Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man linjär acceleration på musen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-24 19:48

Nu har jag provat 4st olika möss men får samma kännsla i alla, som om de va en gummisnodd sitter i pekaren. De jag provat är Migthy Mouse Wireless, Logitech G5, NiNovo samt Microsoft Intellimouse explorer bluetooth som jag har nu.
Jag antar att det är själva inställningen "acceleration", för när man drar långsamt så går det så jävla segt och e man lite kvick så e de fan snabbt den går.

Finns det något program som gör musrörelserna mer linjära?
Faktiskt tycker jag här att Windos har bättre kontroll på musen.

Använder USB overdrive som funkar bättre än OS X inbyggda kontroller .
http://www.usboverdrive.com/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-24 23:40
Ursprungligen av red9k:

Nu har jag provat 4st olika möss men får samma kännsla i alla, som om de va en gummisnodd sitter i pekaren. De jag provat är Migthy Mouse Wireless, Logitech G5, NiNovo samt Microsoft Intellimouse explorer bluetooth som jag har nu.
Jag antar att det är själva inställningen "acceleration", för när man drar långsamt så går det så jävla segt och e man lite kvick så e de fan snabbt den går.

Finns det något program som gör musrörelserna mer linjära?
Faktiskt tycker jag här att Windos har bättre kontroll på musen.

En del sådant beror på musens underlag. Provat med ett vitt papper som underlag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-25 09:32

jo, jag har provat med flera underlag. Vitt papper, bara trä bordet, Func Musmatta och Icemat musmatta. lika på alla.

De jag irriterar mig på är att muspekaren inte riktigt följer mina rörelser, för jag vill att den skall flytta sig lika mycket om jag drar musen samma sträcka fort eller långsamt. För som de är nu när man ställer in acceleration så ju snabbare jag rör musen desto mer speedar den på för jag e van vid att ha musen mycket snabbt inställd. På min CP har jag en logitech G5 som jag kör i 2000 dpi vilket är en väldigt snabb inställning.

Har du provat att ändra i Systeminställningar/Tangentbord och mus/Acceleration

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-25 18:12

Det är ju inte fel att verkligen läsa en post INNAN man postar ett svar
"För som de är nu när man ställer in acceleration så ju..."

Som nämnts tidigare så kan du prova med USB Overdrive. Det du upplever är precis som det ska vara på en mac, men jag kan förstå om du känner dig frustrerad som är van vid Windows sätt att hantera muspekaren. Själv blir jag nämligen vansinnig om jag sitter vid en pc och muspekaren hoppar lika mycket oavsett om jag rör musen fort eller långsamt.

Vilket man föredrar är nog en vanesak.

Jag kan bara instämma. Sedan OS X kom har jag alltid fått använda 3:e parts lösning för att komma till bukt med problemet. USB Overdrive har gällt hittills.

Läste på Macfeber om Steer Mouse. Det kan säkert också avhjälpa problemet.
http://mac.feber.se/feber/art/2069/ta_kontroll_ver_musen/

http://plentycom.jp/en/steermouse/download.html

Om du provar Steer Mouse, återkom gärna med hur det fungerar.

/Jerker

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-27 08:39

Jag använder Steer Mouse nu, och nu fungerar musen som jag vill! äntligen!
Tackar Jerker!

  • Medlem
  • Habo
  • 2006-11-28 23:30

Steermouse fungerar fint.. gör musen bättre... MEN kostar pengar... irriterande skit som kommer upp att trail perionden är kvar... trode problemet var löst .

1
Bevaka tråden