Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobs skaffade egna advokater

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir lite orolig av de affärer som Apple ( Fred Andersson ) har sysslat med... följande lilla textrad från CAL LAW får mig att fundera över OM Steve Jobs verkligen har skött sina kort: But in recent weeks, Jobs has apparently decided that he needs his own legal representation, separate from Apple's lawyers at O'Melveny & Myers, and has hired his own attorney to deal with the SEC and Justice Department.

Varför litar han inte på att Apples egna advokater ska rentvå honom - kände han till att Fred Andersson gjorde saker som han inte borde ha gjort??

Källa: http://www.law.com/jsp/ca/PubArticleCA.jsp?id=1166782011784

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 14:26

Om Apple blir fällt och upplöst upphör mitt liv..

Ja usch! Det vore som att bli fråntagen sin ungdomsgård. Vi kommer att hänga håglösa på plattan. Jag bävar!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 15:10

Ja, känns som att Apple överger människor för större löner... Och varför skulle Jobs trixa i huvudtaget, han som får $1 per år??

Ursprungligen av boris91:

Ja, känns som att Apple överger människor för större löner... Och varför skulle Jobs trixa i huvudtaget, han som får $1 per år??

Du tror väl ändå inte att det är karlns enda inkomst? Han är rik som ett troll.

Apple är lika giriga som alla andra vinstdrivande företag. Finns det ett kryphål utnyttjas det. Tror man Apple är annorlunda ja då är man riktigt fel ute.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 16:49
Ursprungligen av Rickard A:

Du tror väl ändå inte att det är karlns enda inkomst? Han är rik som ett troll.

Apple är lika giriga som alla andra vinstdrivande företag. Finns det ett kryphål utnyttjas det. Tror man Apple är annorlunda ja då är man riktigt fel ute.

Jag vet att han är stormrik, det är ju just därför jag undrar varför han skulle behöva annu mer pengar!? Behöver han mer, och varför? Starta Apple 2?

Med tanke på hur många syltburkar den mannen har haft fingrarna i är det inte så konstigt att han skaffar sig en ordentlig juridisk tjänst. Är det här verkligen ovanligt för folk av Jobs kaliber?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 19:12

Jag kan se det framför mig NeXTPPLe

Kanske ett förebådande av maktskifte och där herren på täppan försöker undvika en abdikering.

Abdikation. (av lat. ab-, "av", och dicare, "förkunna"), avsäga sitt ämbete, eller avsäga sig regeringsmakten eller tronen; när en regent avgår. Formellt görs en abdikation självmant, men ofta är den påtvingad av yttre omständigheter.

Herren på täppan är en lek som leks på en liten kulle av något slag, till exempel av grus, snö eller hö, alernativt på en badflotte. Herren på täppan står högst upp och försöker hindra övriga från att ta sig upp. Om någon lyckas ta sig upp och samtidigt knuffa ner den som stod där blir han ny herre på täppan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 21:35

Kan det inte vara bra för en snubbe som Jobs att ha egna advokater med tanke på hans göranden och låtanden på Disney och Pixar m m?
Alla såna därna har egna adokater.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-27 21:58

Vad handlar det här om egentligen? Är det något allvarligt fel Apple / Jobs begått?
Jag fattar ingenting, men jag är kanske inte så uppdaterad som jag borde .. ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 22:20

Mja, mest spekulationer...

Ursprungligen av widde:

Vad handlar det här om egentligen? Är det något allvarligt fel Apple / Jobs begått? Jag fattar ingenting, men jag är kanske inte så uppdaterad som jag borde .. ?

Svenska MacWorld sammanfattar problematiken ganska bra, tex:

"Det handlar om 7,5 miljoner dollar i aktieoptioner som delades ut år 2001 utan godkännande från styrelsen. Dokument som skulle visa att ett styrelsemöte ägt rum vid detta tillfälle har i gjorts efterhand och alltså förfalskats. Uppgifterna finns idag att läsa hos bland annat Financial Times.

KÄLLA med utförligare info finns här hos MACWORLD

Citat:

"Steve Jobs, chief executive of Apple Computer, was handed 7.5m stock options in 2001 without the required authorisation from the company’s board of directors, according to people familiar with the matter.

Records that purported to show a full board meeting had taken place to approve Mr Jobs’ remuneration, as required by Apple’s procedures, were later falsified. These are now among the pieces of evidence being weighed by the Securities and Exchange Commission as it decides whether to pursue a case against the company or any individuals over the affair, according to these people."

http://blog.wired.com/cultofmac/2006/12/ft_apples_falsi.html

Om detta nu är fallet så verkar det ganska vettigt att ha egna advokater.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-28 22:05

7,5 miljoner dollar!? Ska Jobs torska för en sådan struntsumma? På Jobs planet är det inte direkt kaffepengar, men nog är det en blygsam summa. Förresten...det var inte ens stålar utan bara aktieoptioner (såna kan bli lite vad som helst - 7 millar kan bli 7 tusen spänn på en vecka).
Detta blir spännande. I USA daltar man inte med ekonomisk brottslighet. jag tror dock det slutar med att försummelse erkänns och en böter på 36,7 miljoner dollar betalas. Den som personligen falsifierade protokolldatumet offras och får skaka galler i 7 månader. Han/hon kommer dock att mucka som ekonomiskt oberoende, ty dom andra som "visste" har fixat ett dold fond till "the scape goat". Hallelujah!

kan ju alltid hoppas iaf... Jobs betyder alldeles för mycket för Apple som varumärke.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 01:16

Ja vem kan leda Apple lika bra/bättre ... som/än Steve Jobs? Schiller eller chefdesignern?

1
Bevaka tråden