Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD uppgradering till pismo

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några frågor om prestanda:

1) Vilken HD ska jag välja, IBM 20GB eller Fujitsu 20GB? Läste på dustin att fujitsun hade högre max överföringshastighet...är den snabbare?
2) Tar 82 sek att starta min Pismo...kan man snabba upp bootingen? (Läste på mac-trimsida att uppgraderad hd gjorde stor skillnad)
3) Vad är det för 15 sek paus OS 9.1 gör när man startar? (HDn jobbar i alla fall inte)

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-17 21:56

1 nästan)Själv väldigt sugen på en travelstar 48GB till min pismo - snabbare än ibms 20 GB men 3 mm högre - någon som vet om den får plats? Får den plats i TiBook?

Nackdelen är att den är **dyr** ca 5 kkr + moms :eek:
2) speeddisk, ta bort tillägg som du inte användre och stoppa i snabbare disk - apples bärbara har slöa diskar!
3) Om pausen sker väldigt tidigt i bootprocessen: kontroll av minneskretsarna, peezee gör samma sak men då tvingas man se på när den gör det. Går att ta bort detta genom att hålla ner commando+alt samtidigt som man öppnar Inställningar:minne.

Om det sker lite senare under boot så kan det vara OpenTransport som försöker klura ut om ditt nätverk funkar.

[ 17-09-2001: Meddelandet ändrat av: Eric ]

Fördelen med Fujitsu är att det är "silent", vilket jag inte har något emot.
Hur gör man om man vill "he på" kontrollen av minneskretsarna igen?

  • Medlem
  • 2001-09-17 23:25

hålla ner commando+alt samtidigt som man öppnar Inställningar:minne och kryssa i boxen {på}

Har provat, men gör fortf. det där uppehållet. Kanske är det att det kollar nätverket / närverkskortet. Jag vet att PC tar en lite "paus" när den gör detta. Kan man stänga av nätverket för att kolla om det är det som gör "pausen"?
Skulle en snabbare HD göra starten snabbare? (givetvis skulle den det, men skulle det göra rätt stor skillnad?)
Har inte fått några kommenterar på IBM vs. Fujitsu?!?! Anyone?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-18 23:02

Stänga av nätverket: gå in i resp AppleTalk och TCP/IP och sätt dessa till inactive (vet inte vad svenska macos översätter detta till)

"User mode" som man ställer in via Redigera menyn måste vara på "Advanced" eller "Administration" för att kunna deaktivera

Ser du samma paus när du bootar utan tillägg?

Märket på disken spelar ingen stor roll, se till att du köper en ny modell av hårddisk som stödjer/har ATA5 interface...

Jag kan även rekommendera Toshibas 2.5" diskar.

1
Bevaka tråden