Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på en iBook G3 600 MHz?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-03 22:54

Hej!

Har fått en gammal iBook G3 som har strulat för en vän till mig. Tänkte kolla om jag kan fixa den. Tänkte höra generellt vad som händer (inte händer) om man lägger OS X på denna. Är osäker på om hon kört detta OS innan eller OS 9, tror dock att OS X legat på innan disken böjrade strula. Speccar: 256mb, 8mb Vram, 20gb HDD, 14" skärm.

Är den liksom ens användbar? Tips?

/Fredrik

Mac OS X fungerar utmärkt på ovanstående dator.

Det kommer att fungera. Jag skulle dock installera mer arbetsminne men 256 MB är helt klart användbart till Mac OS X. Det finns många som kör Mac OS X på datorer som är mindre kraftfulla än den du har.

Det är väldigt enkelt att installera minne i en iBook. Apple har en beskrivande guide:
iBook: Customer-Installable Parts Procedures

  • Medlem
  • 2006-12-03 23:08

Lite mer minne skulle inte skada. Är det HD:n som är kass eller är det logikkortet (gammalt ökänt G3-iBook-fel)?

Det har väl alltid varit OSX i Ibook G3or ?

  • Medlem
  • 2006-12-04 09:46

Hmmm....när jag skulle dra igång den så stod snurran och snurrade och HDD'n jobbade, men sedan hände inget. Har nu wipat HDD'n och ska testa att lägga in nytt OS.

När en HDD är rensad - är det enda sättet att kolla om denna är okej då genom att köra en ytkontroll? (surfacescan). Tänkte att det kan ju vara litet käckt innan jag sätter igång.

Tyvärr är väl inte minne billigt? Antar att jag får langa in Onyx och ta bort Dashboard och allt annat som kan tänkas äta kraft ur den lille.

/Fredrik

Har en iBook G3/500 med 640 MB (128 +512) och den fungerar ypperligt med senaste Tigern.
Hårddisken är endast på 10 GB, och jag har kvar OS 9 på den, dock i nedbantad version nu.
Köpte den 2001, och den råkade ut för logikkortsfelet och det är utbytt, sen dess har den funkat perfekt.

Mitt tips till dig är att du formatterar den bara, och lägger i Mac OS X.
Men mer RAM ska du naturligtvis ha, SO-DIMM, 200-pins PC-100.

  • Medlem
  • 2006-12-04 13:24

Ah...undrar om man kan hitta en sån minnesmodul beggad? Är lite snål efter mitt iMac köp jag gjorde tidigare i höstas. Eller så kanske ni har tips om var jag hittar en ny modul absolut billigast?

/Fredrik

1
Bevaka tråden