Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med byte av HD i powermac G3!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har nyligen skaffat en ny HD( Hitachi Deskstar 80 GB) till min Powermac G3 B/W, första gången jag ska byta den själv och jag har stött på lite problem. Min förra HD har kraschat och det är därför jag har köpt en ny nu.
Har tagit bort den gamla och nu satt dit den nya på 'Master' och sen kört en lånad Mac OS. X - skiva för att installera systemet på den nya HD:n. Men hårddisken vill inte visa sig när jag kommer till det avsnittet på installationen där man kan välja att formatera hårddisken. Vad ngnstans har jag gjort fel? Har jag kopplat den fel? Nu har jag kopplat in den på P3 sladden längst bak och tycker att det borde funka.

En nybörjarare behöver hjälp så glad för svar!

Mvh/Pia

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 10:59

Kolla på IDE sladden till hårddisken. Har den ett eller två "uttag"? Om den har två uttag, koppla den då till uttaget märkt HDD0 alt Device 0, bygla om hårddisken till Cable Select (CS) och prova igen. Antagligen så har du bara satt sladden fel. Fungerar inte det så kom med lite mer utförlig info om hur du har kopplat den och om den fungerade innan...

VIdare info. Är hårddisken ny? Om inte, vad fanns på den innan? Har du kollat om du kan hitta skivan med Skivverktyg under installationsförsöket? Skivverktyg kommer du åt via en av Topmenyerna under installationen av Mac OS X.

de äldre powermacarna vill (oftast) inte veta av diskar byglade som cable-select.
testa att bygla om till master om du kopplar in disken på master-kontakten.

  • Medlem
  • 2006-12-12 21:13

Har du en PM G3 B/W rev. 1 ska du inte ta bort den gamla disken och sätta dit en ny på den gamla platsen. Dina data kommer med tiden att bli korrupta och HD:n kommer att förstöras. Använd ATA-kedjan till CD/DVD-enheten istället (långsammare men säkert), eller skaffa ett ATA-kontrollerkort och sätt i en PCI-plats (snabbt, men dyrare).

Har du en rev 2 så går det däremot bra att byta. Rev 2-versionen har ett chip vid PCI-sloten som är märkt 646U2-402; rev 1 har annan märkning.

jag misstänker att det är en rev1, hittade chipet (om det nu är det rätta) men det står "CMD PCI646U2 9852 KAG1 QOO JAPAN" pust pust. Flera som har sagt att det inte är så smart att köra via ATA-kedjen till CD/DVD-enheten. Okej, jag är inte så high på det här men man lär sig av sina misstag, men vad är skillnaden till att sätta HD:n där den gamla satt till att man sätter den via CD/DVD, jag förstår inte riktigt.
Nåväl, svara gärna.
ha det gött.

  • Medlem
  • 2007-01-02 23:51

Ja, det är nog rev 1 du har. Kolla här under punkt tre så ser du rev 2 chipet med den tydliga 402-märkningen.

Nä, det är kanske inte det bästa att sätta HD:n på CD/DVD-kedjan eftersom det kommer att gå långsammare än på IDE-kedjan avsedd för hårddiskar. Men det är ett billigare alternativ än att skaffa ett ATA66- eller 133-kort att sätta i en av PCI-platserna och det är säkrare än att använda den kedja som du nu har din originaldisk på. Det bästa är att skaffa ett PCI-kort, men då måste man ju lägga ner mer pengar på en gammal dator.

Skillnaden mellan att sätta din nya HD där den gamla satt jämfört med att sätta den via CD/DVD är alltså att den kontroller i rev 1-datorn som styr just IDE-kedjan där HD:n ska sitta är felkonstruerad och orsakar korrupta data, förr eller senare. Detta åtgärdades i o m rev 2. Den kontroller som styr CD/DVD är det inget fel på.

Mitt råd är fortfarande att akta dig för att använda gamla HD-kedjan. Leta efter ett billigt begagnat ATA66-kort som funkar till Mac (Macoteket säljer nya för ca 500 + moms, tror jag...), men om du inte hittar det så prova CD/DVD-kedjan. Är du beredd att lägga ner lite pengar så borde du kanske annars köpa en gammal G4, de första sågtänderna med AGP-grafik kan du få mycket billigt.

Jaha är det så det ligger till, jo en powermac G4 är ju inte så pjåkigt faktiskt,
tåls att fundera på.
Testar att bygla om den nya HD:n på cd/dvd så länge.
Ska jag sätta den på "slave" och orginal hd:n på "master"?

1
Bevaka tråden