Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ljudspår i Logic Express? (något pinsamt)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har fått i uppdrag av mitt band att mixa en låt vi har spelat in under vintern. Låten är inspelad i Cubase SX, och jag planerar att mixa den i Logic Express som jag har, av flera anledningar. Det tokiga är att jag hajar precis hur jag ska göra allt i Logic som jag behöver (sendeffekter, inserteffekter, bussar, klipp och klistra och andra självklara grejer) men jag kan inte skapa några nya audiospår! Jag har letat i manualen, sökt på forum och googlat men har inte hittat någon information om hur man gör detta. Bizzarrt! Det borde rimligtvis vara den allra enklaste simpla operationen i en sequencer, men icke! Eller är det jag som är galen?

När jag använder menykommandot i Arrangement-fönstret för att skapa ett nytt spår länkas detta till det tidigare spåret, så om jag byter ljudkanal för det så byter även spåret ovanför ljudkanal. Jag har upptäckt att man kan skapa nya mixerkanaler i Environment-fönstret genom alt+dra/släppa mixerkanaler, men jag kan fortfarande inte skapa något nytt spår som inte är länkat till det tidigare spåret och dess kanal.

Är det någon som vet hur man gör, eller har någon länk eller något med information om hur man ska gå till väga? Snart blir jag galen.

Tack så mycket!

Leo

Det låter som att du behöver göra en setup för dit Logic och den arbetsmiljö som du arbetar i. Om du klickar på menyn "Logic Express" så hittar du "Preferences" och sedan något som heter "Logic Setup Assistant". Med Logic Setup Assistant" så fyller du i lite förutsättningar för hur du vill jobba. Antalet Audio-spår etc, etc.

I mina öron så låter det som att ditt Logic i nuläget är inställt på att endast använda en audio-kanal och att det är därför samma audio-kanal dyker upp trots att du väljer "New audio track".

Man bör ta sig tid med manualen när det gäller just Logic. Logic är lite komplicerat med sitt Enviroments om man endast är ute efter att "sätta igång". Enviriments är komplicerat bara för att man ska kunna skapa sin arbetsmiljö precis som man vill ha den, det är mao rätt kraftfullt om man vet vad man håller på med, men förvirrande om man bara vill spela in på en gång.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det låter som att du behöver göra en setup för dit Logic och den arbetsmiljö som du arbetar i. Om du klickar på menyn "Logic Express" så hittar du "Preferences" och sedan något som heter "Logic Setup Assistant". Med Logic Setup Assistant" så fyller du i lite förutsättningar för hur du vill jobba. Antalet Audio-spår etc, etc.

Betyder detta att det inte går att skapa fler audio tracks i ett befintligt dokument?
De borde byta namn på programmet till unLogic.

Angående manualen så är jag definitivt en manualkille, men är tvungen att dra igång med det här projektet, som redan är försenat, *genast*. Bläddrade lite i Getting startedmanualen och kolla hjälpfiler igår men vad jag kunde se stod det ingenting om hur man skapar fler spår.

Som jag skrev tidigare har jag inga problem med att göra allt det jag har behov av utom att skapa fler ljudspår...

Jag har maximalt antal kanaler: 24 inställt i preferences, så det är inte det som är problemet. Det spelar inte heller någon roll om jag har en mixerkanal i environment som är ledig. Oavsett vad jag gör så skapas en kopia av det tidigare spåret i min tracklista. Spåret länkas ihop med det föregående, så om jag ändrar track ändras det på båda.

Vad ska jag göra?

jo.. man kan skapa fler audio tracks i ett dokument. Läs det Martin skrev en gång till.

Ursprungligen av Volantiz:

jo.. man kan skapa fler audio tracks i ett dokument. Läs det Martin skrev en gång till.

Ah, okej. Fick för mig att det handlade om när man startar ett nytt dokument.

Tack för hjälpen. Ska blir intressant at tseo m det fungerar när jag kommer hem!

Har du testat komandot "add multiple audiotracks" ? Då skapas nya spår både i arrange fönstret och trackmixern/environment... Annars vete f....

Ursprungligen av Jimpan:

Har du testat komandot "add multiple audiotracks" ? Då skapas nya spår både i arrange fönstret och trackmixern/environment... Annars vete f....

öh, var hittar man det?

Jag har faktiskt löst problemet nu. Kom på av en slump att om man skapar nya audio tracks i Environment och sedan alt+dubbelklickar i tracklistan i Arrangementfönstret skapas nya spår! Sjukt att ingen har kunnat säga att det är så man gör efter tre poster på olika forum och massor av svar.

Glömde fråga om du kör Logic Express 7?
Kolla under tracks menyn där finns det

Det äe inte så sjukt, det är ett av många sätt att fixa spår i Logic, kanske inte det vanligaste eller enklaste för den delen.

1
Bevaka tråden