Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook-skärm dör vid batteridrift

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 21:51

Hej!

Har fått en mycket irriterande grej på datorn, så fort jag drar ut strömkabeln från min PowerBook G4 (sista modellen) så slocknar skärmen, kopplar jag in strömkabeln igen lyser skärmen, men jag får ingen bild dvs. bara bakgrundsljuset. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn, och i samma sekund som datorn stängs av vaknar skärmen någon halv sekund, men visar bara gråtoner och sträck.

Startar jag sen daton med strömkabel inkopplad startar den som vanligt, startar jag på enbart batteri går fläktarna för fult, i övrigt händer ingenting. Inget startljud, död display och datorn går inte ens att stänga av på On-Off knappen, enda jag kan göra är att ta ut batteriet.

Batteriet visar fulladdat och är inget batteri som förefaller farligt.

Men, varför beter den sig så?

Oj!
Betyder "inget farligt" batteri att batteriet inte ingår i den återkallning av felaktiga batterier som Apple gjorde för ett halvår sedan?

Vad kan man börja med? :
Titta i energispararinställningarna för batteridrift om det är något konstigt. (jag vet, problemet är för knäppt för det)

Nollställ PRAM

Tja du får återkomma

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 15:02
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Oj!
Betyder "inget farligt" batteri att batteriet inte ingår i den återkallning av felaktiga batterier som Apple gjorde för ett halvår sedan?

Ja, stämmer. Orginalbatteriet fick jag skicka tillbaks, så det här är friskt och har funkat bra i ett par månader.

Ska kolla upp det ni skrivigt, tack så länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 23:01

Prova att nollställa PMU (Power Management Unit) i din dator.
Hur man gör är beskrivet här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 15:31

Har kollat strömsparningsfunktionerna, såg inget konstigt där.
Nollställde PMU och därpå även PRAM. Startade om och testade att dra ut strömsladden, samma fel.
Har lagt märke till en sak till, när jag återansluter strömkabeln hörs ett väsande ljud innifrån datorn någonstans, i någon tiondelssekund. Hörs bara när det är riktigt tyst runtom.

Ingen som har någon ide?
Ska nämligen iväg på längre semester och då skulle den bärbara komma bra tillhands, åker om två veckor. Tills dess går det ju aldrig att får den på servic eller hur funkar det? Finns det något bra sett att själv diagnosera mer exakt vad som är fel?

1
Bevaka tråden