Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa generations e-post?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för fel på dagens e-post? Fördelarna är många med e-post, ändå verkar de flesta vilja ringa om det är nåt viktigt. Det är ju så fantastiskt bekvämt att i stället kunna läsa och svara när man har tid. Och slippa småprata en massa strunt. Men med dagens e-post så kan man inte vara helt säker på att det faktiskt kommer fram, man får ingen respons, ingen bekräftelse.

Spam förstör också för att öka användandet av e-post. Ingen vill lägga ut sin e-post-adress i ett register. Telefonernas stora fördel är ju faktiskt att nummren registreras så att man kan kolla upp en persons nummer (oftast).

En annan fördel med telefon är ju faktiskt att det kostar att ringa till den. Det gör att det blir dyrt att "spamma" telefoner.

Så förslag på nästa generations e-post är att det ska kosta att skicka e-post, man ska få bekräftelse på att det är mottaget och adresser ska registraras på personer och vara sökbara. Eller vad tycker ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 15:09

Det finns mailprogram som gör att du får en notis när mottagaren läst mailet, har för mig att ett utav dem hette IncrediMail (till Peze dock).

Att spamma telefoner är inte svårt. Visste inte du att det finns företag som KÖPER telefonnummer av ex. Telia - vars enda krav är att de ska ha nummerpresentatör och ringer på kontorstid så man bara ser att man har ett missat nummer. Den typiske svensken är nyfiken av sig och ringer upp numret som denne hade missat, och kommer till ett företag som erbjuder massor av saker.
Ett faktiskt exempel på sådant är ett företag vars namn jag väljer att inte nämna, men jag kan säga att det var från Stockholm. De ringde säkert 10 gånger per dag till mina föräldrar - och slutade inte förrän de ringde upp. Kollade man mot ex Eniro eller Hitta.se så fanns inte numret registrerat, ej heller 118100, 118118 eller Telia själva hade det numret i sin databas. När man lyssnat i c.a 10 minuter av en tråkig mansröst så fick man ett nummer till deras "support". Dit ringde jag, argare än satan själv när han har nageltrång, och skällde ut den stackars damen som svarade...
Efter det vart det lugnt - i en vecka. De började ringa igen, etter värre! De slutade inte förrän mina föräldrar hade köpt en av deras tjänster, som jag också väljer att inte nämna här, men jag kan säga att det gällde Hushåll.

Så, att spamma en hemtelefon är inte särskilt svårt, men djävligt irriterande.

Ursprungligen av Scumpi:

Det finns mailprogram som gör att du får en notis när mottagaren läst mailet, har för mig att ett utav dem hette IncrediMail (till Peze dock).

Den funktionen bygger på att mottagaren använder ett program som har stöd för funktionen och att den är aktiverad. Annars får man inte bekräftelse.

Detta är en rolig artikel, men den är sann: Spam Solutions.

Jag skulle vilja kunna spåra hur min mejl address har nått avsändaren. För att t.ex. kunna se vart spam kommer ifrån, och hur någon fick tag i mig.

Idag har jag löst det med en mejl address till varje sida/företag/orgnisation som jag mejlar med, dvs. min mejl address här är 99mac@thetinyguy.net. ovs.

Som det ser ut idag så gör jag så här om jag skickar en fil till en kund som jag vill att kunden ska få: Jag skickar filen, väntar ett tag och ringer sen upp kunden och får honom att kolla sin e-post tills han hittar filen och kan öppna den. Det känns så otroligt onödigt.

Folk har dessutom otroligt dålig koll på sina datorer. Ofta funkar de inte alls, har virus eller är ihjälspammade, så att e-posten antingen inte kommer fram öht. eller missas av mottagaren. Det är så synd att en så bra kommunikationsmetod är så opålitlig.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Som det ser ut idag så gör jag så här om jag skickar en fil till en kund som jag vill att kunden ska få: Jag skickar filen, väntar ett tag och ringer sen upp kunden och får honom att kolla sin e-post tills han hittar filen och kan öppna den. Det känns så otroligt onödigt.

Jag har nästan helt slutat skicka bilagor. Det är väldigt stor risk att sådana mejl inte kommer fram, pga antivirusprogram eller vad det nu kan vara hos mottagaren. Jag laddar istället upp filerna på min server och skickar en länk.

Ursprungligen av TZW:

Jag har nästan helt slutat skicka bilagor. Det är väldigt stor risk att sådana mejl inte kommer fram, pga antivirusprogram eller vad det nu kan vara hos mottagaren. Jag laddar istället upp filerna på min server och skickar en länk.

Jo, men det är ju samma problem. Folk verkar inte kolla sin mejl så noga, eller missar den.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo, men det är ju samma problem. Folk verkar inte kolla sin mejl så noga, eller missar den.

Visst, är det viktigt får man ringa och dubbelkolla ändå. "Folk" brukar väl hålla ganska bra koll på sin e-post men många företag är verkligen usla på att svara på e-post. Man undrar ibland varför de har e-postadresser över huvud taget...

Ursprungligen av thetinyguy:

Idag har jag löst det med en mejl address till varje sida/företag/orgnisation som jag mejlar med, dvs. min mejl address här är xxxxx. ovs.

Varje gång du postar din adress på en publik webbsida så ökar risken för spam. Bara en liten varning.

E-post är ibland av ondo. Ett problem som kan lösas med en kvart i telefon kan ta 10-tals mail fram och tillbaka. Värdelöst. Direktkontakt via möte och telefon ska inte underskattas, då missupfattningar kan rättas till "live" istället för via en massa mail fram och tillbaks.

Mail är en stressfaktor, helt klart. Hur många timmar går åt till mailsortering, gallring och annat skit per arbetsvecka?

Själv blir jag stressad av folk som e-postar och bara skriver "ring mig". Vem är du och varför ska jag ringa dig undrar jag då. Skriver de vad de vill får de svar med en gång...

1
Bevaka tråden