Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar kontaken sporadiskt trots kontakt i Airport

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 00:44

hej sitter med min nya fina c2d och är toknöjd. bara ett problem, då och då så verkar det som att anslutningen till internet försvinner i typ 30 sekunder för att sedan komma tillbaka. airport symbolen i datan visar fortfarande att den är ansluten men ja kan inte ansluta till nån websida.

detta är oerhört irriterande, nån som har varit med om liknande?

  • Medlem
  • 2006-12-05 02:56

Vad har du för trådlös router?

Har fått lite av samma problem på senare tid också. Jag har en 3Com WLAN-router. Jag har tyvärr piss-Telia bredband också som jag bara haft strul med.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 21:05
Ursprungligen av tobiwan:

Har fått lite av samma problem på senare tid också. Jag har en 3Com WLAN-router. Jag har tyvärr piss-Telia bredband också som jag bara haft strul med.

99% säker på att det är din router. 3COM är skit. Har en själv..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-08 12:23

Mitt trådlösa Airport stördes och tappade kontakt antagligen pga av en av grannarnas D-link nätverk, så jag kopplade på störningskompensationen (heter det så, kolla i menyraden för säkerhets skull) sen dess löste det sig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-05 09:35

Jag har också problem. Har fem datorer hemma i mitt airportnätverk och det fungerar för det mesta bra. Har dock fått konstiga problem med min PB 17" som börjat gå grymt långsamt i nätverket.

Tog upp nätverksinställningarna och kollade på DHCP-inställningarna samtidigt som jag surfade. Blev grymt förvånad då jag såg att jag fick olika DHCP-adresser trots att jag hade full kontkat med min airport. En liten stund hade jag en riktigt DHCP från airporten för att sedan helt plötsligt växla över till en lokal adress. Efter en liten stund hoppade rätt DHCP tillbaka igen för att åter strax försvinna.

Mycket mystiskt och jag misstänker starkt att problemet ligger i datorn då de andra fyra fungerar hela tiden.

Så mitt tips är att du kollar i nätverksinställningarna vad du får för adress och om den ligger kvar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 00:49

sitter med en syslink wrt54gl router. som förövrigt funkar prima.

ska ta och kolla på dhcp, men detta känns skumt. har aldrig haft några problem förut. så kasst att en sak som e kass sänker hela intrycket. eftersom jag har ett nätverk med andra datorer hemma så är jag ganska beroende av att det ska flyta på fläckfritt..

Jag sitter också på min splitternya macbook c2d och har samma symptom, men att den tappar kontakten fast den är ansluten och jag har en D-Link 524UP

  • Medlem
  • 2006-12-08 19:34

Hoppas att det inte beror på macbooken. När den senaste iBooken kom hade den problem med Airport som lade av i tid och otid. Det hela berodde på att 1 Gig extra RAM var installerat och detta löste sig först efter en systemuppdatering. Lägger det av på fast (trådanslutna) anslutna är det ju dock routern och oftast handlar det tyvärr om värmeproblem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-11 09:46

Många andra nät ställer till det. I min lägenhet vill 6 andra personers nät vara med och leka. Så mitt airport beter sig därefter.

Ursprungligen av Bjarte:

Många andra nät ställer till det. I min lägenhet vill 6 andra personers nät vara med och leka. Så mitt airport beter sig därefter.

Där jag bor har vi bara kontakt med vårt eget nät. Inga andra syns.
Hoppas att Aiport uppdateringen jag installerade löste problemet, jag har inte haft några bekymmer hittills ialla fall.

//Dennis

Aha ok, kanske det problemet jag också har. (8 nät synliga här ibland) men ändå jag fattar inte riktigt varför. Min router är den enda under "Preferred networks" så den borde väl iaf. reconnecta där om det är nåt strul men det måste jag alltid göra för hand.

Sen 10.4.8 har tydligen vissa macar problem att ansluta till routers från 3:e partstillverkare:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304817

1
Bevaka tråden