Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa PB idag eller Januari?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 15:31

Behöver lite åsikter om PB G4 köp. Dagens uppdatering verkar klart intressant men vad innebär igentligen att Macar nästa år inte kommer kunna boota i OS9? Givetvis ytterligare optimering för OSX men kan vi se denna i Januari. Eller är det troligt att det dröjer ett tag efter MW Expo i Jan tills vi få se PB-uppdatering efter den vi sett idag?

Och hur länge håller G4? När är det dags för G5/64-bit/Intel eller vad som blir nästa generations portabla...

Testade en PB G4 med Mac OS 10.1 förra hösten och det kändes inte som något lyft från nuvarande G3. Är 10.2 med dagens G4 det man väntat på?

Man kan ju säga som såhär, det kommer ingen i Januari. Ingen ny iaf.. men dessa börjar väl skeppas lagom till jul/nyår

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 16:08

Jag skulle tippa på att nästa släpp TIDIGAST kommer i April.

Jag har hört talats om att PowerBooken kommer vara den sista produkten för att köra Mac OS 9 om man köper nytt ifrån Apple inne på det nya året.

Har inte hört några planer på nästa släpp ännu och tror ingen riktigt vet. Men så snabbt mellan släppen har Apple aldrig varit...

Räkna grovt med ett halvår mellan släppen, det brukar stämma hyfsat. Alltså ingen ny PowerBook i januari. Ryktet säger att detta var den sista modellen innan PowerBooken får en ny design (den är ju snart 2 år gammal faktiskt) men den som lever får se. Vad gäller andra processorer så dröjer det väl ett bra tag innan det blir något jättekliv framåt. Men om vi spekulerar riktigt långt framåt så verkar IBMs PPC 970 vara lovande ur energiförbrukningssynpunkt. Men som sagt, det ligger nog ett år framåt eller mer.

Jag säger köp nu och du kommer inte att ångra dig en sekund. Ju längre tid du väntar från ett släpp desto mer blir du orolig för att det ska komma något nytt (vilket det ju förstås alltid gör förr eller senare). Så bästa tidpunkten att köpa bärbart från Apple är nu eller så får du vänta ett halvår. IMHO.

Inte tusan kommer nya modeller av apples bärbara i Januari.

Det apple sagt är:

"Apple® today announced that starting in January 2003, all new Mac® models will only boot into Mac® OS X as the start-up operating system"

NYA macmodeller från januari alltså. Det är ju knappast synoymt med att alla modeller kommer uppgraderas då. Det betyder ju heller inte om man köper en mac efter 1:a januari så kommer den inte kunna boota i Mac OS 9. Det gäller enbart de som kommer nya i Januari.

Jag tycker du ska slå till blix bums. Ibook är en så himla läcker bärbara, snabb och har allt man kan begära på en konsumentbärbar. Powerbook har jag inte provat så mycket men den duger nog också.....

Man kan ju säga som såhär, när man köper något är det alltid föråldrat.

När man köper en Mac är det dock mindre föråldrat än motsvarande PC, där händer det ju mer inom samma tidsrymd. Delvis pga den större konkurrensen tillverkarna emellan.

Bästa köp är väl precis nu - dvs precis vid produktlansering, då är ju produkten fräschast längst om man så säger. Gentemot om du skulle lagt en order för 2 veckor sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 09:51

Tack för alla svar. Borde formulerat min fråga snare NU eller 2003 men portabla ligger alltid efter stationera så timing kan nog inte vara bättre för köp av portabel men valet är svårt. iBook eller PowerBook? Konsument/småföretagar-bruk, inte påminnas om OSX 10.0 prestanda utan att Apple nu har attraktiv prestanda och stabilitet. Finns det vettiga tester som visar prestanda jämförelse mellan ex Finder OS9 på iMac G3 och Finder OSX på iBook. G3 var faktiskt himla bra när den först kom.

[ 07 November 2002, 09:52: Meddelandet ändrat av: Olof Forsberg ]

1
Bevaka tråden