Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okunnig fråga om Airport

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Allihop.
Jag har äntligen förstått poängen med Airport, men funderar över hur det fugerar egentligen. Vad är det som bär informationen. Finns det skäl att oroa sig för strålning?

Första generationens airport hade en varningstext att gravida inte skulle vistas omkring airports. Hurvida det är vetenskapligt bevisat kan jag inte svara på.

De senaste 2 åren har jag befunnit mig 24 timmar om dygnet omringat av airports, både nyare och äldre modeller och jag är väl inte mera skadad än innan.

Du kan vara lugn.......njut av friheten istället, skaffa en airport, och du behöver aldrig oroa dig för toalett lektyr någe mer!

[ 10. mars 2003, 16:39: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Första generationens airport hade en varningstext att gravida inte skulle vistas omkring airports. Hurvida det är vetenskapligt bevisat kan jag inte svara på.

De senaste 2 åren har jag befunnit mig 24 timmar om dygnet omringat av airports, både nyare och äldre modeller och jag är väl inte mera skadad än innan.

Du kan vara lugn.......njut av friheten istället, skaffa en airport, och du behöver aldrig oroa dig för toalett lektyr någe mer!

Den dag du ska föda barn kommer du allt få se på mutationer! Men vi får väl kanske utgå från att du tills dess hunnit bli så pass muterad att du kan föda barn...

I vilket fall som helst är det nog ingen fara på taket...

Läste i någon tidning att en vanlig trådlös telefon "strålar" mer än trådlös nätverksutrustning - om det sedan stämmer ??? :rolleyes:

För mig var det pinsamt nog första gången som jag häromdagen fattade att man inte behöver en separat basstation för att kunna köra trådlöst med/mellan/genom 2 macar... så nu letar jag friskt efter ytterligare ett begagnat airportkort. Fast om räckviden vet jag NOLL då ena macen agerar "basstation"... säkert sämre en äkta basstation.

Olle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-11 10:07

Ja den är mycket sämre än om man ansluter till en basstation. Meningen är att man ska kunna ansluta i tex. samma rum för att kunna utbyta filer ungefär som med IR fast med längre räckvidd och med snabbare överföring.

Tack för era svar. Skall kolla vidare om t.ex. SSI har tittat på trådlösa nätverk. Återkommer här om jag får reda på något intressant

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-03-12 20:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Desmodus:
Läste i någon tidning att en vanlig trådlös telefon "strålar" mer än trådlös nätverksutrustning - om det sedan stämmer ??? :rolleyes:

japp det stämmer! Mobiltelefoner strålar också mindre än trådlösa hem-telefoner. Så, om ni är rädda för strålning är det dect telefoner och liknande man ska vara mest rädd för...

/arvid

Har man väl skaffat airport så blir det som ett gift.
Man kan inte vara utan

30 meter runt huset (trä) kan jag röra mig om jag skulle föredra att vandra omkring med iBook.
Har haft det i två år snart nu och det fungerar utmärkt.

Första månaden hade jag bara Airportkort i min G4:a och använde den som basstation, men det var ingen höjdare när det gällde räckvidd.

Skillnaden blev betydligt bättre med en AirPort Basstation. Som jag placerade vid första inkommande telefonjacket.
Min G4 är placerad c.a 10 meter därifrån och det ligger ett kök emellan de båda rummen.
Signalstyrkestatus visar 4/5 så jag kan inte klaga.

Sen slipper man höra modempipet, Airporten är knäpp tyst.

Jag blev så nyfiken på något slags torr sanning, så jag skrev till SSI och frågade vad de vet. Har inte fått svar än, men däremot hittade jag en intressant artikel om bärbara telefoners strålning. Mycket som sägs om telefoners strålning verkar härstamma från "en kompis till en kompis". Här hittar ni torra fakta från SSI http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/DECTmm.html
Jag återkommer när jag fått svar
/A

Hej igen.
Här slutar följetongen, för nu har jag pratat med SSI som säger att det inte finns någon som helst anledning att oroa sig för trådlösa nätverk i hemmiljö eftersom det är så rörande låg uteffekt på prylarna. Vi hoppas väl att alla kabeltillverkare hittar nya stimulerande arbetsuppgifter.

1
Bevaka tråden