Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg ibook G4 12" 1.2Ghz.....

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 23:02

Var inne hos Kullander&Kullander idag och frågade om vad det skulle kosta att maxutrusta min iBook G4 12" med 1.25gb ram och 100gb hd (eller större) och superdrive istället för combodrive. Kom jag med alla grejorna löst själv så tog de bara 1000kr för att skruva isär datorn och montera allting och sedan sätta ihop den igen. Och det tog bara en enda dag med

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 12:25

Har nu upptäckt att problemet ligger inte i att datorn "bara" har 768mb ram eller är gammal eller något sådant. Det är heller inget hårdvarufel. Det konstiga är att ni andra inte märker det.

Jag fick samma problem på min nyinköpta iMac 20" Intel Core2 Duo. Alltså:

man scrollar ner på en hemsida i Safari (under 10.4.8), med hjälp av piltangenten, blinkar msn-ikonen då t,ex så rycker det, den rycker till för varje blink. Detta är ett mjukvarufel. Det är Safari eller 10.4.7-8 som är dåligt programmerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 12:59

Varför är det ingen som säger det? Ingen?
G4 suger APA. Den är så långsam att Pentium 2 hoppar in i kanten av skärmen och fnissar.
Sa du att det var flash på sidan du surfade till? HAHA surfa tillbaka till en tom html-sida.

Kör du på batterier med din G4? HAHA L2-cache disabled. Nu kan du fundera på om det är stillbildsTV eller dator du har.

För att vara lite mer seriös, jag kör med Firefox, med scriptblock och adblock, på så sätt har jag inaktiverat nästan all flash och java som inte krävs. Sen har jag stängt av "smooth scrolling". Detta hjälper upp en hel del, men G4 är värdelös, att ens skifta tabs är _segt_.

Knappast grafikproblem eller att du har för lite ram. När jag ser på min cpu-last när jag scrollar når jag 80% last, utan javascript, smooth scrolling och flash på en sida. Scrollar jag snabbare blir det utan problem 100%. Att det skulle vara hårddiskrelaterat tror jag knappast, eftersom min disk inte används. Jag har länge gått och funderat över vad man ska göra med detta. Känns lite väl drastiskt att dra in någon linuxdist för att bli av med problemet. Funderade även på att köra in någon riktig lättviktsläsare, men då tapppar man ju en hel del kompabilitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 13:56
Ursprungligen av Snigeln:

Varför är det ingen som säger det? Ingen?
G4 suger APA. Den är så långsam att Pentium 2 hoppar in i kanten av skärmen och fnissar.
Sa du att det var flash på sidan du surfade till? HAHA surfa tillbaka till en tom html-sida.

Kör du på batterier med din G4? HAHA L2-cache disabled. Nu kan du fundera på om det är stillbildsTV eller dator du har.

För att vara lite mer seriös, jag kör med Firefox, med scriptblock och adblock, på så sätt har jag inaktiverat nästan all flash och java som inte krävs. Sen har jag stängt av "smooth scrolling". Detta hjälper upp en hel del, men G4 är värdelös, att ens skifta tabs är _segt_.

Knappast grafikproblem eller att du har för lite ram. När jag ser på min cpu-last när jag scrollar når jag 80% last, utan javascript, smooth scrolling och flash på en sida. Scrollar jag snabbare blir det utan problem 100%. Att det skulle vara hårddiskrelaterat tror jag knappast, eftersom min disk inte används. Jag har länge gått och funderat över vad man ska göra med detta. Känns lite väl drastiskt att dra in någon linuxdist för att bli av med problemet. Funderade även på att köra in någon riktig lättviktsläsare, men då tapppar man ju en hel del kompabilitet.

Kanske suger G4 apröv, men varför gör min Intel iMac 20" samma sak då? Suger den också apröv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 14:19

Gissningsvis suger Macromedias Flash-version för mac rätt rejält och beamsync-användningen som finns i Tiger snabbar knappast upp något.
Testa att göra som jag gör, installera Firefox, gärna en G4-optimerad version, t ex
http://www.beatnikpad.com/archives/2006/10/26/firefox-20

I firefox stänger du av smooth scrolling, lägger in adblock och blockerar flashbanners och annat skräp. Om du orkar lägger du in scriptblock och stoppar lite javascript.

Nu till nästa steg, om du har installerat Developer Tools har du fått med ett program som heter Quartz Debug. Starta upp det, gå in på beam sync tools, välj "disable beamsync", där efter force quittar du programmat. Det är enda sättet att spara inställningarna.

Nu kommer du märka av att din cpu-last sjunker markant när du scrollar eller gör expose, samt att du får lite bättre fps. Quartz debug hacket måste man dock göra om efter varje omstart.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-11-06 17:04

Hade samma problem att min Mac Mini 1.25Ghz med 1GB minne var riktigt slö, speciellt med surfning, tex aftonbladet & expressen som har massor med flash/java/reklamskit osv, formaterade om den och verkar fungera bättre nu iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 09:41
Ursprungligen av zightx:

Hade samma problem att min Mac Mini 1.25Ghz med 1GB minne var riktigt slö, speciellt med surfning, tex aftonbladet & expressen som har massor med flash/java/reklamskit osv, formaterade om den och verkar fungera bättre nu iaf.

Troligtvis är det en del placebo av formatering, för både G4 och OSX är riktigt trögt.
Du kan ju pröva några av tipsen jag skrev ovan om du vill få lite bättre fart på det hela, men någon magi verkar tyvärr inte finnas.

Bevaka tråden