Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels när Bootcamp redan är installerat?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Formodligen finns svaret redan på forumet någonstans, men jag hittar ingen tydlig info om detta så jag behöver lite guidning.

Jag har installerat Bootcamp på min MacBook Pro och kör XP på den andra partitionen. Jag har installerat Parallels programpaket för Windows på XP-partitionen enligt anvisningar i en post på deras forum.

Vad är nästa steg, kan man använda den befintliga XP-installationen eller måste XP installeras om? Om ja, ersätter den nya installationen av XP den gamla eller måste man ha två installationer?

Jag kör senaste versionen av Bootcamp och vill alltså kunna komma åt min XP-partition utan att boota om.

Tacksam för lite hjälp.

ps. När jag startar min XP-partition får jag nu frågan om jag vill köra "Windows XP" eller "Parallels version". Tangentbordet är dött så jag kan inte göra något val och kommer inte vidare. Vad göra?

Fixat

Jag löste problemet själv. När man installerar parallels väljer man "Custom installation", där finns ett val att använda BootCamps Windowsinstallation. Sen går det att köra samma Windows XP från Bootcamp och Parallels. Hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-12-10 18:32

Löste du problemet med att boota om och starta med "äkta" XP nu då, för jag kan bara köra min BC-partion genom Parallels numera.
Ibland behöver jag köra endast XP utan emulator, men nu reagerar inte tangentbordet längre när jag försöker välja "Windows XP versionen" vid uppstart.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 19:34

Var hittar du valet om att använda BootCamps XP när du valt "Custom OS installation"? Om jag förstår din text rätt så använder du samma XP installation och får välja om du ska köra BootCamp eller Parallels VM?

Mvh Kongo

iMoz: Mitt tangentbord är också dött vid val av profil i Windows. Jag ändrade inställningarna i Windows så att systemet automatiskt väljer "Windows XP" efter 5 sek och sedan "Profil 1" efter 5 sek. När jag bootar från Bootcamp gör jag alltså inga val vid uppstart av Windows. När jag bootar genom Parallels funkar tangentbordet så där är det inga problem som du säger.

Mr.Kongo: Först installerar du XP genom bootcamp. Sen måste du installera Parallels Tools i XP (när du bootat genom Bootcamp). När du sen ska installera Parallels på Mac väljer du "Custom installation", då kan du välja "Använd Bootcamp installation". Efter detta kan man välja om man vill köra Bootcamp eller Parallels mot samma XP. Smidigt.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-12-10 23:25
Ursprungligen av danifederico:

iMoz: Mitt tangentbord är också dött vid val av profil i Windows. Jag ändrade inställningarna i Windows så att systemet automatiskt väljer "Windows XP" efter 5 sek och sedan "Profil 1" efter 5 sek. När jag bootar från Bootcamp gör jag alltså inga val vid uppstart av Windows. När jag bootar genom Parallels funkar tangentbordet så där är det inga problem som du säger.

Du är inte dum du
Tack för hjälpen!

Det var så lite

Citat:

Jag hittade var man ändrar den första pausen i "boot.ini"
men var/vilken fil lägger man in den andra 5 sek pausen för val av "profil 1" ?

Högerklicka på "Den här datorn", välj Egenskaper. Under fliken Maskinvara finns en knapp för Maskinvaruprofiler, där hittar du dom två profilerna och inställningarna. Lycka till!

Ursprungligen av danifederico:

iMoz: Mitt tangentbord är också dött vid val av profil i Windows. Jag ändrade inställningarna i Windows så att systemet automatiskt väljer "Windows XP" efter 5 sek och sedan "Profil 1" efter 5 sek. När jag bootar från Bootcamp gör jag alltså inga val vid uppstart av Windows. När jag bootar genom Parallels funkar tangentbordet så där är det inga problem som du säger.

Mr.Kongo: Först installerar du XP genom bootcamp. Sen måste du installera Parallels Tools i XP (när du bootat genom Bootcamp). När du sen ska installera Parallels på Mac väljer du "Custom installation", då kan du välja "Använd Bootcamp installation". Efter detta kan man välja om man vill köra Bootcamp eller Parallels mot samma XP. Smidigt.

Försökt med du har skrivit funkar dock inte. Om du skulle har tid skulle du kunna skriva en mer detaljerade ? THX :">

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 23:45

Hej! Hade missat att det kommit en ny beta av Parallels! Silly me. Nu funkar det alldeles förträffligt. Tack för hjälpen!!

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-12-11 00:10

danifederico:
Jag hittade var man ändrar den första pausen i "boot.ini"
men var/vilken fil lägger man in den andra 5 sek pausen för val av "profil 1" ?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-12-11 00:18

funderade just på varför man har två olika profiler? Men det har väl att göra med grafikkorts drivrutinerna? Eftersom det inte fungerar med ATI drivers i Parallels...
Eller är det något annat?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-12-11 01:21
Ursprungligen av iMoz:

funderade just på varför man har två olika profiler? Men det har väl att göra med grafikkorts drivrutinerna? Eftersom det inte fungerar med ATI drivers i Parallels...
Eller är det något annat?

Upptäckte nu att i den ena profilen laddas "Parallels Tools" och naturligtvis inte i ren bootcamp miljö...

Parallels XP Tools?

Vart hittar jag dom där "toolsen" för XP? Det är så att jag också har Boot Camp installerat men nu vill jag köra Parallels. Får det inte att funka på nåt sätt men så hittade jag den här tråden. Nån som kan guida mig? :">

(måste klargöra att jag vill alltså köra XP under MacOS, är osäker på om det ör just det denna tråden handlar om eller tvärtom...ehm..)

Vet inte faktiskt, är glad så länge allt bara funkar

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 10:01

De hittar du i Actions-menyn

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 02:32

Om man har xp installerat i parallels, men fa det att funka med bootcamp ocksa? vad ar smidigaste vagen att ga? jag vill ju ha kvar alla filer och program i xp. Kan man anvanda nån image tool?

Använder ni trial-versionen av Parallels eller köpt det?
Har redan tröttnat på att behöva boota om varje gång jag ska använda XP, så vill hellre använda Parallels.

Om jag begripit saken rätt.
Parallels installerar jag till Windows-partionen i OSX? eller?

Edit: Jag avvaktar tills det kommer en mer utförlig beskrivning hur man går tillväga med Parallels. Känner mig lite tveksam till det, men vill samtidigt använda det.

Senast redigerat 2007-01-26 17:07

forum.parallels.com har full dokumentation för detta. Enkla steg för steg instruktioner.

Jag har installerat xp på bootcamp, och parallels tools i xp. Men när jag ska installera parallels på osx kan jag inte välja "anpassad installation" och välja att installera från bootcamp. Hur gör man det? Jag har 1970-versionen av parallels (den senaste)

Ursprungligen av kittlos:

Jag har installerat xp på bootcamp, och parallels tools i xp. Men när jag ska installera parallels på osx kan jag inte välja "anpassad installation" och välja att installera från bootcamp. Hur gör man det? Jag har 1970-versionen av parallels (den senaste)

Ok, 1970 var ju tydligen inte den senaste versionen, och i den riktiga senaste versionen (som är RC) finns ju valet att köra från boot camp när man ska skapa sin virtuella maskin inne i parallels. Så det löste sig och nu funkar det fint för mig! Dock var jag tvungen att avinstallera parallels tools i xp innan det gick.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-28 21:06

Lite OT men jag tänkte bidra med en liten BootCamp bild. Hoppas ni har glädje av den!

1
Bevaka tråden