Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

netgear och kryperat nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-03 00:17

Sitter hemma hos päronen å tjafsar med routern. Här är det BBB som levererar fiber och inkopplad är en Netgear WGR614, vilket tycks vara lite av ett sorgebarn till router. Nåväl, den funkar jättebra när man kör via kabel och när man kör trådlöst utan kryptering. Alla datorer som, när jag är härifrån, ska ansluta till routern är 3 bärbara och en stationär. Den stationära går med kabel men de tre bärbara ska köra över det trådlösa.. Nu har jag slitit av allt hår från huvudet och om jag inte får rätsida på detta kommer jag snart vara hårlös även på resterande delar av kroppen....

Testat det mesta men så fort man kör WEP eller WPA-PSK så händer följande:

I osx lyser airporten fullt men jag får inget ip av routern och jag kan således inte surfa alls.

i XP så händer i princip samma sak, begränasad anslutning...

I inget av operativen så kommer jag ens åt routern.

Tycker att jag testat alla möjliga kombinationer av skydd men möts hela tiden av samma problem ingen koppling mot internet alls... vad göra? alla tips mottages med värme! Och är min beskrivning av problemet otydlig så ska jag försöka förklara bättre:)

har samma problem!

  • Medlem
  • 2007-01-03 02:40

Har du bonkat i senaste firmware från Netgear?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-03 08:45

ja fast nu har jag gått tillbaka till den äldre igen, men ska väl dra in den senaste under dagen igen då det inte tycks fungera med den tidigare firmwaren heller.... tokig blir jag iaf....

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-05 13:43

ingen som har nån aning alls vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-05 21:02

Vilken av (de 7 olika) versionerna använder du? Det verkar som om v1-3 är lite sämre en de senare. Jag själv har använt mig av v4-6 mot X.2-4 och Win2k-XP.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-06 01:25

jag har en v6. senaste firmwaren nu. Nu har jag kommit så långt att jag lyckats bestämma i routern vilken ipadress min mac ska ha, jag tilldelas den även vid inloggning med WPA-PSK, jag får full mottagning men kommer fortfarande inte åt någonting inte ens routern....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-09 13:05

Har också problem med Netgear. På en pc är det inga problem att få in signalerna och surfa via Netgear, min min PB kan inte ens hitta nätverket. Har det med mjukvara att göra, de två pc maskinerna har inte installerat något särskilt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-09 13:30

Du kan ha slagit på MAC-kontroll *utan* att ha lagt in din Mac i listan. Däremot verkar din PC vara med då det fungerar med den. Om jag minns rätt så ska du få IP-adress via DHCP-servern, men du har inte rätt att köra vare sig mot routern eller externt.

1
Bevaka tråden