Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem - Ingen internetåtkomst

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har sökt en del, men inte lyckats hitta det jag söker.
Mina föräldrar har en Mac och en PC som dom nu ska koppla ihop med en router.
Allt ska ske med ethernetkabel, även om routern kan ha trådlösa enheter kopplade till sig.

Schemat ser ut som sådant.

Telejack --> ADSLmodem (Zyxel P-660H) --> Router (Zyxel P-320W) --> Mac / PC

Allt är korrekt kopplat, genom webgränssnittet (192.168.1.1 )har jag kört igenom konfigurationsdelen. Men det är väl här jag snurrar bort mig, för jag hatar manualer. Första delen är att man ska ställa in den trådlösa LANnätet, vilken säkerhet m.m. Andra delen är WANinställningar (ethernet, PPPoe, PPTP). Använder ju ethernet och ställer in det, samt "Get automatically your ISP", vilket måste vara rätt!?!
Därefter slutför man internetåtkomsten och man bemöts av ett fönster som är routerns inställningar.

Trodde allt var klart för att surfa här, men icke. Kollar man på Macens nätverksinställningar så står det att "Ethernet är aktivt, har IP-adressen Xx.xxx.xxx.xxx. Datorn är ansluten till internet via Ethernet."
Men ändå kommer jag inte ut på nätet.

Är helt novis på detta, så vore tacksam för hjälp, vad som kan vara fel?
Kopplar jag bort routern funkar nätet perfekt genom adsl-modemet. Så antar att felet/inställningarna ligger i routern?
Har dock fått för mig att så mkt inställningarn behöver man inte göra, då det mestadels, med Mac, bara är koppla in och tuta och köra.

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 13:12

kolla nätverksinställningarrn
Vad får du för ip adress? router address?

Kommer PCn ut på internet?

Vilken internetleverantör har du?

Kolla om du ska använda DHCP(ethernet ska nog vara desamma i det här fallet tror jag) eller PPoE, eller annat...

Vad händer om du kopplar direkt via modemet utan router?

Du ommer åt webgränsnittet på routern(192.168.1.1) säger du.

Får routern en ip address från modemet? Vilken är den isåfall?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 13:14

uhm, ok. läste bara halva dun post. du svarar ju på det mesta redan...heh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-24 11:59

Jag har ett liknande problem. Har märkt att nu efter jag har kopplat in min router o startar upp båda mina datorer samtidigt en iMac och en PC. PCn hittar nätet direkt via routerns medans Macen får IP o allting... men kommer ändå inte ut på nätet. Väntar man 5 minuter så brukar det komma igång.

Kännde inte igen detta problemet sen innan jag satte in routern så testade att dra nätet direkt till Macen... Men då ville det inte alls. Fick inte ens IP. Kopplade in det med allt igång i routern igen o då kom det igång.

Nätet funkar ju men det är irriterande att behöva vänta 5 min varje gång datorn har startats för att få åtkomst

1
Bevaka tråden