Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äkta (?) skärmdumpar på "Leopard" ?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 22:11

Aperture slår nog DVDSP på fingrarna gällande look, men jag är lite emot deras "one window app" man gott över till. DVDSP är bättre rent program/system tekniskt med flera fönster och flexibiliteten mellan dem.

Timemachine har en för och en nackdel att Apple idag visat hur "häftigt" man kan implementera det. Detta gör på sitt sätt att alla program får en "unik" lösning för återhämtning av filer. Å andra sidan verkar detta ske i en miljö som påminner mycket om det program man redan "tappat" filerna i.

Jo deras "one window app" är märkligt - men däremot looken är riktigt mumsig och det finns många bra funktioner som även skulle fungera i Findern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-12 09:58

Aperture är väll helt enkelt i fullskärm för att man ska se så mycket av bilderna som bara är möjligt? Mycket information på en gång kräver väll nästan det. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 13:11

Mjae... jag skulle hävda att Apertures "look" på fönster från DVDSP hade varit mycket mer flexibelt är vad Aperture erbjuder idag. Det programmet är väldigt "strikt" byggt för dess ändamål, men förlorar lite i flexibliteten. Du kan ex. inte "dra loss" en viewer och placera var du vill. Antingen är denna låst till huvudfönstret (som är ETT fönster) eller så kan du få din sekundärskärm att agera viewer (då används dock hela skärmen till detta och du slösar generellt mycket arbetsyta på svart).

Visst, för dess ändamål så är det inte så tokigt, men det kunde vara bättre och mer flexibelt. Att dela upp alla "panes" man hittar i Aperture i fönster och flikar likt DVDSP hade nog fungerat precis lika bra, om inte bättre, än nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 16:00

Något jag reagerade på när jag kollade på keynoten var spotlight ikonen i dockan.

Blir spotlight även ett eget program nu? Vi kan alltid hoppas!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-13 18:39

Hjälp!

Dem där länkarna ni visade i början funkar inte för mig/Apple har tagit bort bilderna... Kan ni lägga upp skrärmdumparna igen?:'(

Ursprungligen av boris91:

Dem där länkarna ni visade i början funkar inte för mig/Apple har tagit bort bilderna... Kan ni lägga upp skrärmdumparna igen?:'(

Fler bilder hos HardMac.com

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-13 20:18
Ursprungligen av Hagelin:

Fler bilder hos HardMac.com

Verkar som Hardmac inte pallade trycket, nu kommer man inte in alls...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 22:04
Ursprungligen av boris91:

Dem där länkarna ni visade i början funkar inte för mig/Apple har tagit bort bilderna... Kan ni lägga upp skrärmdumparna igen?:'(

Se dem här:

http://72.14.203.104/search?q=cache:http://techpedia.org/a/90

Eller här...

http://www.flickr.com/photos/uneasysilence/sets/72157594232222117/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-08-13 19:26

"When renaming a file, the selection now exclues the file extension."

Äntligen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-14 10:10
Ursprungligen av xtimmyx:

"When renaming a file, the selection now exclues the file extension."

Äntligen!

Mycket välkommet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 08:20

Fler nya bilder här. Spring, inte gå, dit innan Apple advokater gör samma sak. http://www.aeroxp.org/board/index.php?showtopic=5209

Ursprungligen av acke:

Fler nya bilder här. Spring, inte gå, dit innan Apple advokater gör samma sak. http://www.aeroxp.org/board/index.php?showtopic=5209

Res. indpt. UI smakar skumpa, må jag säga. Även om aqua-knapparna ser lite för plastiga och Fischer Price:iga ut så stora

Nya Spotlight-gränsnittet känns också bra. Tror jag. Nu saknas bara att de tar väck den förbannade galaxen i Time Machine, känns farligt 90. Saknas bara en blinkande Under Construction-gif.

Hoppas för guds skull att Apple trollat ordentligt med vektorhanteringen i OS X, annars kommer ju gränssnittet sega ner datorn som inget annat.

