Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Legacy

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har testat Korg Legacy och har åsikter om den? Är speciellt intresserad av Wavestation-klonen, har haft en sån för länge sedan och tyckte att den var superb, kanske den mjuka versionen är superb den också, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-20 14:40

Om du kollar liknande diskussioner här nedanför hittar du en hel del...

Jag har Legacy och tycker alla syntarna låter fantastiskt bra. WS-klonen låter
som originalet även den, bara lite bättre A/D-omvandling eftersom man vanligen
har bättre sådana i dagens ljudkort jämfört med vad som gällde ~ 1991.

  • Medlem
  • 2004-12-20 16:47

det enda negativa om WS-klonen som jag tycker är att den har väldigt låg volym gentemot dom andra i Legacy serien.

Men det kanske bara är hos mig

Annars är jag väldigt nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 21:30

Enligt min åsikt låter syntharna fruktansvärt bra och nära sina föregångare (MS20 & Polysix. Waven har jag ingen koll på). En utav de bättre VST pluggarna utan tvekan. De är helt klart värda sitt pris om man gör musik med datorn.
Däremot måste jag ju plita in att inget går upp mot orginalen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-20 22:43

Det börjar iofs kännas som en klyscha

  • Medlem
  • 2004-12-20 23:05

Jam säljer hela Legacy paketet för 3995 kr just nu! Helt sjukt bra pris imho!

  • Medlem
  • 2004-12-20 23:24

är det med controllern ozzå??

jag köpte det begagnat utan controller

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-20 23:25

:kaaaka!:

Det finns inte att köpa utan controller...

  • Medlem
  • 2004-12-20 23:52

jo begagnat...han hade redan sålt den separat :kaaaka!:

*idiot*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-21 00:00

Controllern funkar förvisso bra till Reason... men sälja den separat?

Är det inte lättare att medge att du använder en crackad version? :rolleyes: I så fall?

Gör du det så har du ju iaf en god möjlighet att stilla ditt samvete nu menar jag...

  • Medlem
  • 2004-12-21 11:45
Ursprungligen av PF:

Är det inte lättare att medge att du använder en crackad version? :rolleyes: I så fall? Gör du det så har du ju iaf en god möjlighet att stilla ditt samvete nu menar jag...

Vad har piratkopierade program med "samvete" att göra?

  • Medlem
  • 2004-12-21 00:20

Det är 3995 kr med controller - vad jag vet. Det står inget annat på JAM's hemsida iaf. (Klicka på Analogsynt/Vint/grooveb. länken för att komma till sidan där de har info om Korg Legacy)

  • Medlem
  • 2004-12-21 08:16

Samma pris på 'börsen enligt deras senaste reklamutskick.

  • Medlem
  • 2004-12-21 09:44

Såg på Estrad's hemsida att även de kör en 3995Kr kupp på Korg Legacy

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-21 11:30

Jag vet kalkis...du kan köpa min Wavestation A/D så kan jag köpa Legacy istället...:D

Jag är lite sugen faktiskt...det jag hört låter riktigt bra...man kanske skulle höra med Johan om ett inbyte...hmmm...

Jag är inte så förtjust i att jobba med datorn då det kommer till musik men Legacy-paketet har smått försiktigt börjat locka; kanske kan kontrollern göra det kul.. och jag vill ju verkligen ha både Mono/Poly och MS-20.. men så läste jag just prestandakraven.

Jag skulle behöva köpa en ny dator om det ska fungera och även om jag säljer min gamla (som fungerar utmärkt) så kommer det tillsammans med Legacy kosta över tiotusen. I så fall kan jag ju lika gärna köpa en Mono/Poly och en MS-20. Ska de vara i mintskick kommer det kanske kosta en aning mer men å andra sidan, om jag vill sälja igen, efter några år får jag nästan alla pengar tillbaka medan en dator från 2005 med Legacy-paketet inte ger mer än några tusenlappar 2008.

