Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sorterig av samlingsalbum

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-12-24 00:23

Hej
Detta har givetvis tagits upp tidigare men skulle vilja ha lite synpunkter på hur man gör detta bäst. Tex om man har Best of 2006 med blandade artister...hur ska man ändra albuminfon så man sorteras den bäst.
Jag tycker tex att det är mest naturligt att sortera på artist. Detta gör då att Best of 2006 delas upp på lika många låtar som det är i albumet.
Ett alternativ är att skriva Best of 2006 framför artisten på albumet..detta är givetvis ett hästjobb om man har många samlingsalbum med olika artister. Tänkte bara höra om någon har en bättre lösning innan man börjar

Tack för mig

  • Oregistrerad
  • 2006-12-24 07:30

Om du markerar alla och högerklicka och gå sedan till "visa info".
Där ser du sedan längst ner till vänster om du vill ha dessa låtar som en samling eller inte.
Detta ska fungerar väldigt bra om man vill ha allt samlat trots att det är olika artister.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-12-24 09:37

Har testat det och vad jag kan förstå så det enda som händer är att filerna läggs under mappen samlingar på hårddisken istället för under varje artist, men i itunes syns ingen skillnad.
Eller man kanske måste göra något mer ?

God Jul!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-12-24 10:41

I "Visa info" finns också "Album artist" (på engelska) som kanske gör vad du vill. Kolla t.ex. http://www.macosxhints.com/article.php?story=200609140956019.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 22:57
Ursprungligen av ZlaKKer:

Hej
Detta har givetvis tagits upp tidigare men skulle vilja ha lite synpunkter på hur man gör detta bäst. Tex om man har Best of 2006 med blandade artister...hur ska man ändra albuminfon så man sorteras den bäst.
Jag tycker tex att det är mest naturligt att sortera på artist. Detta gör då att Best of 2006 delas upp på lika många låtar som det är i albumet.
Ett alternativ är att skriva Best of 2006 framför artisten på albumet..detta är givetvis ett hästjobb om man har många samlingsalbum med olika artister. Tänkte bara höra om någon har en bättre lösning innan man börjar

Tack för mig

Mitt tips är att skriva "Absolute" som artist, "Movie Classics" som skiva, och "Harpo / Movie Star" som låtnamn. Lätt att söka upp, och lätt att hitta när man bläddrar.

1
Bevaka tråden