Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud förutom i hörlurarna, vem vet hjälp?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina barn spelade med hörlurar på sen var ljudet i interna och externa högtalare borta. Jag kollade i systeminställningarna "ljud ut". Där finns bara hörlurar kvar som ljud ut enhet. Måste jag ladda om hela OS eller kan jag hjälpa Macen att hitta högtalarna igen? Jag har OSX 10.4 och en G4 iMac. Tacksam för hjälp Christopher
längst ner finns lösningen till problemet!

Senast redigerat 2007-01-14 14:56

Texten har jag kopierat från OS Hjälp. Hoppas det kommer till någon användning, för jag själv har inget svar på ditt problem.

Koppla bort eventuella hörlurar och externa högtalare om det är datorns inbyggda högtalare du vill använda. Datorns inbyggda högtalare fungerar inte när hörlurar eller externa högtalare är anslutna till datorns uttag för hörlurar. Om du använder högtalarna Apple Pro Speakers kopplar du bort eventuella hörlurar.

Om det är externa högtalare du försöker använda ser du efter att de är anslutna till datorn och till en strömkälla. Kontrollera också att de är påslagna.

Välj Apple-menyn > Systeminställningar och klicka på Ljud. Se efter att kryssrutan Ljud av inte är markerad och att reglaget "Volym ut" inte är draget längst åt vänster.
Om det är datorns inbyggda högtalare eller Apple Pro Speakers du försöker använda kontrollerar du att de inbyggda högtalarna är valda i panelen Ljud ut i inställningspanelen Ljud. Om det är externa USB-högtalare du försöker använda, kontrollerar du att de externa högtalarna är valda i panelen Ljud ut.

Om du använder datorns digitala ljudutgång (finns inte på alla datorer) ser du efter att digitalt ut-ljud har valts i panelen Ljud ut i inställningspanelen Ljud. Se också efter att en digital ljudmottagare är ansluten till datorn med en optisk digital kabel och att mottagaren är inställd så att den kan ta emot digitalt ljud (läs informationen som följde med mottagaren).

Om du försöker använda externa högtalare öppnar du Systeminformation (i mappen Verktygsprogram i programmappen) och ser efter att dina högtalare finns med i listan.

Kontrollera att inte ljudvolymen är nerdragen till lägst i det program du använder.

Försök använda en annan ljudfil eller CD-skiva, eller försök att spela filen eller CD-skivan på en annan dator eller CD-spelare, så att du kan vara säker på att det inte är fel på filen eller CD-skivan.

Jag har stött på att ljudutgången har "låst" sig när man har använt ett par hörlurar, datorn tror att lurarna fortfarande är inpluggade. En gång lyckades jag fixa det genom att stoppa i hörlurspluggen igen och vicka lite försiktigt, stoppa i och ur den några gånger, och sen funkade ljud ut via högtalare igen.

jag hade exakt samma problem med min powerbook. den trodde att något var inkopplat hela tiden, och ljudet fungerade bara när jag kopplade in högtalare eller hörlurar. jag lyckades pilla ut 'låsningen' eller vad man ska kalla den precis som 'Mattias A'. men till slut så fick jag lämna in PBn på lagning. tydligen ett ganska vanligt problem om man läser på apple-forumen. hoppas det löser sig för dig.

felet ligger i kontakten

Nu fungerar det igen. Som övergångslösning hade jag kopplat min radio i hörlurutgången. Men barnen ville ha hörlurar så de drog in och ut hela tiden för att byta mellan lurar och radio - vips fungerade allt som det skulle igen.
En kompis hittade på ett annat mac-forum tipset att byta kontakten, men då gäller det att kunna plocka isär alltihop. Jag är glad att det löste sig själv!
Tack för hjälpen till alla Christopher

1
Bevaka tråden