Och äntligen har de tagit bort de onödiga signalfärerna från Spotlight så att man faktiskt kan se vad det är man markerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 17:53

Fast OSX är i mångt och mycket redan idag vektorbaserat så troligen får man inte alls en sådan stor hit på prestandan - ännu mindre om de lyckas få igång Quartz 2D Extreme där man då lägger all processering av grafiken på GPU:n.

Men ja, den som lever får se

Vista kommer väl också köra Res. indpt. UI om jag inte har fel så...

Det är efter att ha läst Declaration of Resolution-independence som jag blivit ganska skeptisk.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är efter att ha läst Declaration of Resolution-independence som jag blivit ganska skeptisk.

Jo men om nu Vista klarar detta med fler möjligheter till fel beroende på fler tillverkare så borde väl ändå Leopard klara detta bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 18:25

Vista resolution independent? Borde de inte få till vettig textrendering då?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vista resolution independent? Borde de inte få till vettig textrendering då?

Jag kanske har fått fel info - de kanske inte har detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 18:34

Men givetvis blir inte hela OS:et vectorbaserat över en natt. Generella saker som pop-ups, knappar, scrollister - saker som kan vara det, blir det. Ikoner, bilder osv kommer inte (om någonsin) bli det.

Om inget annat kommer interface-prylar "finally" skrivas ut "snyggt". Men har det för stor påverkan på prestandan är det för mig inte så viktigt. Hellre att man lyckas sparka igång Quartz 2D Extreme.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men givetvis blir inte hela OS:et vectorbaserat över en natt. Generella saker som pop-ups, knappar, scrollister - saker som kan vara det, blir det. Ikoner, bilder osv kommer inte (om någonsin) bli det.

Om inget annat kommer interface-prylar "finally" skrivas ut "snyggt". Men har det för stor påverkan på prestandan är det för mig inte så viktigt. Hellre att man lyckas sparka igång Quartz 2D Extreme.

Ikoner kommer fortfarande vara bitmap, men bli 512x512 px stora

Läser man denna artikel och denna likaså så verkar det vara så att UI-element kommer bete sig som ikoner. Det vill säga att de ska ha flera förutbestämda storlekar som sedan skalas till närmaste procentsats däremellan.

Apple verkar vilja multiplicera allt för att Vis(t)a Redmond att de är efter igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 21:23

Ja, Quartz 2D Extreme är väl en av de sakerna man önskar mest med Mac OS X 10.5
För mig fungerar Findern i stort sätt som jag vill ha den. I alla fall tills Apple visar mig massor med saker jag aldrig visste att jag ville ha där.

Ursprungligen av acke:

Ja, Quartz 2D Extreme är väl en av de sakerna man önskar mest med Mac OS X 10.5
För mig fungerar Findern i stort sätt som jag vill ha den. I alla fall tills Apple visar mig massor med saker jag aldrig visste att jag ville ha där.

Du glömde en sak - Dockan...

Jag hoppas verkligen att de har gjort en rejäl fix med spotlight. Både i Findern och i själva Spotlight center (Erik det var väl så du i Tiger typ ville ha det). Det är som sagt bra att de gjort Spotlight till ett program men jag hoppas de har mer fantasi än så när de väl går åt rätt håll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 14:58
Ursprungligen av draags:

Du glömde en sak - Dockan...

Hur kunde jag! Jag som alltid tjatar om den.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-15 17:50

Urk vad är det för färg de kör vid hjälp menyn.

Hoppas Apple sköter sig angående det enhetliga.

Ursprungligen av draags:

Urk vad är det för färg de kör vid hjälp menyn.

Hoppas Apple sköter sig angående det enhetliga.

Samma lila färg som finns i Mac OS X 10.4 = enhetligt som attan.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 23:04
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Samma lila färg som finns i Mac OS X 10.4 = enhetligt som attan.

Enhetligt men fult.

Bevaka tråden