Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 500 X vs 9

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-12-03 18:22

En kollega sitter med en begagnad PbTi. Han undrar vilket operativ som skall installeras i booken.
Spec. 500Mhz. 256MB.
Just nu är 9.1 nyinstallerad.
Han skall enbart surfa, maila o ordbehandla.
Kollegan har minimalt med datakunskap. Det skall bara fungera o vara lättskött.

Vad skall jag råda honom till?

Edit tillägg.

[ 03 December 2002, 18:24: Meddelandet ändrat av: kuspen ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 18:28

Har han kört OS 9 tidigare är det lättast att använda. Är han däremot grön på Mac skulle jag nästan köra med OSX, även om mer minne inte hade varit fel...
Sen beror det ju också på vilka program han har. Har han bara ordbehandlare för OS9 måste man ju fixa ny för att köra OSX...

/arvid

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-12-03 18:38

Han fick med en licens på MS Office 2001. Han är väl en slags halvswitcher. Har ingen mac vana. Använder W2k i sitt företag för lättare administrativa sysslor.

Det där med "Kollegan har minimalt med datakunskap." ...förstår jag det rätt så är det dator
överlag och inte en som suttit på PC och har minimal kunskap om Mac det handlar om?

Om det är "totalt" minimalt med datorkunskap är det kanske som Arvid säger att OSX är att rekomendera.

Vad jag vet om Jaggan (har inte installerat den ännu) är att den även är ett snäpp lättare att använda/installera etc än vad OSX 10.1.5 är, som jag har installerat och då tvekar jag nog inte heller på valet....att Jaggan är att rekomendera.

Liksom Arvid säger brukar jag ofta predika om mera ram.
Och i detta fall är det definitivt att föredra om han ursprungligen sitter på bara 256.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-12-03 19:07

gambit skrev

Citat:

quote: Det där med "Kollegan har minimalt med datakunskap." ...förstår jag det rätt så är det dator
överlag och inte en som suttit på PC och har minimal kunskap om Mac det handlar om?

Stämmer bra.
Har själv suttit med X sedan 10.0.3 framtill dagens Jaguar 10.2.2, men med dubbelt så mycket RAM i en exakt likadan maskin. Det går ju trots allt lite segt i GUI:et. Tror han kommer att jämföra sina MS burkars GUI prestanda med X "badboll"? Vill ju gärna att han skall bli en Mac dyrkare som jag. Ska han inte börja med nian först och när han då så småningom förhoppningsvis blivit frälst uppgraderar minnet eller kanske köper en sprillans ny 1 Gigs bok?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 22:36

Om han/du kan tänka sig 512 MB har jag snart två stycken 256MB SO-DIMMar till övers...
Om du söker imponatorfaktor tror jag faktiskt OSX smäller högre än 9an. Det är liksom coolare, känns lite lyxigare på något sätt. Sen är det ju faktiskt lite omställning att byta från 9an till X, speciellt för någon som inte är datornörd...

Visst är väl GUI prestandan inte den fetaste, men det borde ju i alla fall flyta någotsålunda på en PB? Iaf Jagularen?

/arvid

1
Bevaka tråden