Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper konkurrent till iTV

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-30 12:41

Den 8 januari förväntas Microsoft presentera en mediabox som låter dig strömma film, bilder och musik från din dator till din TV. Detta för att förekomma Apples förmodade lansering av den liknande produkten "iTV" dagen efter.

Läs hela artikeln på MacWorld.se

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200612/29/20061229230903_MW/20061229230903_MW.dbp.asp

Senast redigerat 2006-12-30 19:03

Media Center Extender-lådor har väl funnits i något år redan?

Ursprungligen av Merovech:

Media Center Extender-lådor har väl funnits i något år redan?

Jo då, strömningslådor har funnit ett bra tag nu. Såg en inne på Microstore för ungefär ett år sedan. Kostade en tusenlapp om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-30 16:21
Ursprungligen av Merovech:

Media Center Extender-lådor har väl funnits i något år redan?

Jo det har funnits liknande produkter från bland annat D-Link. Tyckte att artikeln var intressant dock, då Microsoft tydligt försöker sno åt sig en bit av uppståndelsen som kommer i och med kodnamn "iTV". Bland annat datumet då Microsofts låda släpps är väldigt agressivt satt.

Själv tror jag dock att den inte kommer att bli någon större framgång om man dömer efter Microsofts övriga mediaprodukter.

EDIT: Tar till mig av kritiken, Hagelin.

Boris, att citera några rader ur artikeln och sedan länka till den vore klart bättre än att återge den här i sin helhet.

Ursprungligen av Hagelin:

Boris, att citera några rader ur artikeln och sedan länka till den vore klart bättre än att återge den här i sin helhet.

Det tycker jag med eftersom det är jag som skrivit artikeln på MacWorld. Inte vill ni väl att MacWorld ska stämma 99Mac.se för brott mot upphovsrätten?

Ursprungligen av Mikamar:

Det tycker jag med eftersom det är jag som skrivit artikeln på MacWorld. Inte vill ni väl att MacWorld ska stämma 99Mac.se för brott mot upphovsrätten?

Jag gjorde detsamma i en annan tråd, hade inte gjort det om det inte var så att länken/ sidan ibland ej funkade.

Ursprungligen av draags:

Jag gjorde detsamma i en annan tråd, hade inte gjort det om det inte var så att länken/ sidan ibland ej funkade.

Macworld har iofs problem sedan några dagar tillbaka, men liknande kopieringar av hela texter har gjorts tidigare.

Men ni kan vara lugna, jag tänker inte skvallra till IDG.

Ursprungligen av Mikamar:

Macworld har iofs problem sedan några dagar tillbaka, men liknande kopieringar av hela texter har gjorts tidigare.

Men ni kan vara lugna, jag tänker inte skvallra till IDG.

Fäller en tår av tacksamhet över din oerhörda barmhärtighet. Tack, snälla, snälla du.

Ursprungligen av Mikamar:

Det tycker jag med eftersom det är jag som skrivit artikeln på MacWorld. Inte vill ni väl att MacWorld ska stämma 99Mac.se för brott mot upphovsrätten?

Inte för att vara sån, men 99Mac är inte skyldiga. Iom BBS-lagen så är det boris91 som får ta smällen.

Ursprungligen av Mikamar:

Min tolkning är baserad på http://www.electronista.com/articles/06/12/29/windows.home.server.at.ces/ som finns bland länkarna till artikeln.

Skulle det visa sig att Microsoft inte presenterar någon slags motsvarighet till iTV i januari är jag den första att be om ursäkt.

Okej, då är det väl Electronista som har fått saker om bakfoten och ni hänger bara på. Varför använder du inte originalkälla istället för att bara kopiera en annan blaskas nyhet och översätta den?

Ursprungligen av Mikamar:

Det tycker jag med eftersom det är jag som skrivit artikeln på MacWorld. Inte vill ni väl att MacWorld ska stämma 99Mac.se för brott mot upphovsrätten?

Nu läste jag igenom din artikel igen och eftersom du är här så kan jag väl passa på att ställa några frågor?

Ur din artikel;
"Detta för att förekomma Apples förmodade lansering av den liknande produkten "iTV" dagen efter."

Vad har du för källa till detta påstående? Menar du att hela CES är planlagd efter MW Expo? Microsofts Media Center-satsning är väl inte direkt någon nyhet och att de pratar om den på CES är ju inte så ovanligt.

"En hörnsten i denna satsning är Media Center, hemmets central för att titta på direktsänd tv, dvd-filmer, egna digitalbilder och videofilmer, liksom att lyssna på musik och spela spel. Under CES presenterade Bill Gates Media Center Extender Technologies som gör att möjligheterna med Windows XP Media Center Edition kan utnyttjas överallt i hemmet, oavsett i vilket rum PC:n finns. Till exempel kan en person titta på film och bilder på en tv via Media Center PC:n samtidigt som den används av en annan person.

