Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Character set MySQL

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 10:16

Jag försöker ändra Character Set för min databas i MySQL, men får följande felmeddelande när jag exekvuerar.

Error executing SQL commands to update table.
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'CHARACTER SET latin1 DEFAULT ''' at line 1 (error 1064)

Mina svenska tecken blir bara skräp när jag skriver ut tabellen med php.

Hur ska jag gå tillväga?

Jag gissar att det är PhpMyAdmin du använder? Det ger ofta sådana fel, testa att ansluta till din databas via terminalen och ge samma order igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 10:58
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag gissar att det är PhpMyAdmin du använder? Det ger ofta sådana fel, testa att ansluta till din databas via terminalen och ge samma order igen.

Jag använder MySQL Query Browser. Får samma fel i kommandotolken. Enligt instruktioner på webben ska det finnas med en tabell character set. Denna finns inte i min installation.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-12-13 12:45

Det framgår inte riktigt vad det är du försöker göra egentligen, kan du förtydliga dig lite? (Det skulle även hjälpa om du anger vilket kommando det är du har försökt använda.)

Vill du konvertera dina textdata från en teckenuppsättning till en annan? Det kan man inte göra för hela databasen på en gång, utan det får man ta kolumn för kolumn.

Det du kan göra på "databasnivå" är att sätta vilken teckenuppsättning som ska användas när nya textkolumner skapas. Det påverkar inte de data du redan har lagrat.

Du skriver även att "...svenska tecken blir bara skräp när jag skriver ut tabellen med php." Har du angett rätt teckenuppsättning i den HTML-sida där texten ska visas? Webbläsaren behöver den informationen för att rätt kunna tolka och visa text.

En kille som bloggar om MySQL heter Frank Mash och han har i två inlägg tagit upp just hur man konverterar en databas från en teckenuppsättning till en annan och fått det bekräftat i en chat med en av utvecklarna av MySQL.

http://mysqldatabaseadministration.blogspot.com/2006/12/changing-character-set-from-latin1-to.html
http://mysqldatabaseadministration.blogspot.com/2006/12/mysql-alter-table-vs-dump-load.html

Jag tyckte var intressant.

/Taz_1999 <--- Databasnörd

1
Bevaka tråden