Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Disk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan INGENTING om sk "MD". Kan man koppla till Macen? Tar det tid? Varför vill man ha Ipod istället för MD? Vad är bra att köpa för mig som har Mac? Vad kostar "band" eller skivor eller vad man nu använder i en "MD". Tar gärna emot bra info om MD, köper kanske en till helgen...

MVH Mattias

En iPod vs MD?

För att med en MD måste du ju "spela" in din musik. Medan du med en MP3 spelare bara behöver "flytta" låtar.
Thats why..

Sen finns det lite fler fördelar, kanske inte just jämfört med iPodden men MP3 spelare som har minneskort (du har då inga rörliga delar = längre livslängd, förhoppningsvis)..

Ja skillnaden mellan en MD och en iPod är rätt stor, för att inte säga väldig stor. Som Jürgen skriver så kan du med iPoden överföra dina låtar från datorn oehört smidigt (du kan till och med få iTunes att synka ditt musikbibliotek på datorn med iPoden helt automatiskt).

Vidare så rymmer ju en iPod ofantligt mycket mera. På en minidisc ryms lika mycket som en cd, dvs 74 minuter musik. På en iPod ryms 3529 minuter om du kör mycket hög kvalité (192 kbps). Sen så har iPoden spellistor som du kan redigera iTunes.

Minidisc är som namnet antyder ett skivformat, som en liten återskrivbar cd. Den sitter i ett hölje så den ser ut som en diskett ungefär. För att rymma lika mycket musik som på en vanlig cd använder Sony komprimering som de kallar ATRAC, som liksom mp3 kastar bort information (upp till 90 procent) med så liten påverkan på ljudkvalitén som möjligt.

Enklaste sättet att överföra musik till en MD är att köra med optisk kabel, för då överförs informationen digital, vilket gör att du slipper en D/A- och en A/D-omvandling jämfört om du spelar in analogt (från en cd alltså). Då får du även rätt uppdelning mellan låtarna, vilket inte alltid är fallet vid analog inspelning. Optisk utgång finns på många cd-spelare (fast inte på nån dator förstås).

  • Oregistrerad
  • 2001-11-29 18:14

hmm fel, ska finnas något ljudkort med det uttaget för pc, min ena gamla klasskompis har ett sådant.

finns på vissa Live, jag hör för mig jag hade någe sånt på mitt förra jobb, en gul port var det bestämmt, mina hörlurar gick iaf inte in där

Fördelen med en MD är att du kan göra liveupptagningar, dvs om du har en inspelbar MD+ mic förstås.
En hyffsad stereomic får du hosta upp ca 700-1000 kronor för.

Jag använder min MD till att spela in repetitioner, konserter, radiosändningar kopiering av LP skivor etc...

Du får fundera vilka behov du har, är det enbart till för att lyssna på skivsamlingen via mp3 är nog iPod ett bättre val....

För att med en MD måste du ju "spela" in din musik. Medan du med en MP3 spelare bara behöver "flytta" låtar.
Thats why..

Nej, inte nu längre. På Sonys nya MD, MZ-N1, kan du överföra låtarna via USB.
Dessutom kan man få plats med mer (längre tid) musik, genom att välja andra kompressionsgrader (som bitrate för MP3 ungefär).
Tyvärr finns inte programmet, som du behöver för överföring av låtar, till Mac ännu.

hmm fel, ska finnas något ljudkort med det uttaget för pc, min ena gamla klasskompis har ett sådant.

Finns ett flertal ljudkort med optisk utgång att välja på, även till Mac. Dock kommer man billigast undan genom att köpa en adapter (eller vad det kallas) med USB till optisk ljudutgång. Sony säljer en del av sina MDs i ett paket tillsammans med en sådan adapter. T.ex denna som finns hos NetOnNet.

Citat:

Vad kostar "band" eller skivor eller vad man nu använder i en "MD".

Minidisc:ar kostar kring hundralappen för 5st, typ 179 för 10.... 74 minuter och 80 finns.

  • Medlem
  • 2001-11-30 13:02

MD´s ljud är i en het annan division än mp3...trots en kraftig kompression av ljudet så tappar man mycket få detaljer jämfört med vad mp3 gör. En bärbar MD måste ju vara betydligt mindre än iPODen? De minsta är inte mycket större än skivan...Jag har en Sony MZ-R50 från 98, den är ungefär som ett kassettfodral och den funkar utmärkt, men den är stor jämfört med dagens minstingar. Om man sedan jämför mp3 överfört till iPODen respektive MDn så blir skillnaden i kvalitet inte så stor...eftersom man lyssnar i lurar blir mp3-formatets brister mycket påtagliga. För att få någorlunda bra ljud från mp3 bör bitraten vara minst 256kbps...
MD´n har förlorat i populäritet iom att mp3 och billiga CD-R-skivor blivit tillgängliga, men det är fortfarande ett suveränt format. Jag har även en stationär Sony MDS-JB930 som ibland låter bättre än CD-spelaren...

