Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlåt mig - Ty jag har syndat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I flera års tid har jag predikat för min omgivning om riskerna med att äta vid sin dator och fått måga avsnoppande svar tillbaka.

Så vad gör jag?
Jo JAG av alla människor bestämmer mig för att skala en Japp (läs Mars) och tar en tugga utan att tänka på att jag sitter framför min Titan.

Så vad händer?
Jo, en lite chokladbit lossnar och trillar ner mellan "E" och "R" på tangenbordet och ligger där som en liten, men störande, fläck. Smällt av hettan från datorn.

Vad vill jag?
Jo jag vill ju givetvis veta om man kan pilla bort en tangent och rengöra lite försiktigt med en tops själv eller om det krävs en större manöver för att få bort fläcken...

Snälla hjöp mig, för jag är en klant (läs idiot)...

  • Medlem
  • 2002-05-22 15:21

På min vita ibook så kan man "knäppa" loss tangenterna med nageln och försiktigt böja bakåt lite...

umm vet inte om detta går på din titan dock.. :/ Lycka till iaf!

på vanliga tangentbord måste man rycka för att få loss knapparna.

/F

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Jo jag vill ju givetvis veta om man kan pilla bort en tangent och rengöra lite försiktigt med en tops själv eller om det krävs en större manöver för att få bort fläcken...

Det är inga större problem att få bort tangenterna, men bänd försiktigt från ena sidan, dvs vill du få loss e-tangenten, bänd försiktigt mellan w och e, inte mellan e och 3 eller e och d. Då minskar du risken för att bryta av de små piggar som håller fast tangenterna.

Sedan är det bara att lägga tillbaka tangenten och "vicka" lite granna under tryck för att få tillbaka tangenten.

Och för er som undrar - min alt-tangent lossnar titt som tätt så jag har haft möjlighet att kolla konstruktionen. Inte robust direkt, om man säger så.

------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

Nils Holmlöv - Min hjälte!!!

När maskinerna börjar kosta över 40 000 kr så ska man för det första inte spilla choklad i dom...
...Men man vill ju inte börja pilla sönder själv heller...

Tack!!!

Du kan ju plasta in tangentbordet, eller varför inte hela datorn. Då är det bara att skölja av när den blir nersölad.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-23 12:13

Ett litet tips för användare av bärbara: Undvik att har datorn i samma väska som matvaror.. Jag handlade lite grillkött på ICA för ett tag sedan och numer är min iBook SE extrautrustad med köttsaft. På båda sidor av skärmen, inuti och utanpå datorn.
Den funkar som vanligt, men luktade skumt de första månaderna..

...köttsaft.... BigMac

  • Medlem
  • 2002-05-23 16:38

hur?

det är ju inget kött i hamburgare från Donkan

Jag råkade sätta mig på min väska som innehöll en bärbar PC och fyra burkar Red Bull. Kras, sa Bull.

Varken jag eller datorn fick vingar, men vi luktade underligt ett bra tag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: samul:
hur?

det är ju inget kött i hamburgare från Donkan

Nej just det, dom steker stora mängder köttsaft till fast form...!

1
Bevaka tråden