Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools 6.0 - Kommer ens gamla pluggar att fungera?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur det kommer gå att använda sina gamla plug-ins från ProTools 5 i nya 6:an? Ska man måsta uppgradera alla sina plug-ins eller? PT 6.0 kommer ju att kosta ca 750 spänn att köpa. Det blir ju jäkligt dyrt om man också måste uppgradera alla pruggar också. Nån som vet nåt? Digidesign verkar grymt förtegna.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 13:06

En gissning ifrån min sida.

ProTools 6 för MacOS X kommer nog innebära lite sura miner hos användarna. De plugin som följer med PT kommer antagligen att bli karboniserade och fungera alldeles utmärkt. Andra plug-ins är upp till tillverkarna att uppgradera och det lär de väl inte göra gratis.

Men som sagt....en gissning eftersom jag normalt sett inte använder mig utav ProTools och är därför inte så insatt.

Jag tror inte att pluggarna kommer att fungera. Men har inga direkt belägg för detta. Men det känns som det då de byter OS.

Jag har inte hittat något om att man ska uppgradera pluggarna på någon av pluigintillverkarnas hemsidor. EFtersom det har varit så himla tyst från deras sida känns det som om de gamla kommer fungera ändå.

Pratade med en kille på musikaffären och han trodde PT 6.0 kommer finnas på måndag. Digidesign är nämligen på NAMM-mässan den här helgen och presenterar den nya mjukvaran.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-15 13:38

Det finns en ganska stor sannolikhet att TDM pluggar kommer att fungera men alla former av RTAS pluggar måste skrivas om. TDM pluggarna använder ju hårdvaransprocessor etc medans RTAS använder Macens processor och anrop.

Har dock inga belägg för detta men det är en kvalificierad gissning...

D.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 15:27

Jag väntar bara på ProTools Free, och hoppas på Rewire 2 stöd samt stöd för Audio Units...

Avid släpper ju en gratis version av Avid. Vilket kanske kan borga för att det dyker upp en ny version av Pro Tools Free snart också. De fortsätter att tro på konseptet och tom vidare utveckla det. Iom att de lanserar gratis version av Avid också.

1
Bevaka tråden