Ok, det finns alltså gott om valmöjligheter för den som vill ha optiskt utgång på datorn, och att det finns att skaffa visste jag väl egentligen, när jag sa att det inte fanns så tänkte jag närmast på att det inte är något som följer med den normala macen eller pc:n. Inte på samma sätt som en modern cd-spelare ofta har optisk utgång.

MD´s ljud är i en het annan division än mp3...trots en kraftig kompression av ljudet så tappar man mycket få detaljer jämfört med vad mp3 gör.

Gäller detta oavsett vilken bitrate man kodar med och oavsett vilken codec som används?

  • Medlem
  • 2001-11-30 14:45

Om man spelar in 74 min på en MD från en CD blir ljudet suveränt...om man använder "halvfart" vet jag inte hur det blir...nog inget att rekommendera...

Mmm, men jag undrar: är minidisc alltid bättre än mp3? Beror det inte på hur du kodar din mp3? Om man kodar med 192 kbps och en bra codec, är minidisc fortfarande bättre kvalité? 256 kbps?

På följande sida finns bilder där du kan se storleksskillnaden mellan en iPod och en MD. Jag vet inte om det är en liten eller stor MD-modell men skillnaden mellan dem är inte så väldigt stor som man kan tro.
http://gear.ign.com/articles/307608p1.html

Jag skulle välja en mp3-spelare framför en MD speciellt en med firewire som iPoden. Jag prioriterar att snabbt kunna föra över ny musik samt ha mycket musik på den framför perfekt ljudkvalité, jag är ingen audiofil och har inte besvärats av ljudkvalitén på mp3or (i alla fall inte de jag själv gjort). Fast då har jag inte lyssnat på dem med en mp3-spelare utan genom datorn och stereon.

Något som jag inte sett nämnas här är att iPoden kan användas som en vanlig FireWire-hårddisk vilken jag tycker verkar perfekt. Det är inte ofta jag skulle vilja ha en extern hårddisk men om man kan ha en mp3-spelare som kan användas som en tillfälligt är det ju guld!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
På följande sida finns bilder där du kan se storleksskillnaden mellan en iPod och en MD.

Ja, man blir ju inte mindre k*t på iPod efter dom bilderna!!

Jag tillhör dock MD-anhängarna också!

Jag leder jympa i Friskis&Svettis och där har MD revolutionerat musikarbetet som ordbehandlingen en gång i tiden förändrade skrivandet.
MDn har helt tagit över kassettbandet hemma hos oss. Spela in radioprogram och sånt är ju lite lurigt med iPod.

Alltså köp iPod OCH en MD

Anders

  • Oregistrerad
  • 2001-12-04 19:18

Mja, problemet med de flesta mp3-spelare är att de verkar ha så sjaskiga ljudkretsar och dåliga d/a-omvandlare. Även om man lyssnar på mp3or med höga bitrates låter det inte alls lika bra som en bra minidiscspelare.

Själv har jag både en Sony MZ-R90 minidiscspelare och en Samsung Yepp mp3-spelare (som jag fick köpa mycket billigt). Det lustiga är att mp3-filerna låter mycket bättre när jag spelar in dem på minidisc och spelar dem den vägen, i mp3-spelaren känns det mesta platt och livlöst. Min gissning är därför att de flesta minidisc-spelare har mycket bättre ljudkretsar än mp3-spelare i samma prisklass. På billiga mp3-spelare kan man oftast bara välja mellan ett antal konstiga fördefinierade equalizer-lägen, som alla låter ungefär lika dåligt.

Någon som vet hur det är med detta på iPod, kan man ställa in bas/diskant och kanske även megabass/loudness, eller är det bara skräp-equalizerlägen där också?

[ 04-12-2001: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Medlem
  • 2001-12-06 12:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Jag kan INGENTING om sk "MD". Kan man koppla till Macen?
MVH Mattias

jag läser just nu i Hi-Fi klubbens reklamtidning att det finns en liten adapter så man kan överföra låtarna från dator till MD via USB.
hittade inget om den på deras hemsida
men den kallas adusbi

1
Bevaka tråden