Dessutom introducerade Bill Gates Xbox Media Center Extender Kit. Utrustad med fjärrkontroll och speciell mjukvara kan användare använda sin Xbox för att lyssna på musik och titta på filmer och bilder via PC:n.

Därefter visade Bill Gates upp den första Portable Media Center från Creative Labs. En enhet som gör det möjligt att ta med sig och titta på musik, videofilmer och bilder utanför hemmet. Portable Media Center visas i Microsofts monter under CES och lanseras i USA under andra halvåret 2004."

Ovanstående citat är från en pressrelease skriven för strax tre år sedan.

Tillbaka till din artikel.
"Den som tror att konkurrenterna tänker låta Apple roffa åt sig ytterligare en marknad tror dock fel. Redan den 8 januari väntas till exempel Microsoft lansera sin motsvarighet till "iTV" på den stora datormässan CES i Las Vegas."

En motsvarighet till iTV måste väl ändå vara en av de Media Center Extender-lådorna som redan finns?

Alltså dessa:
http://www.winsupersite.com/reviews/mce.asp
http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/gadgets/linksys-media-center-extender-mcx-review.asp

"Äger man en Windows-PC, Xbox 360 eller Zune kommer man enkelt kunna strömma media till den TV-anslutna boxen. Hur det blir med de som kör Linux eller Mac OS X förtäljer inte historien."

Var förtäljer historien något alls om Zune? Det hittade du väl bara på?

"Inte heller vilka specifikationer boxen kommer ha eller vad den kommer att kosta. Men bli inte förvånande om den kostar i stort sett lika mycket som "iTV", har några fler anslutningsmöjligheter och är mer än dubbelt så stor. "

Igen. Var förtäljer historien något av detta? Varför ska vi inte bli förvånade?

Ursprungligen av Merovech:

Okej, då är det väl Electronista som har fått saker om bakfoten och ni hänger bara på. Varför använder du inte originalkälla istället för att bara kopiera en annan blaskas nyhet och översätta den?

Så gott som samtliga nyheter du hittar på IDG:s datortidningar emanerar från nyheter på sajter som TUAW, AppleInsider, Slashdot, Engadget osv. Sedan går det naturligtvis inte att översätta artiklar rakt av varför man får kombinera information från olika källor och emellanåt lägga till egna slutsatser.

För läsbarhetens skull kan man dock inte lista alla källor till en artikel, idealet är att det ska räcka med en källhängivelse och resten av de fyra länkarna ska gå till andra MacWorld-artiklar.

I den ovannämnda artikeln så valde jag att lägga till länken till ZDNet i själva brödtexten för att de intresserade läsarna ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Jag är mycket väl medveten om att Electronistas tolkning av de uppgifter som finns kan anses som något osäker. Men jag bedömer ändå det som mycket troligt att Microsoft lanserar en typ av mediabox/mediaspelare nu i januari.

Ursprungligen av Mikamar:

Jag är mycket väl medveten om att Electronistas tolkning av de uppgifter som finns kan anses som något osäker. Men jag bedömer ändå det som mycket troligt att Microsoft lanserar en typ av mediabox/mediaspelare nu i januari.

Okej. Men vad är det för låda menar du? Mediaspelare? När jag som läsare av MW läser att det är troligt att något särskilt ska hända så bör väl det baseras på något mer än en känsla av att "nu är det nog dax" hos skribenten.

Vad har ni för policy för att publicera rykten eller nyheter utan förstahandskälla egentligen?

Nu läste jag igenom MW och blogginlägget lite mer ordentligt.

1. MacWorld har fått allt om bakfoten som vanligt.
2. Blogginlägget verkar inte veta riktigt vad det är som ska presenteras mer än att det är någonting som internt kallas för Quattro.

"But what will this product be? That's still murky. Will it be based on the Windows Server core? Or be some kind of Windows-Vista-based system? Or more of a package of Vista Ultimate plus some Media Center Extenders, plus a router? Will the Windows Home Server systems be AMD-based? Intel-based?"

Hursomhelst så är det ju absolut inte en produkt som liknar Apples iTV. MS hemma-server är däremot en sån där produkt som alla geek-önskelistor innehåller en variant av.

Själv skulle jag gärna köpa en om den kan tänkas vara rekordelig. Alla dessa 200GB, 500GB och terabyte-diskar som man måste leta efter innehåll på får gärna ersättas av en rejäl raid-server-lösning i stället.

Hursom så vore det förstås bra om MS gjorde en sån lösning så att HMs Steveness kunde ta och trolla fram en mer lyckad variant om något halvår.

Men jag önskar, förgäves förstås, att iTV är en biprodukt och att Apple har licensierat TiVos-teknik och släpper en PRV med en tillfixad FrontRow.

Ursprungligen av Merovech:

Nu läste jag igenom MW och blogginlägget lite mer ordentligt.

1. MacWorld har fått allt om bakfoten som vanligt.
2. Blogginlägget verkar inte veta riktigt vad det är som ska presenteras mer än att det är någonting som internt kallas för Quattro.

