Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med MacBook Pro, PowerBook G4 och Netgear

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nu var det dags igen, ursäkta alla dumma frågor, men jag hittar inte något bra svar när jag sökt!. ha överseende!

jag har en macbook pro med airportkort inbyggt, dottern en powerbook G4 med airportkort, allting kopplat trådlöst till en netgear WGR 614.

våra datorer krockar när båda är anslutna till nätet, jag kommer inte ut och vise versa.
vad gör jag. snälla hjälp mig!

tack på förhand!!!

reklamkillen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 19:34

Har ni samma ip-address på datorerna? Gör powerbooken 11b eller 11g? Kan ju vara så att routern inte klarar av både 11b och 11g samtidigt.

jo det har vi, nog. var ändrar jag det, från 11b till 11g, det kan jag inte ändra i routern väl, då ändrar jag bara den?

//reklamkillen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-19 14:48

Jag kommer inte ihåg att en PB/MBP kan välja a/b/g, men väl en (trådlös) router. Den krock som reklamkillen antyder verkar vara på IP-nivå: den som först slår på sin maskin brukar få köra (men jag går inte i god för att felet alltid visar sig på det viset). Jag gissar att den har ställts in fasta (statiska) IP-adresser på PB och MBP. Och dessutom samma.

Så gå in i:

* PB/MBP och välj DHCP under TCP/IP-fliken för Airport.
* WGR614 på LAN och aktivera DHCP-server (om den inte redan är aktiverad).

För säkerhets skull kan det vara kul att gå in under Wireless på WGR614 och säkerställa att ni har både b och G aktiverat, eller åtminstone g. För fartens skull, om inte annat. En PB/MBP anpassar sig automatisk efter b eller g.

så är det, du har så rätt frazze. den som först slår på datorn får köra!
men vi har inte fasta, statiska ip-adresser, levereras från internetleverantören.
jag har aktiverat både b och g på WGR614 så det är ok där.

vad kan jag då göra?

//reklamkillen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-19 21:49

Ahhh... Skilj på din publika IP-adress (som du har fått av din ISP) som är på "utsidan" och den/de lokala som din router delar ut på "insidan".

Du har, som du säger, med stor säkerhet, ett abbonemang med dynamisk IP-adress. Därför har du ställt in din router att få IP-adress, DNS, etc tilldelat från ISP mha DHCP. Detta är "utsidan". I ditt lokala nätverk har du *också* dynamiska IP-adresser. Dessa delas ut av din router. Det är routers DHCP-server som gör detta. Inställningen hittar du under "LAN IP Setup" en bit ned i vänstermarginalen. Detta är "insidan".

På era datorer *måste* ni använda er av dynamisk IP-adress (DHCP-tilldelad), för annars fungerar det inte. Starta Systeminställningar och klicka på Nätverk. Välj Airport och sedan TCP/IP-fliken. Välj DHCP-tilldelad (eller vad det nu kan heta i svenska versionen). Vad har ni angivit på era Macar där?

frazze.

jag ska kolla när jag kommer hem.

tack så länge!

//reklamkillen

Nu har jag kollat runt hemma på inställningar och annat och såhär ligger det till.

Som en blixt från en klar himmel slog det mig att i dotterns gamla powerbook G4 sitter ett för gammalt airportkort, min netgear klarar både b och g och är uppdaterad till den senaste programvaran. Eftersom min macbook pro har det senaste airportkortet så tog jag bort det gamla airportkortet i dotterns PB G4 och ersatte det med ett Airia Extreme-kort från Sonet [tror jag det heter] som satt i hennes gamla PB G4, och vips, allt fungerade utan problem!!!

nu kör vi med det kortet, vet att det fungerar.

tack för all hjälp!
//reklamkillen

1
Bevaka tråden