Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmabio - surround från digitalbox

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-07-27 20:21

[har inget med mac alls att göra - jag provade fråga på minhembio.com, men dom var inte till ngn hjälp, hoppas ni här kan hjälpa mig istället]

Vill förklara hur det ligger till med prylarna hemma först..

I vardagsrummet har vi en 28" tv med Digitalbox och en gammal monovideo. Digitalboxen går in i monovideon och sen ut till 28" tv via scart + från samma video via antennkabel (vanlig antenn sladd ni vet...) upp till ytterligare en tv som står på vårt loft (där jag också har min hemabio..).

Efter som digital boxen går genom en monovideo så blir så klart ljudsignalen omvandlad till mono vilket gör att jag inte får så kul ljud där uppe med mina fem högtalare.. Och det är det jag vill lösa!

Frågan: går det att få surround från digital boxen uppe på loftet och vad behövs för det?

Lösning? : Om jag köper en ny stereovideo, går det då att få surround där uppe? Det går _inte_ att dra antenn signalen genom TVn där uppe eftersom det är en mono TV och den då skulle göra om ljudet till mono igen... Vad som kan funka är om man kan ställa in vår nuvarande stereovideon på loftet att ta emot antenn signalen från den nya videon i fråga och sen skicka den till förstärkaren.. Fast jag vet inte om det går! Någon som vet om det funkar?

(Vet att det är rörigt, men det är lite svårt att förklara - fråga om ni inte förstår ngt parti)

Jag skulle flytta digitalboxwn till loftet. Splitta antennsinalen och flytta ner den till monogrejerna.
Om du vill ha bra bild och ljud så måste du fånga det via scart direkt till din hemabio från digitalboxen.
Du kan naturligtvis skaffa 2 boxar, splitta sinalen etc.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-28 10:59

Tyvärr.. flytta boxen går inte. Dels är det för kort sladd från parabolen, dels så vill inte mina päron det :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-28 18:25

Om du köper (eller varför inte hyr) en ny stereovideo borde du kunna få ut stereoljudet från den; antingen via en scart med inbyggd audiosplit eller direkt från separata audioutgångar på videon. Detta bör också fungera direkt från digitalboxen; d.v.s. du har en scart från den (som går till monovideon) där du har en audiosplit - dra helt enkelt ljudet direkt upp till övervåningen och bilden den "gamla" vägen... (har jag fattat rätt; de´ e´ lite bökigt att se framför sig, men det bör gå!)

[ 28 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-29 08:13

du har en scart från den (som går till monovideon) där du har en audiosplit - dra helt enkelt ljudet direkt upp till övervåningen och bilden den "gamla" vägen... (har jag fattat rätt; de´ e´ lite bökigt att se framför sig, men det bör gå!)

Du får nog ta och förtydliga det där med "audiosplit" lite..

Jag har en scart från digitalboxen in i monovideon och sen från videon via antennsladd upp till övervåningen.. Menar du att man ska ta ljudet från digitalboxen innan den går igenom monovideon eller? Förklara det lite närmare..

Lösningen tror jag är att (utan att flytta boxen) köpa en ny tv till loftet som har stereo ljud + en ny stereovideo till under våningen. På så sätt blir inte ljudet till mono... Fast det är ju så klart inte direkt billigt :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-29 13:50

Jo, jag menar att det finns speciella scartkablar med separata audiokontakter som kommer ut från ena ändan...alltså borde du med en sådan kunna behålla bildinkopplingen via videon du redan har, medans du kan dra just bara ljudet från den här audio/scartsplitten direkt upp till din anläggning på övervåningen. E´ du me´ ?!

[ 29 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

1
Bevaka tråden