Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 het pga få fläktar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

apple4ever, håller helt med dig om att stora fläktar brukar låta mindre än små. Stora fläktar har dessutom en lägre ton som är mjukare än små fläktars högre, lite gällare, ton.

Jag försöker bara visa att antalet fläktar antagligen är det minst viktiga att tänka på när man ska kyla en dator.

Dåså
Det jag helst ville mena var att 5 fläktar som är lika stora som 2st, låter inte lika hemskt när de blåser ut lika mycket luft.
Men visst, du en poäng där.

Tillbaka till iMac, så "tror" jag att det blir lite svalare om man borrar några hål i chassit där hårddisken är, så att luft strömmar på hårddisken och sen ut genom fläkten.

Hunter78
Plus

Aktiv: Feb 2002
27 år
1 437 inlägg
Online

Citat:
Ursprungligen skriven av mac-walle
Hhhhmmmm menar du att iMacen går sönder mycket oftar än en PM G5 för att den har mindre fläktar?

Tror inte riktigt på dig. Apple har nog gjort lite mer tester än dig och inte bara räknat antal fläktar.
-----------------------------

Om dom gjort det,Apple, varför lämnar folk in sina burkar gång på gång och får ingen förklaring vad felet är ??
I USA har man tagit in burkarna för modifiering av kylsystemet..

Att imacen G5 har massa småfel och konstigheter är inget nytt, däremot skulle jag gärna vilja se några länkar från dig ang problemen.
Det jag tycker är konstigt att Apple själva inte vet något om ( modifiering av kylsystemet ) speciellt om modifieringarna fungerar bra.

Om du själv jobbat och har vänner som jobbar med det, så borde det inte vara några som helst problem med att fixa fram länkar och hjälp hur man fixar felet. Detta skulle vara till stor nytta till alla som har en imac G5 som kanske kan fix felet själv.
-------------------------------------------------------------------------
Uppenbart att du inte läser vad som skrivs för svar. Varken JAG mina kolegor i USA eller någon tekniker på Apple, säger hur man ska bygga om en MAC, hoppas att du förstår det. Ingen garanti eller försäkring gäller om en ike utbildad service man / verkstad gjort jobbet. Så Nej och kan inte tänka mig att någon annan tekniker skulle göra det heller. Jag står gärna till tjänst om någon vill ha det fixat. Men det är intresant att se vilket rus det är kring detta.....

Ursprungligen av mac-walle:

Varken JAG mina kolegor i USA eller någon tekniker på Apple, säger hur man ska bygga om en MAC, hoppas att du förstår det. Ingen garanti eller försäkring gäller om en ike utbildad service man / verkstad gjort jobbet.

Läser jag rätt - dvs. är du en serviceteckniker med licens att serva macar, eller fattar jag fel? Kan du vara hyglig och berätta vilket företaget är så att man då vet vart man ska sända sin trilskande iMac till, det skulle i vilket fall som hellst öka både trådens och din trovärdighet. Annars är det liksom för enkelt att vifta bort allt som snömos. Ja påståenden är liksom svårt att motbevisa...

Kan berätta att det finns andra fläktar med större blad att sätta in, och öppna upp burken för mer luftgenomströmmning är också en del man gör I USA för att fixa detta.
Sedan byts det ut en del parts i burken,. Jag vet inte om Apple Sverige har dessa fläktar. Jag köper mina från USA / Fråga eran Mac åtfs!! " tipps "
Det här är inget nytt för Apple,,, men givetvis som andra stora företag kniper man igen om detta. Och fixar det vartefter...

Vilket märke på fläkt rekommenderar du? Har inte fläktarna så stora blad som de kan ha?

Ursprungligen av mac-walle:

Men det är intresant att se vilket rus det är kring detta.....

Ruset är nog mest kring de lite oväntade slutsatserna.

Hinner inte svara direkt

Niklas,, om du kollar in i snäckan så ser du att bladen bara täcker ca 70% av luftuneln, Delta Elektroniks har dessa fläcktar / DC brushles Md: 3826D, men man måste byta kontaktsockeln. Jag vet inte alls vart man kan köpa de här i sverige,,

Olle. Jag är sjukpentionerad Tekniker men har licens.. Har en egen LITE verkstad nu i Stockholm där jag gör en del jobb som jag orkar med... :-/

Ursprungligen av mac-walle:

Niklas,, om du kollar in i snäckan så ser du att bladen bara täcker ca 70% av luftuneln, Delta Elektroniks har dessa fläcktar / DC brushles Md: 3826D, men man måste byta kontaktsockeln. Jag vet inte alls vart man kan köpa de här i sverige,,

Är inte den luftströmmen flerriktad så att den inte ska ta upp hela snäckan? Ser så ut på bilden.

