstans att Mac Pro kommer att få en annan typ av minne nästa år?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 13:21
Ursprungligen av bossep:

Har jag drömt eller har det inte skrivits någonstans att Mac Pro kommer att få en annan typ av minne nästa år?

Du läste nog att Intel skall överge FB-DIMM. Har läst detta någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-03 20:44
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Du läste nog att Intel skall överge FB-DIMM. Har läst detta någonstans.

Så var det! Kan man tolka det som om att man är en förlorare om man köper nu och får det dyrare FB-DIMM när det nästa år kommer ett mer ordinärt minne som är väsentligt billigare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-03 22:30

Man kan tolka det som att köper du din mac pro nu så får du leva med att den har FB-DIMM . Nästa uppdatering utav Mac Pro kommer nog inte ha FB-DIMM. Så har du redan en Mac Pro är det bara att lära sig att leva med det. Så det kommer inget ersättnings minne som är billigare till den nuvarande Mac Pron.

Ursprungligen av jawa:

Nästa uppdatering utav Mac Pro kommer nog inte ha FB-DIMM.

åjo... det beror väl kanske på vad man menar med 'nästa uppdatering', men nog kommer mac pron få dras med sina fb-dimms iallafall tills nästa höst/vinter och fram till dess bör man väl kunna förvänta sig (minst) en uppdatering.
fb-dimms är ju inte fenomenala (eller ens bättre) i alla avseenden men jag kan iaf inte se något vettigt (läs vettigare) alternativ på kortare sikt.

en av fördelarna är däremot dess oberoende av själva minnestekniken bakom amb-chippet.
man bör alltså kunna uppdatera till ddr3 i nuvarande burkar när sådana moduler blir tillgängliga. (slutet av 2007 i bästa fall...?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 19:08

Överst på listan står en MBPro. Jag har ingen brådska med en ny stationär.

Hello igen, det verkar vara svårt att få tag i kingstonminnen, KTA-MP667K2, för inwarehouse, är det nån som har sett nått annat ställe som säljer minnen till rätt kurs?
Känns ju som att det borde ha hunnit bli fler som säljer dessa minnen nu?
priser för 2x512 är med sweclockersrabatten 2015:-

Mac Pro RAM - placering och kylflänstyper

Jag hade 4 st 512 MB RAM i min Mac Pro sedan kompletterade jag med 2 st 2 GB moduler.

1. De nya 2 GB modulerna från Macoteket hade endast en nästan plan kylplåt på fram- och baksida utan flänsar (sammanlagt ca 1 cm tjocka moduler) till skillnad från de gamla 512 MB modulerna som var ca 3 cm tjocka med åtskilliga flänsar på. Är detta OK eller har jag fått ekonomivarianter av modulerna? Försäljaren hävdar att 2 GB modulerna inte ska vara tjockare. Är det någon som har köpt 2 GB moduler med mer flänsar på?

2. Hur bör modulerna fördelas för bästa prestanda? Ska 2x2 GB sitta på första positionen på kort A och sedan 2x512 på första pos på kort B? Ska man sedan fylla kort A med de återstående 2 x 512?

Jag gissar att det hade varit bättre att ha ett kort med 2x2 GB och ett med 4x512 MB så att mer minne ligger parallellt men då fyller man inte korten i Apples föreslagna ordning om man inte placerar 2x2 modulerna på kort B. Men då blir det mer minne på B än A. Någon som vet bättre?

  • Medlem
  • 2006-12-28 12:32
Ursprungligen av Johan Forssblad:

Jag hade 4 st 512 MB RAM i min Mac Pro sedan kompletterade jag med 2 st 2 GB moduler.

1. De nya 2 GB modulerna från Macoteket hade endast en nästan plan kylplåt på fram- och baksida utan flänsar (sammanlagt ca 1 cm tjocka moduler) till skillnad från de gamla 512 MB modulerna som var ca 3 cm tjocka med åtskilliga flänsar på. Är detta OK eller har jag fått ekonomivarianter av modulerna? Försäljaren hävdar att 2 GB modulerna inte ska vara tjockare. Är det någon som har köpt 2 GB moduler med mer flänsar på?

mina 2gb-pinnar ser ut som de 512:or man fick med

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 22:12

Optimalt är att ha 2x XXX på ena banken och 2x XXX på den andra. Inte 2x XXX på ena och 2x YYY på den andra. Bäst alltså med 4x512 eller 4x1GB eller 8x512 eller 4x512+4x1GB eller ....
Du förstår principen?

Jag förstår principen men

om man nu har det man har hur sätter man det bäst då? Ville hellre ha fortsatt utbyggnadsmöjlighet (+2x2 GB) utan att "slänga ut" 512:orna som det hade blivit om man köpt 4 x 1 GB i stället.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 12:27
Ursprungligen av Johan Forssblad:

om man nu har det man har hur sätter man det bäst då? Ville hellre ha fortsatt utbyggnadsmöjlighet (+2x2 GB) utan att "slänga ut" 512:orna som det hade blivit om man köpt 4 x 1 GB i stället.

Då sätter du dem parvis i vilken ordning som helst. Spelar ingen roll. Det är i tvåpar man får bästa prestanda, men det är nog akademiskt i praktiskt arbete. Jag skulle satsat på 4x1 för priset på 2x2 är nästan det dubbla per GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 17:18

dras prestandan ner om jag kör 4x512 på ena banken och 2x1024 på den andra? Mer optimalt att köra 6x512? Eller är det parvis per modul?

