Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EXS24: Mappa in ett ljud från annat instrument

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kort version:

Kan man exempelvis ta C från ett instrument och sedan C# från ett annat instrument och spela det samtigt på samma audio instrument-kanal? Alltså, om jag laddar in ett instrument på audio instrument 1 och ett annat på audio instrument två och ställer mig på audio instrument 1 och spelar så vill jag att alla ljud som jag spelar ska komma från audio instrument 1 förutom C# som ska komma från audio instrument 2.

Om ovanstående skulle gå att fixa så skulle jag tjäna in hur mycket tid som helst.
Hilfe.

Lite olika sätt -

1: bygg ihop båda patcharna till en ny kombinerad patch
2: trixa i enviroment med kablar från kanal 1 vidare till kanal 2 och notfilter
3: dra ett alias från kanal 1 till kanal 2 och trixa med notfilter i enviroment (funkar inte i realtid)

Ursprungligen av false messiah:

Lite olika sätt -

1: bygg ihop båda patcharna till en ny kombinerad patch
2: trixa i enviroment med kablar från kanal 1 vidare till kanal 2 och notfilter
3: dra ett alias från kanal 1 till kanal 2 och trixa med notfilter i enviroment (funkar inte i realtid)

Förstår tyvärr ingenting. Om du har tid att förklara det enklaste sättet så vore jag väldigt tacksam. Enkelt förklarat vill jag ha en cymbal från ett annat trumminstrument till det första som har usla cymbaler och jag vill absolut inte öppna det första instrumentet i EXS-editorn och byta ut cymbalen då jag skulle få göra likadant med massor av instrument. Logic 7 Pro, Mac OS X.

1. Öppna EXS-editorn för instrument 1, ersätt samplingen på C# med den andra cymbalen (vet inte om man kan kopiera mellan patchar, annars blir det lite pill för att få över alla lager om den är multisamplad). Spara under nytt namn och använd den patchen istället.

2. Skapa ett filter som släpper igenom allt utom C# på Instrument 1, och ett annat som bara släpper igenom C# på instrument 2. Dra en kabel mellan dem så att all midi som kommer till inst 1 skickas vidare till inst 2 (via notfiltret).

3. Samma upplägg som #2, fast utan kabeln emellan. Dra bara ett alias (shift-alt?) till instrument 2 och tryck play.

Det här är från minnet, jag använder inte Logic längre. Om det bara är för en låt skulle jag göra #1, de andra kräver enviromentpill och det kan vara ganska pillrigt.

1
Bevaka tråden