Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Packetloss samt SMB-strul på LAN över korsad TP-kabel med Mac och Win

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt problem med uppkopplingen som vi delar på ett LAN via korsad TP-kabel har jag kommit fram till beror på att LANet strular.

Problemen började sedan vi uppgraderade till Windows XP SP2.

Vi har installerat alla hotfixes som finns på Windows Update men problemet kvarstår.

Problemet består i att vi har packetloss på kabeln samt att vi inte kan kopiera filer mellan SMB-resurser utan att Windows-maskinen kopplar från (disconnect) eller att det går väldigt sakta.

Vi har extremt låg bandbredd på LANet. Network Utility rapporterar inga sändfel eller collisions vilket man borde kunna tänka sig är anledningen. Min flickvän som ansluter till nätet via Internet Sharing över TP-kabeln kan surfa men det går extremt segt.

Jag kan t ex komma åt sidor på min egen webbserver på min maskin men det går också extremt långsamt.

Vet någon på råd???

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-29 22:56

Testat att stänga av alla brandväggar?
Provat en annan kabel?

Japp, vi har testat slå av alla brandväggar utan framgångar. Samma kabel har fungerat tidigare men vi ska köpa en ny och testa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-30 15:46

Är det bara två datorer och en kabel så måste felkällan ligga, antingen i en av klienterna eller kabeln.

Japp, det är vad jag tänker! Kabeln är densamma. Problemet uppstod i och med att vi installerade om Windows och uppgraderade till XP SP2.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-30 20:05

Ibland blir jag chockad över vilka slutsatser jag kan dra... Om det är vitt ute så måste det ha snöat...

Du har inte tillgång till en dator till för att testa mot klienterna i tur och ordning?
Eller kanske en hårddisk. Testa att installera om windows på den och se om det hjälper.
Kolla även vilka services som körs på windows datorn, så det inte ligger något skit och jävlas

Nope, vi har bara två maskiner men jag vet att hennes nätverkskort fungerar som det ska för hon kan ansluta till Internet genom TP-kabel till vår accesspunkt (som även har WLAN) utan att det går sanslöst segt. Jag ska testa boota om min Mac till Windows och se om det funkar lika illa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-01 13:49

Nu ska vi se.
Berätta exakt vad du har för enheter i nätverket! och hur det är kopplat.

Vi använder en korsad TP-kabel mellan en dator som kör WinXP och en MacBook som har Internet Sharing. Jag köpte en ny kabel idag och nu funkar SMB-delningen som den ska.

Internetdelningen fungerar också och min flickvän kan surfa på sin Windowsmaskin. Vi har dock ett annat skumt problem och det är att min flickvän inte kan logga in på sajter. Jag har inaktiverat brandväggar mm men problemet kvarstår.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-01 18:48

Men hur får macbooken tillgång till internet?
Vad kör hon för web browser?

Vi testade både i IE och Firefox. Det verkar funka nu i alla fall. Mycket märkligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 20:25
Ursprungligen av solipsist:

Mycket märkligt...

Kanske någon av burkarna har problem med autonegotiation så att det uppstår en Duplex mismatch... Sånt sänker prestandan.

Det är en teori men jag tror inte det är felet här. Jag har nämligen satt båda till half-duplex 100mbit utan någon autonegotiation.

Hon kommer inte åt Hotmail eller MSN Messenger från hennes dator. Det funkar från min. Det verkar ju helskumt med tanke på att hon kommer åt andra sajter som även brukar SSL (https) och brandväggen inte har några specialregler. Ifall min brandvägg är igång eller ej spelar faktiskt ingen roll, det funkar ändå inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 01:57

pesc skrev detta till mig, kanske har du detta problemet:
"En rak kabel (vilken är det alla använder) är egentligen inte avsedd att kopplas direkt mellan två datorer, utan att kopplas mellan en dator och en switch/hubb/router/modem. För att koppla mellan två datorer har man tidigare behövt använda en korsad kabel, annars fick man ingen kontakt alls. Nuförtiden spelar det här ingen roll eftersom moderna nätverkskort (som Mac har) kan känna av detta själv och anpassa sig. Hmmm, det här kanske var onödig information...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

Om man kopplar en nätkabel mellan två burkar så måste båda ändarna komma överrens om hur de ska använda kabeln. 10Mbit/s eller 100Mbit/s? Full eller halv duplex? Detta kan man styra manuellt, eller så kan man använda autonegotiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation

Macens nätverkskort kan styras genom kontrollpanelen, "Nätverk", "Visa Ethernet", tabben "Ethernet". Normalt är den på "Automatisk" konfigurering, men man kan också pilla manuellt (undvik om du inte vet vad du gör).

Ett annat problem man kan få med kabel är "duplex mismatch" vilket leder till prestandaförsämringar (bra att känna till). Det bästa är nog att undvika att pilla på dessa typer av inställningar och se till att alla ändar kan köra med "autonegotiation".
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_mismatch"

Elajtenword: Om du läser ovan ser du att vi använder en korsad kabel eftersom det inte är ngn hub eller switch i mitten. Nätverkskorten ska kunna kopplas ihop med en rak kabel också, som du citerar ovan, men jag valde en korsad för att vara helt säker. Kopplingen mellan datorerna funkar som den ska, vi får bra kapacitet, helt klart 100 mbit, men jag har skumma problem med internetdelningen (se ovan).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 16:57
Ursprungligen av solipsist:

Elajtenword: Om du läser ovan ser du att vi använder en korsad kabel eftersom det inte är ngn hub eller switch i mitten. Nätverkskorten ska kunna kopplas ihop med en rak kabel också, som du citerar ovan, men jag valde en korsad för att vara helt säker. Kopplingen mellan datorerna funkar som den ska, vi får bra kapacitet, helt klart 100 mbit, men jag har skumma problem med internetdelningen (se ovan).

ok...

1
Bevaka tråden