På min bild i början så ser man en Imac som jag håller på att byta fläktar på..
Man måste också byta polerna på de andra fläktarna så att de suger // inte blåser.. Från fabrik blåser dom. """ men man måste öppna upp luftinsläppet & utsläppet ...
Någon tippsade om att borra upp vid HD,, Gör inte det.. det skulle påverka luftgenomströmningen i burken,, och allt är förstört.. Hela iden med denna konstruktion är att luften ska strömma genom burken ..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-04 18:08
Ursprungligen av bodahl:

Har också problem med värme i mina iMac.
Plockade ner den för att se om något var fel.Och det var en rysare när man såg hur det var ihopsatt.
Hälften av alla gänger var sönder dragna.Den nedre fläkten till CPU var inte riktigt i tryckt.
Dom andra fläktarna var inte fast spända.Kablarna låg dragna lite hur som helst.
Även gängerna i superdriven var sönderdragna och inte fast spänd.
Min andra iMac var lite bättre.
Nu när allt är åtdragit o kablarna ligger där dom ska så har tempen gått ner.
Dom har också blivit mycke tystare.
Kvaliteten på Mac har helt klart blivit mycket sämre.

B.D

Är det sant? Jag hade lätt skickat tillbaka om min dator såg ut så innuti. Dock så void:ard man kanske garantin när man öppnar den.

Känns konstigt att det skall gå utför med Apple och dess maskiner, dock så hör man ju sällan om de som har hela maskiner, går säkert 100 nöjda kunder på 1 missnöjd (nu gissar jag såklart bara, har inga riktiga siffror på detta )

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 17:47

Har också problem med värme i mina iMac.
Plockade ner den för att se om något var fel.Och det var en rysare när man såg hur det var ihopsatt.
Hälften av alla gänger var sönder dragna.Den nedre fläkten till CPU var inte riktigt i tryckt.
Dom andra fläktarna var inte fast spända.Kablarna låg dragna lite hur som helst.
Även gängerna i superdriven var sönderdragna och inte fast spänd.
Min andra iMac var lite bättre.
Nu när allt är åtdragit o kablarna ligger där dom ska så har tempen gått ner.
Dom har också blivit mycke tystare.
Kvaliteten på Mac har helt klart blivit mycket sämre.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Har också problem med värme i mina iMac.
Plockade ner den för att se om något var fel.Och det var en rysare när man såg hur det var ihopsatt.
Hälften av alla gänger var sönder dragna.Den nedre fläkten till CPU var inte riktigt i tryckt.
Dom andra fläktarna var inte fast spända.Kablarna låg dragna lite hur som helst.
Även gängerna i superdriven var sönderdragna och inte fast spänd.
Min andra iMac var lite bättre.
Nu när allt är åtdragit o kablarna ligger där dom ska så har tempen gått ner.
Dom har också blivit mycke tystare.
Kvaliteten på Mac har helt klart blivit mycket sämre.

B.D

Detta kunde vara förståligt om man nu köpt en dator för 600:- på Kviberg Begagnadmarknaden, men jag tycker att det absolut spyhemskt att de bär sig åt så här när de tillverkar en dator som kostar över 10 000:-....:( de tänker väl bara

Vem vet, kanske Arnold S jobbade där den dagen?

Niklas. Nej,, Fläktarna suger luften som dras från undersidan av Schassit och ut genom skåran på baksidan.. / Gäller båda fläktarna,,

  • Medlem
  • 2006-07-04 20:37

Tvättar tråden.

Skäms på er, gamla 99mac-veteraner. Är detta ett sätt att möta en ny medlem? Varför inte låta udda vara jämt och nöja sig med att diskutera? Varför bli plump?

Mac-walle, det är inte för mycket begärt att du belägger dina påståenden när du kommer med kategoriska, svepande påståenden.

Fortsatt trevlig sommar! Det är 25 grader varmt och Tyskland-Italien börjar om 24 minuter.

Ursprungligen av Baron:

Tvättar tråden.

Skäms på er, gamla 99mac-veteraner. Är detta ett sätt att möta en ny medlem? Varför inte låta udda vara jämt och nöja sig med att diskutera? Varför bli plump?

Mac-walle, det är inte för mycket begärt att du belägger dina påståenden när du kommer med kategoriska, svepande påståenden.

Fortsatt trevlig sommar! Det är 25 grader varmt och Tyskland-Italien börjar om 24 minuter.

Min trevlig sommar-hälsning försvann. Jag vill fortfarande önska mac-walle en trevlig sommar om det är ok med Mod?

Trevlig sommar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-27 10:09

Hade problem med värmeproblem med min Imac G5 Rev-A som sagt. Lösningen blev att köpa ett externt hårddiskkabinett och en lång sata-sladd.
Så nu sitter inte hårddisken i Imac:en utan i ett kabinett utanför. Har inget strul längre med fläktar som går i gång på högvarv.

Problemet som jag förstod det var att eftersom en hårddisk får högst ha en temperatur på 55 grader innan smörjningsmedlet inne i hårddisken börjar förstöras, så fläktarna drar igång som fan när hårddisken börjar närma sig denna värme. Med Rev-A är det ett problem då det inte finns en direkt kopplad fläkt till hårddisken utan den använder sig av fläkten som kyler av hela systemet. Detta tar oändligt mycket längre tid och kräver att fläktarna går på högvarv för att ge någon effekt.

En riktig tabbe som de dock ser ut som att de fixade Rev-B.

Bevaka tråden