Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryker garantin? Vad är det som gäller?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-29 11:32

Jag har precis beställt en ny Macbook.. Jag beställde med 80 GB HD för jag har tänkt att köpa en ny disk löst istället och trycka i.
Men nu läste jag i en annan tråd att garantin ryker på hela datorn om man byter ut hårddisken själv?!
Det är ju tydligen så lätt att byta.. Vafan, man måste väl få byta disk själv om de nu gör det så lätt..
Jag hade tänkt att trycka i en 160GB-are i den .. En Samsung Spinpoint, men nu blir jag ju osäker, jag vill verkligen inte att garantin ska försvinna...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 11:40

Stoppa i en ny hårddisk. Blir det något fel är det väl bara att stoppa in den gamla igen?

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-29 12:02
Ursprungligen av annan:

Stoppa i en ny hårddisk. Blir det något fel är det väl bara att stoppa in den gamla igen?

Jo, borde ju inte vara något problem tycker man ju.. Det kan väl Apple ändå inte se?

Är det inte så att vissa kan ha blandat ihop det med att Apple kanske sagt att garantin inte täcker den nya hårddisken så att säga? (Och det är ju rätt självklart att dom inte gör)..

Men det är väl inte plomberat eller på något sätt märkt så att det syns om man drar ut hårddisken?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 12:04

Det tror jag inte. Jag gjorde precis som du, beställde med 80 GB. Tänker byta lite senare.

just till macbook har ju apple släppt en officiell guide till att byta hårddisk vilket borde innebära att man ska kunna göra det utan att garantin på resten av maskinen råkar illa ut. det har diskutetats tidigare här om HD-byte och "warranty void". Det första de säger i apples guide är

Ursprungligen av Apple:

Follow the instructions in this document carefully. Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-29 13:44
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

just till macbook har ju apple släppt en officiell guide till att byta hårddisk vilket borde innebära att man ska kunna göra det utan att garantin på resten av maskinen råkar illa ut. det har diskutetats tidigare här om HD-byte och "warranty void". Det första de säger i apples guide är

Och hur ska man tolka det då?
OM man tar sönder produkten, då gäller inte garantin, men den gäller om man inte tar sönder något? eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 13:50
Ursprungligen av widde:

Och hur ska man tolka det då?
OM man tar sönder produkten, då gäller inte garantin, men den gäller om man inte tar sönder något? eller?

Japp, blir det inget fel så är det okej, men på grund av att det är du som hållit på och förstört (om du har förstört) något i datorn så ryker garantin

Det är väl smart!?

Det betyder väl ungefär "gör exakt som det står så ryker inte garantin för då kommer inget gå sönder", makes sense...

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-29 14:46

Jo, det låter ju rätt bra.
Om man förstör saker så gäller ju aldrig någon garanti (märk: inte försäkring). Garanti är ju bara funktionsfel.. Om jag sätter en kniv genom skärmen så gäller ju inte garantin.. Men att garantin försvinner för att man byter bara borde ju inte vara fallet?

1
Bevaka tråden