Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel (?) JavaScript- / CSS-fråga

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Webbkodning är inte riktigt mitt gebit, men nu håller jag på att knåpa med en liten applikation som ska visa statusmeddelanden via en webbsida.

Grundtanken är enkel: Jag har en vanlig HTML-sida som har en content refresh-tag, i den länkar jag sedan in min "Body"-fil, via ett inkluderat JavaScript. Så här ser det ut:

<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-16be">
<meta http-equiv="refresh" content="1">
<link type="text/css" rel="stylesheet" href=Warning.css>
</head>
<Body><SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" SRC="ApportMainInclude.js"></SCRIPT>
</Body>

Allt det funkar precis som jag vill ha det, men jag skulle vilja kunna byta CSS dynamiskt för sidan, utan att skriva om själva HTML-filen. Min tanke var då att istället för att skriva "Warning.css" i klartext, vill jag då ha en extern fil, som bara innehåller namnet på den fil som ska användas, t.ex. "Warning.css", "Caution.css", "Normal.css", och istället för att hårdkoda en viss CSS skulle jag alltså peka mot en fil som i sin tur innehåller namnet/sökvägen till den önskade CSS-filen.

Skälet till det är att olika program och processer ska kunna byta CSS-fil, och då vore det bekvämt att från respektive process bara ta ut en liten textfil med önskad CSS.

Alltså, går det på något sätt att läsa in data från en textfil där jag nu har hårdkodat "Warning.css" ?

Hoppas jag har förklarat någorlunda begripligt

Du kan väl lägga infon i en till extern javascript-fil som du sedan läser in i sidans huvudskript?

Du kan ju alltid använda PHP eller något annat serverbaserat script-språk. Eller så ordnar du bara så att scriptet som ger innehållet till sidan sätter ett ID eller en class på elementet som ska ändras beroende på om det är "warning", "caution" eller "normal".

PHP etc. är av olika skäl uteslutet. Merovech, kan du ge ett kodexempel? Det funkar inte att bara duplicera den nedre javascript-anropet, men det kan säkert bero på att jag inte fattar webbbrowsers etc

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-25 11:00

Ett sätt jag kan tänka mig är att du länkar in en viss css-fil, precis som du gör nu. Denna fil innehåller bara en rad, nämligen

@import "warning.css"

Sen är det fritt fram för dina övriga processer att ändra i denna enradersfil för att byta style sheet.

Att generera sidans innehåll med JavaScript har du säkert goda skäl till, men jag förstår inte riktigt hur 1s-refresh-elementet kommer in i bilden? *nyfiken*

Ursprungligen av memark:

Ett sätt jag kan tänka mig är att du länkar in en viss css-fil, precis som du gör nu. Denna fil innehåller bara en rad, nämligen

@import "warning.css"

Sen är det fritt fram för dina övriga processer att ändra i denna enradersfil för att byta style sheet.

Att generera sidans innehåll med JavaScript har du säkert goda skäl till, men jag förstår inte riktigt hur 1s-refresh-elementet kommer in i bilden? *nyfiken*

Tusen tack! Fungerar alldeles strålande! Jo jag kan förstå att du ställer dig frågande till 1-sekunds-refresh, men det var bara ett värde jag använder när jag testade. Vad det blir vid leverans får jag känna mig fram till lite.

Återigen, tusen tack

1
Bevaka tråden