Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VideoLanClient

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta e nog det bästa som hänt för oss vanliga data användare på mycket länge.Äntligen kan man se filmer som e DivX kodade bla,utan en massa strul o sånt.Spinner som en dröm

web page

Skoj! Ska genast ta ladda hem och testa! Återkommer med mer info sedan!

(inte för jag har några problem med just DivX jox dock, men ändå)

Prövade att spela en divx med senaste videolan client, blev bara helt svart bild som ej uppdaterades och lite hackigt ljud i bakgrunden.
Lär nog behövas en hel del optimering och buggfixande innan det funkar normalt.
För tillfället föredrar jag 3ivx Delta 4 PR1 och DivX Doctor II.

[ 16 Maj 2002, 10:47: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-16 11:44

Testa igen med tusentals färger och berätta gärna hur det funkade då..

  • Medlem
  • 2002-05-16 13:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dave Lister:
Prövade att spela en divx med senaste videolan client, blev bara helt svart bild som ej uppdaterades och lite hackigt ljud i bakgrunden.

jepp, det är en känd bugg på vissa maskiner, ställ färgdjupet på tusentals färger så funkar det klockrent...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-16 20:40

Jag får perfect bild, dock inget ljud. Både med film med AC3 ljud och film med mp3.

Fungerar perfekt här, efter att ställt om till tusentals färger.

Dock så kom jag inte ur fullskärmsläge (tittade aldrig hur man gjorde det utan förlitade mig på escape) så efter ett våldsamt hammrande på tangentbordet så fick jag trycka på powerknappen.. :-/

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-17 09:48

När du har videofönsret markerat så använder du f för att slå av och på fullskärmsläge. Commando-Shift-F är vad som står i menyn på spelaren om du tar den från cvsen.

Hittade det här i readme filen:

Citat:

quote:7. The fullscreen menu item has disappeared. This sucks !
The menu item has been temporarily removed for technical reasons. It doesn´t mean that the feature has been removed. To turn on fullscreen mode, just hit ´f´ in the video window. To go back to windowed mode, hit ´f´ again.

Se där vad man lär sig när man läser RTMF!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-17 12:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
inte för jag har några problem med just DivX jox dock, men ändå

Öhh vaddå, har du pc eller

Aja nu fick jag det att funka iallafall, är det någon som har provat den med AC3 alt. WMA ljud?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-17 12:31

Jag har testat spela DVDer i den som innehåller AC3 ljud, och det funkar riktigt bra för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-20 00:11

den här divX pluginen till quicktime funkar utmärkt för mig.

http://www.apple.com/downloads/macosx/video/divx.html

Martin ---> Se denna gammla tråd..

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=8;t=000509

Sen måste du ju i 99% av fallen "Konvertera" AVI filen till en MOV fil annars blir det osynkat mellan ljudet och bilden.

Plus att VCL klarar AC3 ljud m.m Och viktigaste av allt. Du slipper hålla på konvertera.

[ 20 Maj 2002, 01:20: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • 2002-05-20 01:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
den här divX pluginen till quicktime funkar utmärkt för mig.

http://www.apple.com/downloads/macosx/video/divx.html

Jo det har den gjort för mig oxo i cirka 1 år, men ibland är jag för lat för at konventera, också vill man ju kunna kolla på en SVCD ibland

Har testat vlc i tusentals färger med en divx med upplösningen 320*240 på en g4/533. Videospåret gick helt ok men ljudet hackade dock lagomt mycket för att förstöra möjligheten att se på divxen så jag föredrar nog 3ivx d4 pr1 med divxdoctor II än så länge. Att dessutom måsta köra filmerna i tusentals färger ser skit ut jämfört med miljontals färger...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-21 10:25

Version 0.4.0 är under utveckling nu. Dom har snackat mycket på listan om att bygga om ljudbiten så att den passar bättre till MacOS X bland annat. Men den senaste versionen från cvsen är mycket bättre på att hantera ljudet än den som ligger på versiontracker.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dave Lister:
Har testat vlc i tusentals färger med en divx med upplösningen 320*240 på en g4/533. Videospåret gick helt ok men ljudet hackade dock lagomt mycket för att förstöra möjligheten att se på divxen så jag föredrar nog 3ivx d4 pr1 med divxdoctor II än så länge. Att dessutom måsta köra filmerna i tusentals färger ser skit ut jämfört med miljontals färger...

Skumt, har prövat runt 5-6 olika DivX filer med olika ljudspår. Inga har haft några som helst problem med ljud eller bild.