Byter man ändå dator vartannat år och/eller enbart kör med mjukvara för sitt musikskapande är det förstås en annan sak men för mig blir det en direkt dålig affär.

sisältää: det är polysix som hänger med.. inte mono/poly.. se det som nåt bra

Ah, Polysix. Ännu större skäl att välja hårdvarualternativet för min del då.
Eller vad ska jag se som någonting bra?

nja.. det som jag ser som nåt bra är att det är just polysix istället för mono/poly.. just eftersom jag gillar p6 mer

Någon som har en bra adress på nätet till Korg eller distributör i sverige så man kan uppdatera AU pluggarna så de fungerar i Logic 7 ?

Alltså, den där legacyn är ju även för en bakelitstofil som jag bara SÅ ball/bizarr!
Korg skall ju ha kopiöst med "cred" som det visst heter nuförtiden för att göra en så galen grej, MEN...

De skulle ha tagit steget fullt ut, iallafall med MS20-simuleringen, och stoppat in en DSP i själva controllern, så den kunde köra sin simulatoralgoritm internt. OCH/ELLER som plugg. Ungefär som den där virusen vad-den-nu-heter som existerar i parallellitet i form av såväl en burk som en plugg.
Jag skulle kunna tänka mig en Legacy/MS20ic men jag vill ju kunna lämna datorn och bara ta med synten.

Min dröm:
MS-20ic - med en vass Analog Devices - DSP på insidan (fan, såna där börjar bli brutalt snabba och härligt billiga!) och så patchfältet kopplat som analoga in/ut såväl till DSPn som in/ut i t.ex. Cubase. Och så firewiresnöre och/eller USB2.
Rent tekniskt borde det inte bli så rackarns mycket dyrare, och jag lovar - Jag skulle LÄTT betala det dubbla och lite till för en sån mojäng!!! :kaaaka!:

Och vad lattjo det skulle se ut härhemma med en original-MS20 och en DSP-MS-20 bredvid varandra!

[CENTER]

[/CENTER]

Man kanske skall köpa sig ett Legacy-kit, skruva upp controllern, och bygga in ett sånt där superlitet barebone-/embedded-PC-moderkort i den?! Fixa digitala in/ut på nåt vis så man kan länka ihop den med Cubase, och ett bildskärmsuttag. Yay! Så kan man låtsas att man inte har en dator med sig...

/Rotwang! - på digitalhumör

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-22 13:49

Om man fick tag på en lös controller, så skuelle man ju kunna slita ut all digital elektronik och trycka in en ASM-2 eller liknande, kanske kombinera med en kloon av ms-20-filtret. så har man en riktigt analogsynth istället. :kaaaka!:

Eller...
så kan man ju ta sin föråldrade vintage MS-20 och slita ut allt det analoga böset och stoppa in grunkorna från den nya controllern istället, så får man en fullstor keyboard!

Resterna från gamm-MS-20:n kan man ju montera in i en gammal skokartong eller liknande, så kan man posera med den och låtsas att man är en cool kille som byggt sin synt själv!

/Rotwang - på skojhumör

Vet inte i vilken tråd jag ska svara.. fanns femtioelva olika om Korg Legacy

Jag har köpt en på Musikbörsen och är helnöjd. Tangenterna går att trycka på och rattarna känns stabila mm. tokskönt ljud i alla syntharna. Klart värd sina 2 papp. En bugg i Logic 5.5 på Pc dock, när man kör Play och låtpositionen är precis där en not börjar (tex. början på en Sekvens) så blir den tyst (samma i alla 4 Legacy synthar men ingen annan plugin som jag testat). Annars funkar det kanon

Robert

Jag har testat det och tycker det verkar grymt bra. Har ingen aning om hur orginalen låter dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 10:47

Jag har faktiskt A>B testat Legacyns Polysix-del mot min riktiga Polysix och är grymt imponerad av hur bra de lyckats med simuleringen av SSM-filtrena. Dock är choruset/phasern inte alls lika brusig som på en riktig Polysix, men jag vet inte om det enbart är negativt.

1
Bevaka tråden