Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totalrengöring av Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-05 16:52

Jag undrar hur man lättast går tillväga om man plötsligt får för sig att göra en helstädning av sin Powerbook G4, och då menar jag inte på HDD´n.

En riktigt urkramad trasa med diskmedel och vatten torde ju fungera för höljet och knappar, dito på skärmen må tänkas. Kanske bör man vara försiktigare med den dock.

Inuti datorn då? Kan man gå lös med borst-munstycket på dammsugaren eller riskerar man att skada något via statisk elektricitet?

Sen har det kommit en massa smuts under själva tangenterna, på den vita ytan. Kan man pilla bort tangenterna för att kunna komma åt här eller finns det någon annan lösning?

Hur gör ni?

Fredrik

Diskmedel går fint att använda till höljet och tangentbord. Skärmen bör man vara försiktig med, men så länge man har mjuk trasa och inga lösningsmedel bör det vara ok. Inne i datorn är det bättre att blåsa bort damm och smuts, än att köra dammsugaren. Tryckluft på burk finns att köpa i hobbybutiker och liknande.

Tangenterna har jag aldrig tagit bort, så där vet jag inte på råd, kanske nån annan?

Tangenterna är går att ta av och sätta på lätt, men man får vara försiktig så man inte bryter av någon "pigg" eller dylikt. Det är en rätt känslig konstruktion.

Tangenterna sitter fast med en dubbel bygel som ser ut som ett "X" från sidan. Om du tar tag i nederkanten på en tangent och "fläpper upp" den mot bildskärmen så kan du sedan haka ur och lyfta bort den.
På de lite bredare tangenterna (mellanslag, enter osv) sitter det en "krängningshämmare", alltså en stålbåge som ser till att tangenten rör sig parallellt vid en nedtryckning. Detta är inget problem vid en demontering men kan bli lite pilligt när tangenterna ska tillbaka på sin plats.

Då funkar allt bakvänt. Först måste den "övre x-bygeln" hakas i, om en "krängningshämmare" existerar måste den pillas in i sina fästpunkter SAMTIDIGT som du viker ner tangenten och snäpper fast den "nedre x-bygeln".

Det var väl enkelt?

  • Medlem
  • 2002-07-12 17:26

...eller oxå så har jag min lilla skräpsamling där jag har den... Har ni försökt ta bort Mascara någon gång? *harkel* inte min dock..men..ändå.

/Fredrik

ps. tack för råden!
ds.

1
Bevaka tråden