Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor krasch och blinkande mapp

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-14 19:56

Satt och skulle kolla på en .avi film jag just laddat ned, då datorn kraschade (inte första gången vid avi/divx) när den sen skulle starta igen så kom den till strax innan man ser första tillägget komma upp, då starta den om av sig själv (då unda jag vf den gjorde) åsså kom den jävla mappen med blinkande skit upp..

jag starta om med 9.1 skiva i (hade 9.1 installerat) å då vill den formatera..men det vill inte jag så jag trycker avbryt och försöker mounta HDn fårn skivverktyg..det vill den inte

Shift i starten ger ingen skillnad
har zappat P ramen

G4 450Mhz 9.1 512 ram...
vad kan ha hännt?

Det nyaste jag ladda ned var DivX/nya ICQ...men har funkat i flera omstarter efter det..

sista stora jag installera var War3 för över en månad sen.

håller på att bli galen!
vill inte bli av med flera gig mp3 alla saves till spel alla bilder och program..

Leta efter disk warrior/norton här hemma..men inte det heller

hjälp mig!

Prova nollställa logiken. Finns en lite knapp på moderkortet. Vet ej om det hjälper men prova. Håll ner knappen ett par sekunder när datorn är avstängd.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-14 20:26

vill gärna veta vad jag gör så..

logiken?

logiken = moderkortet.

Finns en grå pytteliten knapp någonstans på ditt moderkort. Du får leta efter den.

Den nollställer moderkortet. Bra om det kommit "grus" i maskineriet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-14 20:59

gjorde det..samma skit...

tack ivf =(

Det lät som om du inte hade Norton hemma. Men du kan väll använda Apples egna skivkontroll och se så att inget är fel där.

Annars så får du väll lämna in datorn någonstans så att den kan bli fixad.

Hade du provat att starta med tilläggen avstängda?

Hade du provat zappa P-ramen?

Du kan även prova att rycka ur allt ur datorn såsom:

HD, grafikkort e.t.c för att sedan koppla in dom igen och prova starta.

Alltrenativt ragga tag på en kompis som har en Nortonskiva.

Lycka till...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-14 23:29

Ingen norton hemma..ska dra in till och låna norton/disk warrior och lite andra saker imorron.

provat att hålla inne shift i starten JA

zappa P-ram JA

Det har jag inte testat..men rycka ut HD?
det är ju den den inte vill läsa..går ju fint att starta med 9.1 cdn..

har en konsult till kompis så jag ska fråga han å så...

ska även testa att ha denna datorn (G3 500Mhz PB) som FW startskiva, hade bara ingen slad hemma idag..

kan ju också sno me mig HDn och sätta i nån annan burk (det är ju HDn som är problemet)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-15 10:55

nu ska jag snart in och hämta norton och disk warrior i stan..

nån som har en idé hur jag ska göra med dom sen?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 13:45

Har varit med om samma sak. Två gånger. Sist blev jag väldigt arg, men lät datorn stå på i nåra timmar och då löste det sig!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 14:35

Var försiktig med farbror Norton. Löser ibland problemen men skapar också nya... Undvik alltså.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-17 15:40

Nu rullar datorn..
men nu efter formateringen har det hännt nått konstigt...

När jag startar, så kommer den lilla blå mappen med ? och sen system loggan upp i kanske 2sec, sen startar den normalt..

konstigt

(OBS! det är en MAPP, inte en grå diskett)
vet nån för övrigt vad det är för skillnad mellan dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 15:50

Gå till Inställningar : Startskiva och välj en startskiva.

Eventuell kan du behöva nollställa PRAM.

Men se upp med Norton...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-17 16:28

ehm, ställa in startskiva? aja..gjorde det..
zappade Pram innan formatering, men ska göras igen?
kanske nollställa logiken me?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 16:53

Starta om. Nu funkar det väl? I annat fall kan du väl slänga inställningsfilen för startskiva och Finder (båda finns Systemmapp : Programinställningar). Gör om inställningarna för startskiva. Nu ska det funka.

  • Medlem
  • 2002-08-17 17:02

Kan även vara en ide att resetta OpenFirmware eftersom startdisk lagras även där och om inställningen är felaktig kan det bidraga till ökad söktid i uppstart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 17:05

Det ska inte behövas. Gör det bara om det är absolut nödvändigt. Jag tror att felet orsakades av att Finder-inställningarna skadades vid kraschen.

Lukas, du kanske också bör tala om för Buckner hur man gör det?

[ 17 Augusti 2002, 17:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-17 17:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Starta om. Nu funkar det väl? I annat fall kan du väl slänga inställningsfilen för startskiva och Finder (båda finns Systemmapp : Programinställningar). Gör om inställningarna för startskiva. Nu ska det funka.

asså det går fint att starta om, men eftersom mappne med ? kommer upp i nån/några sec så måste det ju va nått som är knas?

ska prova nu ivf.

  • Medlem
  • 2002-08-17 18:00

Som referens då:

För att boota in i OpenFirware håller du ner Alt-Commando-O-F vid uppstart. Du presenteras med en intetsägande prompt. Om man vet vad man sysslar med finns det en hel del roligt man kan pyssla med här men vid undviker en längre utläggning på den fronten (skriv words så får du en idé om möjligheterna). Nåväl man kan utnyttja OF för att specificera boot-enhet dvs interface, enhet, lu, etc. Eftersom det inte är helt okomplicerat brukar den vanliga lösning varar att låta maskinen avgöra de korrekta inställningarna själv nämligen set-defaults. Följt av boot. Notera att i OF har du ett amerikanskt mappat tangentbord, dvs - ligger på + =).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 19:11

Buckner, när du ändå är inne och rotar i Open Firmware:

Testa att starta i OF (håll ner cmd-alt-O-F och starta datorn). Skriv sedan reset-all så återställs rubbet. Som Lukas påpekade trycker du på = när du vill skriva -.

Men gör det bara om du verkligen måste. Börja med att kasta Finder-inställningarna och inställningarna for startskiva. Lycka till - och berätta gärna hur det utvecklar sig.

[ 17 Augusti 2002, 19:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-08-17 19:37

ok, efter att ha slängt dom två filerna verkar det funka som det ska..gjort en 3-4 omstarter utan att få upp den, även om den segar lite precis i början..

känns tur att jag inte behövde rota i det andra, jag vill veta vad jag gör och det känndes inte som jag skulle gjort då.

återkommer om det kommer upp igen

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 20:20

Hurra! Ännu en nöjd Mac-användare.

Man bör undvika att jocka med datorn i onödan. Det kan ställa till fler problem än det löser.

[ 17 Augusti 2002, 20:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden