Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 17"

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Världens fetaste bärbara - inget snack...

Apple PowerBook 17"

http://www.apple.com/powerbook/index17.html

Är den för! stor?
Bra prissatt?
Innehåller den allt DU vill?
Äger den rent utav?

Diskutera...

[ 07 Januari 2003, 22:54: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 23:04

Jag gillar den inte riktigt. För stor för att konkurrera med laptops, för liten för att slå mot desktops.

Jag sitter med en tibook och kör extern skärm, kanon att ha kraften och portabiliteten. 17" behöver jag inte för jag har den externa, och att jobba utan externa går inte riktigt för sig för min del, grafiskt arbete med standardverktygen. Skärmen fungerar inte, och det har inte med storleken att göra.

Så mot bättre vetande undrar jag vem den är till, och suktar hårt efter 12" istället.

Den är för mig!! 17 ´ och tunnare än dagens PB. Den rockar stenhårt! Vad mer kan jag säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 23:41

Beställer min i morgon! Airport x-treme, fw 800, blåtand mm. mm. Masssa godis! Blir jobbigt att vänta tills februari.

Det blir nog lite svårt att släpa på, för mig så spelar detta ingen roll men om man skall springa på föreläsningar el dylikt så kan den nog bli lite väl stor.

Den har inte dykt upp på Apple Store SE än - hoppas att den inte kommer senare än feb. till europa

Uppdatering: 39 kkr från Apple store (ink moms) - kostar nästan lika mycket som min 8100 gjorde för några år sedan...

[ 08 Januari 2003, 00:26: Meddelandet ändrat av: eric ]

Glöm inte att utnyttja Mecenatkortet om du är student.. 10%...

Lysande tgb.!
–Jag vet inte om man behöver säga mer.

  • Medlem
  • 2003-01-08 01:36

Jag tycker att den ser lite underlig ut runt tangentbordet. För mycket tomma ytor liksom.

De kanske skulle slängt in ett numeriskt också när de nu har plats. 12" modellen får det bli för mig och koppla in extern skärm när det skall jobbas med ytrymmeskrävande grejer.

Fast visst är det coolt med 17"are i en bärbar, helt klart.

  • Medlem
  • 2003-01-08 02:19

Håller med föregående talare... den ser urmysko ut. Den mindre ser också lite konstig ut, med helt omvänt argument. För mycket, och för lite. Ja, ja, man får nog vänta med kommentarerna tills man sett dem på riktigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: eric:
Beställer min i morgon! Airport x-treme, fw 800, blåtand mm. mm. Masssa godis! Blir jobbigt att vänta tills februari.

Det blir nog lite svårt att släpa på, för mig så spelar detta ingen roll men om man skall springa på föreläsningar el dylikt så kan den nog bli lite väl stor.

Den har inte dykt upp på Apple Store SE än - hoppas att den inte kommer senare än feb. till europa

Uppdatering: 39 kkr från Apple store (ink moms) - kostar nästan lika mycket som min 8100 gjorde för några år sedan...

Ehh, tills februari?Leveranstiden uppgår från AppleStore till 11 veckor. Vilket rode innebära att i slutet av februari början av mars kankse du kan få den.

Jag snokade reda på bilder från mässgolvet:

http://www.pbzone.com/mwsf2003/day1/southhall/

Dessa bilder är mycket stora och oredigerade. Jag tror att det är originalbilder som PBZone ska göra ett galleri av senare, precis som de gjort med keynote-bilderna men jag var för ivrigt och hittade bilderna själv...

Postade detta i tråden om den lilla, men det finns även bilder på den stora, så jag postar här också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 07:22
Citat:

quote:Leveranstiden uppgår från AppleStore till 11 veckor. Vilket rode innebära att i slutet av februari början av mars kankse du kan få den.

Japp, var för optimistisk och räknade med 4 veckor innan applestore uppdaterades - kommer att bli sjukt jobbig längtan

Sverige är ett Prio 1 land för bärbart från Apple så det kommer förhoppningvis innebära att de kommer på angiven tid hit... om inte amerikanerna tokköper den...

Men nog blir det lite tomma ytor runt tangentbordet. Inte fullt så illa som iBook 14" men ändå... Jag som tyckte 15" ver en bra storlek på allt. Saknade bara 1600x1200 i skärmupplösning.
Hoppas att någon köper den snart så jag kan få se den på riktigt.

Släpbar dator, nja. Skulle nog sitta bättre med en extern skärm där man oftast arbetar. Och varföt kontakterna på sidan? Det kommer det nog bli lite liv om.

Visst lockar FW 800, blåtand, airport extream och det andra som är uppdaterat.

Skönt att vara nöjd med vad jag har för en gång skull. Sitter med min 800 mhz TiBook som är överlägsen designad.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 07:47

Att den är "för stor" är nog att ta i, den är ju bara några centimeter större än en vanlig PowerBook, egentligen. Men jag undrar hur det är att öppna skärmen, för även den vanliga PB´n är lite halvvansklig vad gäller att få upp skärmen, man vill ju inte gärna sätta en fet tumme på display´en. Håller med om att man disponerar ytan lite underligt, hade gärna sett ett större tangentbord i stället för de två 80-tals-Grundig-design-högtalarna på varsin sida om tangentbordet, och att man expanderat musplattan i sidled ser nästan lite "corny" ut, lite som om det är en panikåtgärd - "vad ska vi göra med all denna yta?". Hursomhaver, en mäktig burk, ballt med självlysande knappar och att den har allt man kan önska sig av datorkraft. Det är bara att komplettera med en iPod och en iPod-kompatibel jacka så har man det bästa godiset från årets Key Note...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 11:43
Citat:

quote:Japp, var för optimistisk och räknade med 4 veckor innan applestore uppdaterades - kommer att bli sjukt jobbig längtan

Nja, så fel ute är du nog inte, minns jag inte fel så sa Steve att den skulle finnas tillgänglig inom en månad. Konstigt med infon på Apple store.

