Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alu. vs. Titan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-27 01:39

Jag har funderat lite kring det här med dom nya modellerna av PowerBooken, tillverkade i "Aircraft aluminum" istället för Titan.

Är verkligen aluminium så mycket bättre än Titan? I sådana fall, varför?

Så här tänker jag:
Apple har tidigare sagt att Titan är tokdyrt att använda vid produktion av PowerBöckerna. Att använda sig av Aluminium kanske kan dra ner produktionskostnaderna? Något som pekar på detta är de nya priserna på 17-tummaren som ju faktiskt ligger en bra bit under nypriset på 15-tummaren för t.ex. 2 måndare sen.

Det är detta jag tror Apple har haft i baktanke när de byter modeller. Man får extra publicitet för något som egentligen inte är så nytt genom att introducera en feting och en "mining" i ett helt nytt material.

Airportförbindelsen ska tydligen också vara en av anledningarna till byte av materialet men om man kollar förhandssnacket så var mottagningen i det nya materialet lika med NOLL. Därför gjorde man två hål, ett på var sida av skärmen, för att få Airportförbindelsen att fungera. Låter det vettigt??

Jag tror att Apple har gjort en "kupp" iom de nya modellerna. Man får mycket publicitet samtidigt som man får ner produktionskostnaderna, då man inte längre behöver använda det dyra titanmaterialet.

Och seriöst, vad är coolast? Titan eller Aluminium? Stenhård metall eller coca-colaburk?? Jag tycker nog fortfarande att Titanmodellen är snyggare. Aluminium ser ljust och slätt ut, konturerna är inte lika tydliga och den liksom smälter bort. Känns inte som att man vågar röra då den ljusa ytan kanske blir smutsig. Eller?

  • Medlem
  • 2003-01-27 01:52

Det finns nog bara fördelar med aluminium. Aluminium åldras dessutom ganska snyggt, vilket man knappast kan säga om de delvis målade titanböckerna.

Även om aluminium är billigare än titan, så får man tänka på att Dell, t ex, lyckas göra tyngre datorer i extremt smäckig plast. De nya Dell är så fula, att jag undrar om jag skulle vilja ha en gratis ens. Jag såg en i verkligheten nyligen, och förundrades över hur fula de verkligen är.

Apples datorer måste fortfarande vara väldigt dyra i tillverkning jämfört med dem.

Utseendemässigt tycker jag att iBook tar hem priset, men det är synd att man måste vara så rädd om den. Man vill ju inte repa plasten...

  • Medlem
  • 2003-01-27 01:57

Den viktigaste skillnaden är väl att Titanmodelllen är målad och därmed väldigt lättskrapad. På alumodellerna är det den rena metallen man ser.

Att datorerna blir billigare har jag svårt att se som en nackdel...

Välkommen btw.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-27 02:11

>>apu
Tack! Jag är "färsk" fastän jag har haft kontot registrerat ett tag. Var inne här en gång efter registreringen, men det ska det nog bli ändring på nu

Självklart är det ingen nackdel med billigare datorer men jag reagerade ändå på hur man har kunnat sänka priset så pass mycket trots större skärm, firewire 2, bluetooth, airport xtreem osv.

Om man inte bara ser till "ytan" utan till hållbarheten. Är Titan starkare/stöttåligare än Aluminium eller är det bara en känsla man får när man väger orden i munnen. För mig är Titan så j*kla mycket fetare än aluminium

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-27 02:19

Jepp, tror att Apple hade behållt Titanium om det inte vart för alla problem med repor och avflagnande färg.

Dessutom så tror jag att Titanium egentligen är ett bättre material och framförallt "sexigare" (enligt Jobs iaf.

Han tjatade hur länge som helst om Titanium-materialet på keynnoten när Tibooken kom. Flygplansaluminium nämnde han mest i förbigående i jämförelse.

  • Medlem
  • 2003-01-27 03:45

Jag tycker det här helt suveränt att de nu äntligen ersatt de där flagnande TiBook-arna!
Var tveksam till dem hela tiden, min första upplevelse av PB G4 500 var när en kille stolt visade upp sin nyinköpta TiBook för mig i feb 01 och samtidigt upptäckte att det blivit ett konstigt litet skrapat "hål" på baksidan...
"den flagnar" sade han förvånat...
(att den sen dessutom saknade "ljud in" gjorde den till ett skämt för musikern i mig, fint att de fixat det sen dess!)

Tycker AlBook 12" skulle bli fulländad med pc-card-slot och möjlighet till mer än 640 MB i minne, men men - man kan inte få allt antar jag...

Jag tror inte att titan-plåt är märkbart dyrare än aluminium, däremot att behöva lackera skalen blir nog riktigt dyrt.

1
Bevaka tråden