Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini med Feodora Core 6 och TV som bildskärm?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-13 22:05

Hejsan!

Jag har sedan en tid valt att använda min 28" TV (vanlig scartingång, äldre modell) som "bildskärm" då jag vill kika på film och dylikt. Jag kör S-Video från DVI-uttaget in i scartingången med en adapter.

För någon vecka sedan bestämde jag mig för att köra Fedora Core 6 istället för Mac OS X. Nu när jag kopplar datorn till TV:n så får jag ingen bild. Jag använder samma upplösning som jag gjorde i Mac OS X när jag kollade på film (800x600px).

Jag antar att problemet har att göra med uppdateringsfrekvensen, har dock ingen aning om hur jag ska lösa det. Behöver hjälp

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-02 02:00

Problemet kvarstår, någon som har en susning?

I X eller i consolen eller i båda? Du kan ju kolla in X-confen o se om du kan ställa in uppdateringsfrekvenserna.. Kan ju bli lite snårigt och ta reda på vad som är dom rätta för tv'n. Brukar gå att hitta i monitorspecar men hur de är med tv vet jag inte..

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-02 14:03

Direkt när jag bootar i linux försvinner bilden på TVn. Om jag ändrar X-conf, ändras då uppdateringsfrekvensen vid t.ex. boot-screenen och grub?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 14:07
Ursprungligen av Vaiden:

Direkt när jag bootar i linux försvinner bilden på TVn. Om jag ändrar X-conf, ändras då uppdateringsfrekvensen vid t.ex. boot-screenen och grub?

Nej, X laddas inte förrän senare. Om du har FB (Frame Buffer, eller vad det nu heter) så kan du köra roligare configs.

Testa att sätta grub att boota i VGA safe. Vet inte hur man gör det i Grub, l lilo adderar man en parameter till loadern, typ --display VGA liknande

Nej det gör den inte, X kör ju egna inställningar, för att få ut console till tv så kan man eventuellt mekka med VESA-framebuffert och sånt i kerneln. Var bra många år sen ja höll på med de sist så ja minns inte riktigt

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-02 17:53

Jag får tacka för hjälpen, men väljer nog ändå att köra Mac OS X som mitt OS för media till TVn. Det börjar bli lite för komplicerat nu

1
Bevaka tråden