Ursprungligen av 20Hz:

dras prestandan ner om jag kör 4x512 på ena banken och 2x1024 på den andra? Mer optimalt att köra 6x512? Eller är det parvis per modul?

båda varianterna innebär låg minnesbandbredd, 8x512 är bättre i så fall. (men det var kanske det du menade?)

för att sammanfatta:
1. man måste installera modulerna parvis.
2. samma konfiguration på båda riser-korten ger (teoretiskt) dubbel prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 19:58

okey, trodde det var 4 per "modul" men sjukt irriterande. jag kommer få standardkonfigen nu i veckan dvs 2x512, tänkte direkt köpa till 2x512 extra. Och sedan när en vän drar till staterna så köper han 2x1024. det blir alltså långsammare att köpa detta än att köpa 4x512? dvs att jag har 8x512?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 21:06
Ursprungligen av 20Hz:

... det blir alltså långsammare att köpa detta än att köpa 4x512? dvs att jag har 8x512?

Ja. Mätbart då alltså.
I praktiken; troligtvis ingen större skillnad.

vissa andra av intels chipsets stödjer iofs asymmetrisk dual-channel. (ex.vis de i övriga intel-macar)
om även macpro gör det skulle man kunna köra 4x512 på ena och 2x1024 på andra risern med full hastighet, men det verkar det inte finnas någon som kan bekräfta det.
(och som vanligt står står det inget vettigt i apples dokumentation...)

  • Medlem
  • 2007-01-04 21:20

varför inte köpa 8st 2gb direkt så slipper man fundera?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-05 07:39
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-08 22:11

Nån som har länkar till butiker i Sverige som säljer passade minnen? Macoteket känner jag redan till...

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-09 16:10

Verkar som att macoteket har sänkt priset på minne till MacPro nu, i alla fall på 512 samt 1gb stickorna.
Billigare än inwarehouse tom.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-09 16:54
Ursprungligen av Potah:

Verkar som att macoteket har sänkt priset på minne till MacPro nu, i alla fall på 512 samt 1gb stickorna.
Billigare än inwarehouse tom.

Tänk på att Macotekets priser är utan moms samt per styck....

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-10 08:08

Ah såklart, såg nu att jag hade jämfört inwarehouses Apple minnen med Macotekets Apple minnen, inte Kingstons variant. Silly me!
Bra att veta iaf, har kingston minnena lika feta kylflänsar på sina minnen med? Jag lyckas inte hitta nån bild på dem.

Ursprungligen av Potah:

Ah såklart, såg nu att jag hade jämfört inwarehouses Apple minnen med Macotekets Apple minnen, inte Kingstons variant. Silly me!
Bra att veta iaf, har kingston minnena lika feta kylflänsar på sina minnen med? Jag lyckas inte hitta nån bild på dem.

Japp. Köpte precis 2*1 gigg kingston-minne och de ser identiska ut med de från apple som redan sitter (såvitt jag kan se...) Och funkar perfekt so far.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-01-16 11:15
Ursprungligen av BrasseHasse:

Japp. Köpte precis 2*1 gigg kingston-minne och de ser identiska ut med de från apple som redan sitter (såvitt jag kan se...) Och funkar perfekt so far.

Vart köpte du dessa? Nåt bra tips vart man handlar billigaste Kingston....?
Eller vad är det som gäller idag? Det har ju gått ett par månader till sedan senaste posten.

Mvh /Peter

Ursprungligen av pwphoto:

Vart köpte du dessa? Nåt bra tips vart man handlar billigaste Kingston....?
Eller vad är det som gäller idag? Det har ju gått ett par månader till sedan senaste posten.

Mvh /Peter

Jag köpte dem på Dustinhome.se via studenkortet.se för 3450:- Men nu har de blivit dyrare där och kostar 4250:- eller 4050:- med studentrabatt. Så köp istället på Inwarehouse.se för 3400:- om du registrerar dig via sweclockers (se tidigare inlägg i denna tråd). Annars får du betala 3620:-...

Lycka till!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-01-16 11:47
Ursprungligen av BrasseHasse:

Jag köpte dem på Dustinhome.se via studenkortet.se för 3450:- Men nu har de blivit dyrare där och kostar 4250:- eller 4050:- med studentrabatt. Så köp istället på Inwarehouse.se för 3400:- om du registrerar dig via sweclockers (se tidigare inlägg i denna tråd). Annars får du betala 3620:-...

Lycka till!

Tackar för tipsen....

Jag letade runt lite och fann faktiskt ännu billigare på MISCO.se.... under 3400 för 2x1GB kingston Valueram - Fullbuffrat ECC.

Sedan ytterligare ett ställe: OpenSolution e-butik. Samma minne 2x1GB för c:a 3100.- inkl moms! Där ska jag nog handla.

Mvh /Peter

Ursprungligen av pwphoto:

Tackar för tipsen....

Jag letade runt lite och fann faktiskt ännu billigare på MISCO.se.... under 3400 för 2x1GB kingston Valueram - Fullbuffrat ECC.

Sedan ytterligare ett ställe: OpenSolution e-butik. Samma minne 2x1GB för c:a 3100.- inkl moms! Där ska jag nog handla.

Mvh /Peter

Nice! Kör hårt...

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-16 12:30

Tänk på att det kan vara skillnad på Apple certifierade FB-DIMM och "vanliga", inte bara priset

Bevaka tråden