Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeTV + Mac mini eller hårddiskvideo för analogt in och ut?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-19 10:36

Hur gick det med ditt system Adrian - hur ser det ut idag? Jag har också en "vanlig" TV och skulle gärna köra en Mini för allt den kan (och förhoppningsvis lär sig i framtiden).

Jag kör fortfarande på med en gammal (men bra!) tjock-tv, jag gav upp jakten på nya heta modeller förra hösten och köpte en helanalog DVR från Pioneer, DVR-540H-S, som har fungerat utmärkt sedan dess tillsammans med min analoga tv och min analoga kabel-tv-signal.

Drömmen om det heldigitala Macbaserade vardagsrummet dröjer ännu ett tag för min del. Och varken AppleTV eller Mac mini känns attraktivt just nu då båda produkterna är rätt gamla och framtiden inom Apple för dom är osäker.

Kul tråd. Som många andra så funderar jag i samma banor. Jag tror att en brytpunkt är om källan till material är "Analogt" (t.ex TV) eller "digitalt". Är den övervägande delen av material "digitalt" så blir fördelarna med Apple TV / Mac mini större? (Tycker i alla fall jag).

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter:
Har en Mac mini med EyeTV Hybrid kopplad till en 28" B&O tjocktv (den är helt enkelt för bra för att byta till smaltv, än iaf) med ComHem's analoga utbud. Såhär i efterhand skulle jag kanske skaffat en EyeTV 250 då den har en inbyggd mpeg decoder. Med Hybriden får processorn jobba vilket gör att minin låter mer och blir varmare. Har dessutom allting instängt i ett skåp (har dock sågat bort ett hål på baksidan) vilket inte gör saken bättre.
Kör DVI-SVHS-SCART från minin till TV:n. Bilden från Front Row blir kanon men bilden från TV-sändningarna via EyeTV:n är väl sådär. Lite suddiga och bleka. Generellt flimmrar även bilden något i överkanten (syns dock inte alltid, beror på färger/ljusstyrkan i videosignalen). Detta har säkerligen att göra med Hybridens otillräcklighet eller DVI-SVHS-SCART konverteringen.
En annan lite jobbig grej med Mac är att det inte finns något program som hanterar ALLT. Man måste ha Front Row för film/foton och musik och sen måste man växla till EyeTV för TV in/uppspelning. Visst, med Remote Buddy blir det lite smidigare men fortfarande inte "sambovänligt"
I övrigt funkar Front Row med Perian installerat kanon, enkelt och snyggt. Dessutom kan den visst läsa rippade DVD titlar från hårddisken, i motsats vad som skrivits ovan. Den läser alla de vanliga videoformaten med subtitles, internetradio, VIDEO_TS mappar etc. Jag har dessutom konstaterat att det är Front Row jag använder allra mest. Det jag kan tänka mig att spela in är filmer och serier och dessa är faktiskt lättare/snabbare att ladda hem än att mecka med att spela in

Det tråkiga med Front Row är att om man vill ha en riktigt bra struktur med covers och hela kittet så måste man sitta och konvertera sin samling till mpeg4 som itunes kan läsa. Detta är ganska tidskrävande men ger förstås ett snyggt slutresultat. Har konverterat alla våra barnfilmer så att min dotter själv ska kunna välja film och det blev riktigt bra men som sagt mycket jobb bakom.

Jag kan också tillägga att jag ägt en KISS DP-558 tidigare. Som sagts tidigare är KISS spelarna väldigt buggiga vilket är synd då de har perfekt funktionaliet! Dessutom gick nätdelen sönder för ett tag sedan vilket också är ett vanligt problem. De är ju också fläktlösa vilket bidrar till minskad livslängd (även om de är jäkigt tysta!)

Slutligen har jag kikat lite på OXBMC som är Xbox Media Center portat till OSX. Detta ser riktigt lovande ut, utseendemässigt som Front Row men beytligt mer funktionalitet. Spana in på http://www.osxbmc.com/ och kolla en video på http://uk.youtube.com/watch?v=tGdihkA5FK4

Det tråkiga med Front Row är att om man vill ha en riktigt bra struktur med covers och hela kittet så måste man sitta och konvertera sin samling till mpeg4 som itunes kan läsa. Detta är ganska tidskrävande men ger förstås ett snyggt slutresultat. Har konverterat alla våra barnfilmer så att min dotter själv ska kunna välja film och det blev riktigt bra men som sagt mycket jobb bakom.

Bevaka tråden