Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator för en switcher???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu lyckats att övertyga en kompis att det är dax att byta dator. Pc-Mac
Nu är frågan vilken?
12"PB eller en iBook 800?
Huvudsakligen kommer den att användas till Word, Exel, iPhoto och surfning.
Han kommer att betala den själv så pengarna spelar roll.
Ev skall även en extern skärm inköpas. Vilken rekomenderas? Även här spelar priset en viss roll.

Tacksam för hjälp och argument.
T-son (som gladeligen skulle ta emot en PB12")

  • Medlem
  • 2003-03-02 18:20

Jag har beställt en PB 12".
Varför?
Jo, G4 processor, inbyggt BT, alu-ram, snyggast, liten & lätt, GRYMT ljud (du måste höra det), ...
Kan knappt vänta på att få den. ... tiden går såååå långsamt ... :rolleyes:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-02 19:09

Jag valde själv mellan de två modellerna och valet föll på PB12.
Varför? Snyggare, skärmdubblering, slot-in cd, bt, mindre än Ibooken, 60gb hårddisk osv...
Om man ökar hårddisken till 40gb och minnet till 256 på ibooken så skiljer det plötsligt inte så mycket på de två och då blir genast valet inte så svårt
Klarar han sig utan brännare är ju ingångsmodellen ibook 700 ett bra val. Med mecenatrabatten kostar den bara 10795 vilket är ett mycket bra pris. Iofs får man bara 20gb hårddisk och 16 mb grafikminne. Men till det du räknade upp räcker det gott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 19:27

Skulle välja Powerbook 12". Av alla anledningar som redan skrivits. Tycker att det är viktigt att han som switcher får så bra upplevelse som möjligt från början. Visst är det skillnad i pris men en Powerbook 12" håller längre än en iBook. Se till att han slänger i mycket minne från början. Berätta gärna hur det går.

Det är ju svårt och det är endast en fråga om vad han vill betala... PB:en är ju bättre på alla sätt men så kostar den nära dubbelt av vad enklaste iBooken gör. Dock kan han ju handla med studentrabatten som är ca 10% (väl) så det får ju ner priset lite. Jag skulle välja 12" PB:en och jag tror den kommer bli grymt eftertraktad på andrahandsmarknaden samt är lite mer hållbar än iBooken som lätt repas till exempel...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 19:49

Tycker inte det är ett solklart val, det skiljer ändå 5 papp mellan burkarna vilket är ganska stor skillnad på 2 burkar som ur en användares synpunkt ter sig ganska lika.

Extraminnet på PBn kan han ju räkna bort för han borde ändå ha minst 384 MB (helst 640 MB) i bägge datorerna.

Kommer han/hon att överhuvudtaget använda Bluetooth, Airport extreme och de extra 10 GB HD?

G4 processorn gör inte så stor skillnad för det som datorn är tänkt att användas till. PBn är ju snabbare men det blir ingen dramatisk skillnad (märks nog mest i iPhoto)

Den stora skillnaden är väl att iBooken bara kan dubblera skärmen men det finns ju ett hack för det nuförtiden. PBns grafikkort är snabbare men GeforceGo har ju inte fått så där jättebra kritik så ett ATI7500 står sig nog hyfsat.

Värt att tänka på kan vara att tangentbordet på PBn är riktigt bra, skall det skrivas mycket utan externt tgb så hade jag definitivt kört på PBn.

Han har inte råd med en PB15" eller? Det är nog den perfekta switcher-datorn.

  • Medlem
  • 2003-03-02 20:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
... Dock kan han ju handla med studentrabatten som är ca 10% (väl) så det får ju ner priset lite.
...

Apple Mecenat =>

1 Custom PowerBook G4 12 1 16330.00 2 - 4 dagar
867MHz PowerPC G4
256MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
AirPort Card
Keyboard & Mac OS

Summa netto : 16330.00
Leveranskostnad : 0.00
Moms 25.0% : 4082.50

Summa brutto : 20412.50

Om han är minsta intresserad av grafik kan jag berätta att skillnaden mellan ibooken och powerbookens grafikkapacitet är STOR (har ägt en iBook 800). Förutom rent prestandamässigt även på så sätt att iBooken inte klarar mer än 1024x768 (internt & externt).

Om det inte är viktigt med höga upplösningar och grafikprestanda så räcker iBooken för hans behov

[ 02. mars 2003, 20:09: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

1
Bevaka tråden