Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av midiport i Logic Express?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 00:20

Morsning.

Jag har en Nordmodular. Eftersom den sänder sysex hela tiden (på PC out porten) så behöver jag kunna stänga av denna port i Logic Express. Går det att stänga av en separat midiport-ingång?

Ett annat alternativ är att stänga av inspelning/input av sysex.

Har letat i Environment men hittar inte ens ett simpelt midifilter.

Förr i tiden så fick man ställa in det manuellt i nån liten fil.. men jag är nästan säker på att det sedan flyttades in till någon mer lättillgänglig undermeny

  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 13:33

Som sagt, jag har letat på alla rimliga ställen utan att hitta något. Min gissning är att det inte går men om någon vet ett sätt att komma åt enskilda midiingångar (eller filtrera indata) så uppskattar jag ett tips i frågan.

Det är kanske en av de saker som inte går att göra i Logic Express i såna fall. Men det går väl att skapa ett filter i Enviroment? Har du kollat i manualen?

Efetersom du inte talar om vilket OS du kör så vet jag inte om nedanstående är intressant (finns mer info här: http://www.clavia.se/faq/micro.htm):

: How do I use Logic Audio at the same time with the Modular Editor on my Mac?
A: This is a tip we've received from a guy that uses an Emagic Unitor8 with his Mac. This is how he solved the problem:

"I was working with Logic over the weekend and I discovered that when OMS is installed there is a section in the Environment labelled "OMS Objects". I had OMS configured so that I had Nord Modular on Port 3 of my Unitor8 when used as synth playback device and on Port 7 of the Unitor8 exclusively for talking to the editor. In OMS I had the device on Port 3 labelled "Nord Modular Synth" and on Port 7 as "Nord Modular Editor". As I said, the problem before was that Logic was picking up all the sysex communication on Port 7 as a result was crashing because OMS got flooded with midi data - you could see sysex communication appearing in Logic as a string 'x' symbols. Then I noticed that if I went into the 'OMS Objects' page in the Logic Environment and deleted the Nord Modular Editor object then Logic immediately ceased to listen to the sysex communication on Port 7 and the midi data stopped altogether when no key on the master keyboard was playing. The Nord Modular synth object remained, however, and therefore the Modular was still available for sequencing in Logic."

  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 17:24

Peter H: Jag kör visserligen OS X men jag skulle ju kunna testa att göra på ett liknande sätt i Environment. Tvivlar på att det fungerar dock. Återkommer.

false messiah: Nej, jag kan inte hitta midifilter i Logic Express. Arpegiator och Delay line är de enda objekt som behandlar mididata vad jag kan se.

Det är konstigt att objektet "Physical Input" inte på något sätt speglar vad jag har för fysiska ingångar. Utgångarna finns ju representerade på ett exemplariskt sätt med portar och kanaler. Varför inte ingångar? Märklig brist. Hur ser det ut i Pro?

Hej! Om du vill filtrera bort sysex gör så här:
File - song settings - MIDI. Där hittar du en tab "input filter". Hoppas det funkar.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 13:28
Ursprungligen av Jimpan:

Hej! Om du vill filtrera bort sysex gör så här:
File - song settings - MIDI. Där hittar du en tab "input filter". Hoppas det funkar.

Nämen titta!
Den menyn har jag helt missat. Perfekt. Då var det problemet löst.

1
Bevaka tråden