Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic + mac = stabilt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 22:32

Är trogen (läs fanatisk) användare av Logic på pc, diggar i princip allt med programmet men mest att det är så stabilt. Sen la dom som bekant ner utvecklingen när programmet började närma sig perfektion. Så nu är jag i stånd att migrera över till mac, men fick höra av en kompis att det inte var samma "feeling" och stabilitet på macen. Jag är medveten om att detta är ganska vaga uttryck men om det nu är så borde nån ha märkt det.
What say you?

/Max

Har inte märkt skillnaden, förutom att allt blev snabbare... fast har ju en fetare mac än min pc så därför är det svårt att säga. Men låter som ett rykte från arga pc fans

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:18

Jag har kommit ur garderoben för ett par månader sen då jag gick över till andra sidan och köpte mig en MAC. Just för att som du säger med Logic, att det är stabilt och ett mycket bra program. Körde med 5.3 i PC förut och nu hoppade jag över till Logic 7an!
Sättet att jobba i Logic i MAC jämfört med PC är det nästan ingen skillnad på. Kortkommandon är lite olika, men å andra sidan så går det ju att ställa in i keycommands. Däremot så är det ju en jävla skillnad mellan 5an och 7an. Mer "mumma" och bättre pluggar och så är det optimat för en G5a åtminstonde om man får tro apple själva! Jag öppnade upp gamla inspelningar från 5an i MACen och det lät direkt mycket bättre. Och ändå så har jag inte alla pluggar från PC i Macen!
Det enda som är knepigt är att vänja sig med osx-miljö, det är lixom för lätt, man ser inte skogen för alla träden. Man får några aha upplevelser och tänker att fan va dum i huvet man är, och så skäms man lite för sig själv och tänker va lätt det var ändå!

Och så är det naturligtvis väldigt stabilt!

Vissa har problem med Logic 7.Men det beror till 99% på tredjepartspluggar och inte Logic i sig.
De pluggar som strular är de som var VST från början och som sen portats över till AU (inte alla dock).
Alla pluggar som skrivits som AU från början fungerar klockrent.Sen vet inte jag om det är dålig portning eller dålig programering från första början.I och med Logic 7's AU-authorizer så försöker nog Apple sortera bort de som programerar som kråkor eller som försöker porta till höger och vänster utan att vara beredda på att de kan skita sig rejält.

Jag tror att Apple har fullt upp med att skriva om hela Logic så att det hamnar överst på listan igen.Logic 8 kommer nog att bli riktigt häftig med allt ifrån 100% Final Cut stöd till att audiomotorn kommer vara helt makalöst flexibel i att hantera audio.
Vi måste ju komma ihåg att Logics motor är ju minst 7-8 år gammal,och enda anledningen till att vi inte såg det i 7an är att det tar tid att skriva om allt.
Det här är vad jag tror,inte vad jag vet.

Ursprungligen av dalachriser:

Vissa har problem med Logic 7.Men det beror till 99% på tredjepartspluggar och inte Logic i sig.
De pluggar som strular är de som var VST från början och som sen portats över till AU (inte alla dock).
Alla pluggar som skrivits som AU från början fungerar klockrent.Sen vet inte jag om det är dålig portning eller dålig programering från första början.I och med Logic 7's AU-authorizer så försöker nog Apple sortera bort de som programerar som kråkor eller som försöker porta till höger och vänster utan att vara beredda på att de kan skita sig rejält.

Jag tror att Apple har fullt upp med att skriva om hela Logic så att det hamnar överst på listan igen.Logic 8 kommer nog att bli riktigt häftig med allt ifrån 100% Final Cut stöd till att audiomotorn kommer vara helt makalöst flexibel i att hantera audio.
Vi måste ju komma ihåg att Logics motor är ju minst 7-8 år gammal,och enda anledningen till att vi inte såg det i 7an är att det tar tid att skriva om allt.
Det här är vad jag tror,inte vad jag vet.

