Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel tillverkning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-06-22 18:06

Hejsan.

Slänger ut en liten förfrågan här på forumet. Är ju övertygad om att det kryllar av kreativa filurer så varför inte göra nått av det tillsammans.

Har längre klurat på en spelidé om ett multiplayer-community-online-hänga vid hela dagarna-spel. Idén kan fördjupas hur mycket som helst eller hur litet som helst och utvecklingen blir opensource och inte tidsbestämt. Man jobbar med spelet tills dess man är less och sen gör man nått annat

Synopsis är att när användaren loggar in mot servern så tar denne i besittning en lite karaktär. Man styr denna i en 3d vikinga värld där man har sin lilla bostad. Spelare kan slå sig ner tillsammans och på det sättet bilda byar som ska fungera tillsammans. Givetvis kan byar anfall varandra etc.

Finns mycket mer detaljer att inkludera som olika yrken osv.

Själv är jag 3D grafiker så jag har ingen aning om programmering förutom att det krävs duktiga kodar folk. Detta är bara en öppen fråga om det finns folk som har fritid över och tycker om att jobba i projekt så kan ni väl svara. Som sagt inga bindande krav bara att ha skoj och samtidigt göra nått kreativt.

Denna 3D motor kanske man skulle kunna använda
Crystal Space

Telis

[ 22 Juni 2002, 18:41: Meddelandet ändrat av: telis ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-22 19:19

Tjenare broder Telis.

Klart jag ska vara med. Är inte så hemma på 3D-programmering, utan har bara utvecklat 2D-program/spel. Dock mest till PC, men håller nu på att lära mig Cocoa och Objective-C, så till någon hjälp kan jag säkert vara. Om inte annat ge rent historiska fakta kring vikingatiden, om du nu har tänkt ha någon slags korrekt bild av vikingarna. Men allt detta vet du ju redan. Ett helt klart trevligt projekt. Tycker själv att det saknas denna typ av spel till Mac, kanske också till PC har inte så bra koll. Alltså spel där man inte måste slåss utan även ha möjlighet att ta det lugnt och bygga upp byar, leva som vanligt folk osv. Kanske det inte finns så många pga att det tar sådan välldigt lång tid att spela?

Men som sagt räkna med mig.

  • Medlem
  • 2002-06-22 19:26

Tack broder.

Vikingatid i det avsenedet på arkitektur och vapen etc.

Däremot så är jag inne på att karaktärerna skall vara små och gulliga (nästan töntiga) som i Settlers spelen. Karaktärer av båda könen skall finnas representerade och man skall vi start kunna skapa sin egen karaktär efter olika attribut som hårfärg, hudfärg, kroppsform. typ som sims.

Toppen att du är med.

Telis

Det låter väldigt intressant och jag tycker det är kul att du tar initiativ till det här Telis.

Jag vill gärna hjälpa till på alla sätt jag kan, tyvärr kan jag inte 3d animation eller liknande, men skulle gärna hjälpa till med idé kläckningar och annat.

Säg bara till!

  • Medlem
  • 2002-06-22 21:23

Låter gött. Det kritiska är kodningen. till 3d biten kanske en filur eller två till behövs beroende på hur mycket tid jag har och så. En 2d artist behövs men framförallt kodare (hmm upprepar jag mig?

) Ähh varför inte göra ett 99mac projekt av detta?

Sådant diskuteras enklast i forumet "Synergi" som är framtaget för precis sådant här.

  • Medlem
  • 2002-06-24 09:53

Aha, ber så mycket om ursäkt, är det någon OP som kan vara snäll och flytta diskussionstråden till synergi forumet.

sorry

låter ju ganska intressant, jag kan nog tänka mig att bistå med lite kodande... om tid och så finns, ett första steg borde väl vara att få upp en websida där man kan samla idéer och organisera det hela. en wiki kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 10:20

Jag är gärna med och bistår med den hjälp jag kan.
Tippar att det ligger mer åt det grafiska.. eller bara rent idé-kläckande.
Kanske rent ut av att bistå med hjälp till hemsida?

Mvh

  • Medlem
  • 2002-06-24 10:36

Låter bra. Ivar om du har någon idé till en hemsida så hör av dig. Annars kanske man kan börja med ett enkelt forum. Ska kika lite på hur man kan lösa detta. nån som kan bistå med webplats för typ ett php forum?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-24 12:41

Låter superkul, men jag är nog mest intresserad av intelligensen i systemet.. Jag tror inte jag ska ta på mig lika stor del som sist vi försökte göra spel, det slutade inte så bra..

Kanske skulle börja med ett utkast av spelet som vi kan kasta runt lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 13:00

Låter spännande. Kan tyvärr inte bidra med något då jag inte kan något, ville bara meddela mitt absoluta gillande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 15:03

Låter mycket intressant! Ska höra om inte vi på Macspel.com kan hålla siten.

Jag hjälper gärna till med grafik och animation, PR och hemsidebygge. Är en gammal rollspelare så jag har en hel del känsla för det där.

Starta en mailinglista kanske?

Tyvärr vet jag av erfarenhet att sådant här lätt rinner ut i sanden. Jag tror för att det ska fungera måste vi (man) strukturera upp det så man möts regelbundet och går igenom saker och ting. Jag och ett gäng kompisar skulle göra ett spel, till PC dock, helt själva. Vi kom en bit, hade en halvt utvecklad motor och så, men ja… Det dog ut pga. administrativabrister skulle jag säga.

Flyttar denna godbit till Synergi-forumet! Kör hårt. /Jon

1
Bevaka tråden