/Per

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 13:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag som tyckte 15" ver en bra storlek på allt. Saknade bara 1600x1200 i skärmupplösning.

Jag håller med, sneglar avundsjukt på kompisars Dell-datorer av en enda anledning, högupplösning. Och visst är 1440 schysst i bredd, men 990 på höjden är lite jämfört med 1200 som man får utan stora problem på många bärbara pc. Skulle önska att de inte begränsade det så mycket men jag antar att det handlar om att få en bra skärm.

Som prydnad hemma skulle den rocka fett, behöver ingen dvd och plasma skärm då inte. Redan så skulle pengarna vara insparade. Bära omkring på stan, nej tack dock.

Det hade inte varit fel med ett scrollhjul infällt bredvid tangentbordet. Eller en smal trackpad bredvid tgb som uppför sig som ett scrollhjul för att spara plats inuti. Scrollhjul är en av de bästa ergonomiförbättringarna på senare år i mitt tycke.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: macsolve:
Det hade inte varit fel med ett scrollhjul infällt bredvid tangentbordet. Eller en smal trackpad bredvid tgb som uppför sig som ett scrollhjul för att spara plats inuti. Scrollhjul är en av de bästa ergonomiförbättringarna på senare år i mitt tycke.

Håller med till 110 procent! På min kollegas Dell så kan man dra fingret längs sidan av styrplattan för att scrolla. Fungerar förvånansvärt bra. Om Apple inte vill ha ett hjul så borde en sådan lösning vara i deras ögon.

Sen har vi det här med två knappar...

Citat:

quote: Beställer min i morgon!

Önskar jag kunde göra samma sak.

Ska visa reklamfilmerna för mina chefer och hoppas att de fattar piken.

Ang. styrplatta och scrollhjul... är det bara jag som inte tål styrplattor? Det blir en Bluetooth-mus för min del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 00:51

Nu börjar 9-11 veckors väntande - beställde min AlBook 17" idag!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 21:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Att den är "för stor" är nog att ta i, den är ju bara några centimeter större än en vanlig PowerBook, egentligen. Men jag undrar hur det är att öppna skärmen, för även den vanliga PB´n är lite halvvansklig vad gäller att få upp skärmen, man vill ju inte gärna sätta en fet tumme på display´en. .

En normal misstanke att den ska bli for stor, men jag tycker inte den ar sa farligt stor att halla i, faktiskt.
Det ar en klart skonare kansla att halla i den pga annu mjukare former an titan.
Samma galler for 12".
- Och vilka underbara tangentbord!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-30 09:58

Hmm.
Först konstaterar jag att senaste inlägget i denna tråd var från 10 januari. Hur ska man tolka det... ?

Nu till saken:
Med en så bred dator borde det väl rymmas ytterligare en processor?!

Skulle nog bli en del rubriker...
(Båda pga brännskador och prestanda...

)

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-30 10:47

Någon mer än jag som har reflekterat över detta. Bilderna som visar upp det upplysta tangentbordet är SVARTA.

Men på Alu.böckerna är ju tangentbordet metallfärgat!

Bilden är från Apples hemsida

  • Medlem
  • 2003-01-30 10:52

RING POLISEN!

...och det var det sista någon såg av Rasmus från Visby.

Det ryktades att stora män i svarta kostymer kom och hälsade på.

Citat:

citera:Med en så bred dator borde det väl rymmas ytterligare en processor?!

Och vad kompenserar för den ökade strömförbrukningen? Ett batteri till? "Hejdå" låga vikt i så fall.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-30 11:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera:Med en så bred dator borde det väl rymmas ytterligare en processor?!

Och vad kompenserar för den ökade strömförbrukningen? Ett batteri till? "Hejdå" låga vikt i så fall.

Bra synpunkt!
Men det går ju att lösamed en lite strömbrytare som bryter strömmen till tvåan när man är on the move.

Eller varför inte en liten prefs som automatiskt fixar detta när man kör på batteri?

Vet inte hur gott om plats det finns i burken, men visst vore det häftigt!

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-30 11:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Någon mer än jag som har reflekterat över detta. Bilderna som visar upp det upplysta tangentbordet är SVARTA.

Men på Alu.böckerna är ju tangentbordet metallfärgat!

Bilden är från Apples hemsida

Men om man fotograferar något silverfärgat i mörker, utan blixt, blir det väl mörkare än i dagsljus?
På bilden är det ju bakgrundsbelysningen som lyser upp tillvaron.

Eller?

Kanske har de tagit en bild på en ThinkPad (IBM)

. Hade inte de också belysning?

[ 30. januari 2003, 11:19: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Micke F: vad sägs om en pedaldriven generator?

Jag tror det är en synvilla. Ser man på tangenterna så finns det en viss ljuskälla som kommer utifrån, dvs inte från det upplysta tangentbordet. Jag antar att det är relativt mörkt ändå och i vissa vinklar kan matt silver se mörkt ut.

Bevaka tråden