G4/400

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-21 13:12

Hmmm.. jag får inte DivX filer att funka. Får inte ens upp nåt fönster som det kan bli en svart bild i... Ljud får jag inte heller...

Har provat med en mpg film och den funkar klockrent. Har ställt skärmen på tusentals färger.

Kör med version 0.3.1 som var den senaste jag hittade på videolans hemsida.

Nån som har en idé?

[ 21 Maj 2002, 13:13: Meddelandet ändrat av: coach ]

  • Medlem
  • 2002-05-21 13:29

den du skall ha heter "vlc-20020512.dmg" och du hittar den på versiontracker, tror den som ligger på videolans hemsida är en tidigare build.. den från versiontracker länkar från en fransk site

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 13:53
Citat:

quote:The VideoLAN team is very excited to deliver version 0.4.0 of VLC, the VideoLAN Client. This release features major advances, and includes :

* MPEG-4/DivX/OpenDivX support via the ffmpeg and mad libraries ;
* Fixes for most known crash and freeze causes ;
* .mp3 files support ;
* A usable Mac OS X interface (no need for command-line any more) ;
* IPv6 and HTTP support for Win32 systems ;
* VCD support under FreeBSD ;
* Internationalized interface [wanted! we need more translators].

The full ChangeLog is at : http://www.videolan.org/vlc/changelog.html

You can download VLC 0.4.0 via HTTP or FTP :

http://www.videolan.org/vlc/download.html
ftp://ftp.videolan.org/pub/videolan/vlc/0.4.0/

Tyvärr utan det nya ljud-apiet, men det kommer snart får man hoppas.

Inte attans klarar den en helt vanlig standard .mp4 fil inte.

Dom menar väl DivX. Skulle vara skönt om folk kunde se skillnad på olika saker. Speciellt dom här människorna.

  • Medlem
  • 2002-05-24 15:55

Testade med en mp4 fil, intefan funkade det.. testade med en ISMA profil (internet streaming alliance"

Testade med en "None" profil. D.v.s en generic.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 17:35

Men dom skriver aldrig att dom hanterar .mp4. Dom skriver att det är via ffmpeg och mad biblioteken som är decoders.

En intressant test vore att stoppa en MPEG4 SimpleVisualProfile bitstream i en avi och se hur den hanterar det.

Men.. Om man skriver MPEG4 så menar man MPEG4 och inte TwinVQ. Om den klarar någonting MPEG4 via ffmpeg så ska man skriva det.

Det är upp till utvecklarna att undvika missförstånd. Något som inte borde vara en direkt övermäktig uppgift.

Om den stöder MPEG4 Simple Visual Profile så skriver man det. Det är som att skriva att man stöder PDF men i verkligheten är det så att bara om den är zippad och inte innehåller text utan bara bitmappade bilder

Kanske lite överdrivet. Men ni fattar nog var jag vill komma.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 22:16
Citat:

quote:* MPEG-4/DivX/OpenDivX support via the ffmpeg and mad libraries ;

Dom skrev att det var via ffmpeg. Jag tycker det var rätt tydligt, men jag vet vad ffmpeg och madlib är, vilket hjälper tolkningen.

Jag förstår exakt vad du menar, men jag tycker det börjar bli tjatigt att snacka om det här, så jag tycker det räcker om vi hittar något ställe där dom skriver fel eller är otydliga så räcker det att konstatera vad dom menar och lämna det där.

[ 25 Maj 2002, 01:40: Meddelandet ändrat av: kent ]

Jo men vad bra. ffmpeg vet ju alla vad det är.
Jag tycker dock dom fortfarande är otydliga därför massor av folk kommer att säga att dom inte lyckas öppna några slags MPEG4 filer.

*ps det fungerade inte med avis heller

[ 25 Maj 2002, 09:49: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 17:05

Men sättet dom skrev det på måste ha skvallrat lite för dig om vad du kunde förvänta dig..?

Synd att det inte funkade med avin, hur såg headern ut? Om du säger att den är en divx, som jag vet mappningen till ffmpeg funkar med, spelar den det då?

Jo, det är klart att jag fattade det. Men det spelar ju inte så stor roll. Vanliga svenssons lär ju inte fatta det. Om man säger så.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-26 13:18

Jag tipsar vlc-devel om att mpeg4ip har ett lib för .mp4 parsning. Sedan kanske vi slipper problematiken på vlc iaf. Fast nästa grej blir väl AAC..

Bevaka tråden