Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook: Styrplatteproblem!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland måste jag lyfta på fingret och "börja om" för att fortsätta flytta markören. Detta händer ganska ofta, kanske inte mer än en minut mellan frysningarna.

Idéer någon?

Jag har haft exakt samma problem nyligt! Jag trodde det var för att jag ansträngde datorn hårt, surfade samtidigt som jag rippade skivor osv.

Verkar vara MSIE som är boven. Kör Mozilla nu och det känns mycket bättre. Ska installera om IE och se om det blir bättre.

Aha. Meddela gärna vad du kom fram till!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 11:45

Själv har jag haft problemet att den inte reagerar utan att man får trycka ganska hårt för att den ska reagera.
Får nästan massera styrplattan ganska kraftigt, sedan funkar den som tidigare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Aha. Meddela gärna vad du kom fram till!

Installerade om IE och nu flyter det på. Måste (tyvärr) använda IE till Bank och Online-Scrabble.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 00:10

Prova med att avfetta musplattan !
Det blir lite fett från fingrarna med tiden.
Pröva....
Berätta om det fungerat....

För min del handlar det inte om det. När min iBook var nere i Hollan i somras och hälsade på Apples tekniker så lyckades dom byta hela den delen med styrplattan (när dom bara skulle byta hårddisk - fråga mig inte varför). Så den är rätt ny alltså. Och problemet har varit väldigt tydligt när det väl uppträtt (två gånger) men aldrig annars.

Man lägger fingret på styrplattan och rör det men pekaren står still. Så fort man lyfter fingret och sätter ner den så fungerar det utmärkt igen. Sen kommer det tillbaka efter en liten stund och man får göra om samma sak. Men det är som sagt bara vid två tillfällen som det uppträtt. Nu har jag inga problem alls.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 17:55

Mina föräldrar har börjat använda en ny iBook och just det där problemet med att styrplattan ibland inte reagerar inträffar alltför ofta.

Datorn är helt ny och jämfört med min TiBook så är det verkligen störande.

Ska man behöva skicka tillbaka iBooken?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
För min del handlar det inte om det. När min iBook var nere i Hollan i somras och hälsade på Apples tekniker så lyckades dom byta hela den delen med styrplattan (när dom bara skulle byta hårddisk - fråga mig inte varför).

Ja du....vad sjutton nissarna nere i Holland egentligen gör en bra fråga. Jag skickade ner en PB Titan för att den var lite sprucken i kanten vid hörlursuttaget. Jag fick tillbaka den och de hade bytt allt, nytt chassi, ny musplatta och en helt ny skärm! Dessutom lyckades de att "glömma" bort att koppla in modemet så den fick åka ytterliggare en gång. Tycker att det var lite overkill, men jag klagade inte!

De röker väl lustiga saker på kafferasterna.

Min egna teori är att det har med statisk elektrisitet att göra. Man ger styrplattan en ordentlig kyss ibland och det får styrkretsen i plattan att totalt flippa ut.
Detta har hänt på ett flertal av mina kunders iBooks.

Lösningen är väl att jorda av sig varje gång innan man sätter sig vid iBooken, ganska jobbigt egentligen

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 03:06

Verkar det inte som om killarna i Holland bara plockar ut hårddisken och sätter in den i en ny Mac?
Det är intrycket som jag har fått.

Sedan tar dom ´din´ Mac, fixar till den lite, sätter in någon annans hårddisk i den och skickar den till någon annan?

Två killar på mitt gamla jobb skickade in en varsin Powerbook och fick tillbaka en helt ny dator. Deras hårddisk var kvar dock..

Det händer ibland att Apple byter rubbet. Dvs hårddisken med. Så man ska inte vara säker på att man får sin data på disken tillbaks.

Man skickar inte ner sin dator med allt på hårddisken. I alla fall inte om man har privata och/eller viktiga saker på den.

Fast ibland har man inget val (om datorn dör helt t.ex.).

1
Bevaka tråden