Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera DVDs med 12" PB Superdrive?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 20:34

Hej hej

Är det möjligt att kopiera en DVDfilm med en 12" Powerbook med Superdrive?

Jag läste att DVDskivorna som man bränner med bara kan hålla 4.xGB men en ´DVDskiva med film´ är väl på runt 9GB?
Har jag missuppfattat allting nu igen?

Tack

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-01-27 08:02

Du har rätt, går inte att kopera rakt över, dvd filmer är ofta två lager där av 9 gig.. medans superdriven (lixom alla andra dvd brännare) stödjer bara enkel lager.

/P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-27 11:20

Det går att dela upp DVD:er tror jag på nått sätt... Jag har bl.a. kommit i kontakt med en DVD-rip av Sagaon Ringen: De två tornen som var just 2x4.5 GB. Vet ej om personen i fråga fixat detta från en äkta DVD eller om det faktiskt är så att han kommit över en "splittad" varriant.

Jag tror dock att det går, kräver nog lite pillande så filmen ex. autostartar när den kommer in på DVD nr 2.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Det går att dela upp DVD:er tror jag på nått sätt... Jag har bl.a. kommit i kontakt med en DVD-rip av Sagaon Ringen: De två tornen som var just 2x4.5 GB. Vet ej om personen i fråga fixat detta från en äkta DVD eller om det faktiskt är så att han kommit över en "splittad" varriant.

Jag tror dock att det går, kräver nog lite pillande så filmen ex. autostartar när den kommer in på DVD nr 2.

Finns en hel del program till Windows (vet inga till mac) som kopierar och bränner automatiskt på så många skivor som krävs. Vill man inte ha flera skivor får man dra ner bitrate eller/och ta bort massa vinklar o skit man inte e intresserad av.

Om det är möjligt så finns det säkert beskrivet på http://www.wormintheapple.gr/macdvd/ eller åtminstone länkat därifrån.

//Mikael

Kopiera-croppa-ställa-in-bränna-automatiskt är skit. Om det inte funkar sitter man där och undrar var det gick fel.

Bättre att greja för hand.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Kopiera-croppa-ställa-in-bränna-automatiskt är skit. Om det inte funkar sitter man där och undrar var det gick fel.

Bättre att greja för hand.

Vad jag menade (och skrev) var att det finns program som automatiskt kan kopiera-dela-bränna och där kan inte mycket gå fel.
Vill man dra ner bitrate eller på något annat sätt ändra i dvdn så håller jag med om att man bör göra det "för hand". Det kan iofs vara struligt för en novis.

1
Bevaka tråden