Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst och D-Link (MacBook)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-26 23:09

Nu är det lite kris här.

Har precis fått hem en ny MacBook. Så fin, så fin. Har en gammal Powerbook G3:a sen tidigare med trådlös uppkoppling via router, D-Link DI-714P+, och ett bredbandsmodem, Zyxel Prestige 600. Vi har också två stationära PC:s i nätverket.

Ivrig att sätta igång så blev det stopp direkt. Datorn har kontakt med routern och airportflärpen i menyn visar att det är full spruta. När jag loggar in på adminsidan till D-linkroutern så ser jag att båda trådlösa datorerna har tilldelats MAC-adresser och är anslutna. Men nätverksdiagnos visar att kontakten mellan den nya datorn och Internetleverantören (Telia) är död. Den gamla tuffar på som vanligt, inga störningar alls.

Jag har pratat i flera timmar med goa, tålmodiga supportfolket på Apple. Vi har testat allt möjligt. De har konstaterat att det inte kan vara fel på datorn. Har också pratat med support på D-link, men han sa trött att det är inget fel på routern, förstås. Sen blev det helg och jag lade ner projektet ett tag. Utmattad.

Det funkade faktiskt för en halv minut, men sen gick det ner. Med kabel kommer jag ut direkt. Nån som har en idé om vad det kan vara som strular? En enkel knapptryckning bara? Ska jag slänga ut D-Link-helvetet och skaffa Airport istället?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-27 09:06

Har du kollat om den fungerar via Airport någon annanstans (grannar, bekanta, fri Hotspot, eller liknande)?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-27 10:15

Nej, det är sant, det borde jag kolla upp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-28 00:02

Slutet gott, allting gott, dock något fattigare. Det blev till att skaffa en ny router. D-Link DI-714+ har inte hängt med i Apple-svängarna. Min nya MacBook var helt enkelt för vass, men det tog flera samtal innan man kunde klämma ur sig det. Jag kan väl inte vara den första som stött på problemet?

1
Bevaka tråden