Det blir inte någon Logic 8. Garagestudio snackas det om. Men Emagic teamet ska ligga bakom. Undrar hur det blir med uppgraderingen... scarygary då man lagt ner 10 papp redan..

Ursprungligen av Angelo:

Det blir inte någon Logic 8. Garagestudio snackas det om. Men Emagic teamet ska ligga bakom. Undrar hur det blir med uppgraderingen... scarygary då man lagt ner 10 papp redan..

Usch,hoppas det inte händer.Bara namnet skrämmer ju...
Jag hoppas på det False Messiah säger.
Däremot kan jag tänka mig att Logic 8 kommer kosta skjortan att uppgradera till.Nånstans 5-7000:- skulle inte förvåna mig alls.Men om jag känner Apple rätt så får man nog valuta för pengarna.

Ursprungligen av killwithskill:

Det enda som är knepigt är att vänja sig med osx-miljö, det är lixom för lätt, man ser inte skogen för alla träden. Man får några aha upplevelser och tänker att fan va dum i huvet man är, och så skäms man lite för sig själv och tänker va lätt det var ändå!
Och så är det naturligtvis väldigt stabilt!

Råkade ut för "enkelhetssyndromet" när jag installerade ett trådlöst nätkort i G5:an, inga drivrutiner, inga på internet, fasen, ska jag inte få kortet att funka? När jag kikade i nätverkshanteraren visade det sig dock att kortet redan var installerat och klart, och redan var ute på nätet så att säga, utan en dialogruta eller ett pip från datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:49

Jag körde tidigare Logic 5 Platinum på PC ovh kör nu Logic 6 Pro på Mac. Jag har haft fler krascher på Macen, men det har berott på 3:e partspluggar som nämnts ovan. Bara man kommer iordning och blir sams med pluggarna så funkar allt bra.

Exakt Pledge!

Nåt som jag också märkt med kompisar som har switchat till Mac är att de behandlar Macen som om den skulle tåla allt.Dvs att de hört att Mac är så mycket mer stabilt så då passar de på att testa allt möjligt tjafs.Visst,det är inga problem att rippa en CD,ha en film igång och spela in på Logic samtidigt( jag har provat,hehe).Men att installera hemgjorda program/pluggar och förvänta sig att de ska vara lika stabila som "proffs"-program bara för att det är Mac borgar ju för en besvikelse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-09 11:49

En dator är en dator som man brukar säga

Men faktum är att folk som är yngre än mig använder datorer helt annorlunda. Jag kommer från mentaliteten att man inte ska ha allt för många program igång samtidigt osv, håller papperskorgen tömd, ser till att ha de senaste uppdateringarna. Enkla basala grejer. Döm om min förvåning när jag på företaget IFS hade kollegor som körde uppåt 25 applikationer samtidigt...

Jag tror inte att Apple skulle göra något så korkat som att fimpa Logic. Det är ett väldigt starkt varumärke, har stark position på marknaden och puffas hårt för från Apple själva, så jag tror inte man skall vara orolig för att Logic 8 inte kommer. (När det kommer är förstås en helt annan fråga.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 00:42

Vad jag har hört så kommer Logic att heta Logic ett tag framöver. Kanske inte så länge som vi tror. Apple har inga större bekymmer med att byta namn. Bara en sådan sak som att Apple "åt upp" Logic som företag säger en del om detta.

Däremot så arbetar Apple med att bygga om programmet från grunden med ett helt nytt gränssnitt. Tänk, Final cut Pro/Motion-grått.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 01:49

Bara om arbetssättet är sig likt så får dom göra om hur mycket dom vill i "motorn". Sen om det heter elefantbajs2000 struntar jag i. Förstår egentligen inte varför dom ska byta namn. Aja får se hur det blir med den saken. Så länge det blir till det bättre så är det honky dory!

1
Bevaka tråden