Min tolkning är baserad på http://www.electronista.com/articles/06/12/29/windows.home.server.at.ces/ som finns bland länkarna till artikeln.

Skulle det visa sig att Microsoft inte presenterar någon slags motsvarighet till iTV i januari är jag den första att be om ursäkt.

Skulle gärna se en mediaserver lösning från Apple och gärna också en PRV variant tillsammans med iTV.

Med tanke på all form av media som idag ska lagra så borde Apple komma med någon variant.

Är detta en MS produkt, ska de verkligen ge sig in i hårdvarubranschen med en egen hemserver?

Finns detta inte idag?

Annars har någon annan nyligen tänkt en liknande tanke:

http://www.99mac.se/attachments/aktuella-rykten/9997d1167433146-spekulation-infoer-mwsf-2007-minismall2.jpg

http://www.99mac.se/aktuella-rykten/108367-spekulation-infoer-mwsf-2007-a-2.html#post786183

Vadå "Ni vill väl inte att..."

Bra sätt att göra sig populär på, Mikamar...

Ursprungligen av sjovall:

Vadå "Ni vill väl inte att..."

Bra sätt att göra sig populär på, Mikamar...

Visst är det!

Fast jag menar det inte som ett hot. Vill bara upplysa om att IDG och andra förlag inte brukar bli glada när andra sajter bryter mot upphovsrätten. Se debatten som följde angående Macportalen i en annan tråd till exempel.

Mig personligen gör det vare sig till eller från hur mycket någon citerar så länge man anger källan.

Förstår vad du menar. Men du vet hur känsligt det blir så här i forum-form. För inte vill jag att en massa 99are ska börja reta sig på dig (detta är inget hot :rolleyes: ).
Nästa gång kanske du skriver nåt i den här stilen i stället:

"Ett tips till dig är att endast skriva din sammanfattning av min artikel, och i stället länka till den, så att folk får läsa den där den egentligen bor, det känns schysstast så - mot mig och min uppdragsgivare".

Ursprungligen av sjovall:

Förstår vad du menar. Men du vet hur känsligt det blir så här i forum-form. För inte vill jag att en massa 99are ska börja reta sig på dig (detta är inget hot :rolleyes: ).
Nästa gång kanske du skriver nåt i den här stilen i stället:

"Ett tips till dig är att endast skriva din sammanfattning av min artikel, och i stället länka till den, så att folk får läsa den där den egentligen bor, det känns schysstast så - mot mig och min uppdragsgivare".

Bra formulerat!

Ursprungligen av Mikamar:

Bra formulerat!

ja verkligen... och du får pröjs för att skriva? :">

Ursprungligen av northernlight:

ja verkligen... och du får pröjs för att skriva? :">

Tyvärr får jag bara pröjs för att rita

Vet inte vad jag ska tro. I min värld är Xbox 360 redan Microsofts mediaextender. Varför en burk till? Om den ska kosta som iTv (250 dollar) känns det ovärt i jämförelse med en Xbox.

Xbox må vara bra men den e ta mig fasiken inte kull att ha i ett vardagsrum - låter som en hårfön. Om man inte är intresserad av att spela lär det då bli jobbigt. Sen kanske vissa tycker den e snygg - jag kan där inte hålla med.

mini mac och iTV skulle jag däremot kunna tänka mig.

Ursprungligen av draags:

Xbox må vara bra men den e ta mig fasiken inte kull att ha i ett vardagsrum - låter som en hårfön. Om man inte är intresserad av att spela lär det då bli jobbigt. Sen kanske vissa tycker den e snygg - jag kan där inte hålla med.

mini mac och iTV skulle jag däremot kunna tänka mig.

Håller med dig, men vi är macfolk med bättre smak än genomsnittet. Genomsnittet som ändå sitter med bullrande gråplastdatorer ser nog en Xbox som himmelriket

Ursprungligen av Leftrustle:

Håller med dig, men vi är macfolk med bättre smak än genomsnittet. Genomsnittet som ändå sitter med bullrande gråplastdatorer ser nog en Xbox som himmelriket

eller hur...
Nä nu är det nyår och då ska man äta godis så det ska jag köpa nu. hejdå puss.

Ursprungligen av Mikamar:

Skulle det visa sig att Microsoft inte presenterar någon slags motsvarighet till iTV i januari är jag den första att be om ursäkt.

Så, Merovech, vad tycker du såhär i efterhand? Close enough eller ursäkt krävs?

Mikrodatorn: Microsoft vill ta in servern i hemmet

Ursprungligen av Hagelin:

Så, Merovech, vad tycker du såhär i efterhand? Close enough eller ursäkt krävs?

Mikrodatorn: Microsoft vill ta in servern i hemmet

Tycker nog att jag var helt rätt ute. Nu finns följande artikel att förfasa sig över på MacWorld:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.90785

Ursprungligen av Mikamar:

Tycker nog att jag var helt rätt ute. Nu finns följande artikel att förfasa sig över på MacWorld:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.90785

404?

(utfyllnad)

Bevaka tråden