Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear WGT624IS? Funkar det öht på mac??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-30 22:39

Helt ny på det här. Har kört pc på modem förrut. Har nu en sprillans macbook och bredband. Tänkte köra trådlöst så jag sprang iväg och köpte en router, Netgear WGT624IS som jag läst lite om här på 99mac. Öppnar paketet och gör som det står, sätter i installationsskivan. Ingenting händer, klickar på index.htm och en websida öppnas men ingenting händer. Ser bara en liten ikon uppe i vänstra hörnet av webfönstret, ungefär som en bild som inte kan öppnas. Ungefär här kör jag fast...

Börjar för säkerhets skull läsa lite på lådan och på netgears hemsida och där står faktiskt inget om mac os... Är jag helt blåst eller? Har jag köpt en router som inte funkar med mac?? Hittar ju massor med trådar här på 99 om just wgt624...

Kanske skulle ha läst på liiite mer innan jag hastade iväg till routerbutiken...:">

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-30 23:30

Jodå den ska funka med mac. Grejen är att handlenings manualen inte nämner mac. Men om du tar upp en webläsare när du är ansluten till enheten via ethernet kabel (i en av de 4 lan portarna på enheten till ethernet uttaget på din mac) och öppnar sidan http://www.routerlogin.net så kan du konfigurera enheten via din mac. (var bara lungn den kan bara konfigureras inefrån dit nät)

Användar namn: "admin"
lösen ord: "password"

Funkar inte detta så kolla att ditt ethernet nätverkskort anväder dhcp (system-inställningar -> nätverk).

När du har loggat in på enheten så kan du göra alla inställningar du behöver (nätverks namn lösenord osv). Sedan kan du ta bort kabeln och ansluta till nätverket över airport.

Lycka till - kör du fast så är det bara att du hör av dig

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-12-30 23:32

Kan du logga in på den?

http://192.168.0.1/start.htm

Jag har ett Netgear DG8343G trådlöst+ router+ ADSL modem, funkar kanon och det ställs in som Thomas nämner.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-31 11:57

Ok, känns bättre nu. Ska prova som ni säger. En annan fråga, jag har ju en stationär pc också, kan det vara enklare att installera routern från den istället för på sättet ni nämnde?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-31 14:44
Ursprungligen av jope:

Ok, känns bättre nu. Ska prova som ni säger. En annan fråga, jag har ju en stationär pc också, kan det vara enklare att installera routern från den istället för på sättet ni nämnde?

Det är huget som stucket eftersom routern konfigureras likadant från både mac och pc via samma web-gränssnitt. Ska någon av datorerna vara anslutna till routeren via kabel så är det enklast att konfigurera via den, annars är det som sagt godtyckligt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-31 16:45

Tack ska ni ha, nu funkar det! Gjorde som du sa Tok och då var det ju ganska rakt fram...

1
Bevaka tråden