Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in GPRS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker få GPRS via Bluetooth att funka med min MacBook. Jag har en Siemens S65 som jag fick att funka med min iBook i somras men nu har det kört ihop sig. Jag använder några Siemens-GPRS-script som jag har hittat på en sida och jag vet att ett av dem ska funka.

När jag testade att ställa in inställningarna för telefonen på datorn skapades en inställning som heter "Main number" som varken går att ändra eller ta bort. Vad som är värre är att när jag skapar en ny inställning och försöker ansluta med den så tror jag att den ändå tar inställningarna från Main number. Hur får jag bort denna inställning som inte fungerar? Om någon vet var det sparas någonstans så tar jag gärna bort hela filen/katalogen och nollställer inställningarna helt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 22:17

Jag höll på med det där får några månader sedan och jag vet att jag upplevde samma sak som du. Det som var rörigt för mig var att det går att ställa in dessa saker både i Systeminställningar och i Internetanslutning. I något av dessa går det säkert att ta bort din anslutning. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde tillslut, men jag vet att jag växlade väldigt mycket mellan dessa båda program och att inställningarna inte var helt synkroniserade mellan dem.

Jag har nu pillat en del och lyckats radera konfigurationen genom att ta bort "Bluetooth" från System Preferences:Network. Nu har jag suttit i en halvtimme och bara kollat olika script (från http://www.taniwha.org.uk) men inte lyckats komma närmare en anslutning än:

Fri Dec 29 23:34:30 2006 : Siemens GPRS CID3
Fri Dec 29 23:34:33 2006 : Making GPRS connection
Fri Dec 29 23:34:37 2006 : Serial connection established.
Fri Dec 29 23:34:37 2006 : Using interface ppp0
Fri Dec 29 23:34:37 2006 : Connect: ppp0 <--> /dev/cu.Bluetooth-Modem
Fri Dec 29 23:34:52 2006 : LCP terminated by peer
Fri Dec 29 23:34:55 2006 : Connection terminated.
Fri Dec 29 23:35:00 2006 : Serial link disconnected.

Jag har som sagt en Siemens S65 och försöker att ansluta till Comviq GPRS. Jag har testat med olika script (CID 1, 2, 3, 5), olika telefonnummer (*99#, *99***1#), att skriva internet.tele2.se i nummerrutan (som det står i scriptets readme) och olika användarnamn och lösenord (wap:wap och gprs:internet). Skulle vara tacksam om någon annan vet hur det ska vara.

Jag fick det att funka igår och bara för att jag ska kunna hitta insällningarna igen så ska jag skriva ner dem här.

Script: Siemens GPRS CID3
Nummer: internet.tele2.se
Stäng av "Send PPP echo packets"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-30 20:49

CID = Caller IDentification. Om du tittar på respektive profil för MMS, WAP, Internet, GPRS, UMTS etc i din telefon så hittar du (med största sökerhet) en referens som heter just CID. Det är den som du refererar till när du väljer *99***<CID>#.

Som telefonnummer ska du alltid anger den APN som din operatör har. Inga nummer eller så. Som konto och lösen kan du (som regel) ange NONE eller något annat slumpartat. Kolla annars med din operatör.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 07:51

Nån som har problem med GPRS via SE W810 och MacBook?

1
Bevaka tråden