Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chip gör elektricitet av värme

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors skriver idag om en ny teknik som låter som lite av en helig graal för bärbara datorer: Ett företag påstår sig ha tagit fram ett chip som gör om värme till elektricitet. Företaget påstår sig också ha varit i samtal med bland annat Apple. De hoppas ha en färdig produkt mot slutet av 2007 eller början av 2008.

Om det verkligen går att göra en produkt av denna teknik så vore det en fantastisk bra grej för bärbara datorer. MacBook Pro sägs ju vara varmare än en braskamin så det finns lite värme att ta av...

Läs mer: Apple Eyeing Heat-Electricity Conversion Chip?

Tills vi vet att detta faktiskt fungerar i praktiken och går att använda vettigt passar det bra att diskutera detta under aktuella rykten.

Ursprungligen av Adrian B:

MacRumors skriver idag om en ny teknik som låter som lite av en helig graal för bärbara datorer: Ett företag påstår sig ha tagit fram ett chip som gör om värme till elektricitet. Företaget påstår sig också ha varit i samtal med bland annat Apple. De hoppas ha en färdig produkt mot slutet av 2007 eller början av 2008.

Om det verkligen går att göra en produkt av denna teknik så vore det en fantastisk bra grej för bärbara datorer. MacBook Pro sägs ju vara varmare än en braskamin så det finns lite värme att ta av...

Läs mer: Apple Eyeing Heat-Electricity Conversion Chip?

Tills vi vet att detta faktiskt fungerar i praktiken och går att använda vettigt passar det bra att diskutera detta under aktuella rykten.

Matar man det chipet med ström fungerar det som kylare (ja, faktiskt ända ner till -200 C!). Jag tror att det kommer att bli banbrytande inom datorvärlden. Reuducera strömförbrukningen genom att batterierna belastas mindre när CPU:n och GPU:n väl blivit varma.

  • Medlem
  • 2006-11-23 21:11
Ursprungligen av The Real Viking:

Matar man det chipet med ström fungerar det som kylare (ja, faktiskt ända ner till -200 C!). Jag tror att det kommer att bli banbrytande inom datorvärlden. Reuducera strömförbrukningen genom att batterierna belastas mindre när CPU:n och GPU:n väl blivit varma.

Hur fungerar detta?
Man tillför energi (i form av elektricitet) och resultatet blir energiförlust (temperatursänkning). Detta låter som hokus pokus, iaf enligt de termodynamiska lagar jag är van vid... :eek:
Men det är ju fantastiskt om det är sant.

Jag tror dock snarare att det handlar om en förflyttning av energin. T.ex likt ett peltierelement där en sida blir kallare och en sida varmare när du tillför energi. Eller?

Hur som helst så låter det ju som en bra idé att försöka få värmen som genereras av en processor att återgå till energi av en högre kvalitet och återanvända den. Men detta ska (om jag uppfattat det rätt) vara näst intill omöjligt/orealistiskt.

Ursprungligen av Toett:

Hur fungerar detta?
Man tillför energi (i form av elektricitet) och resultatet blir energiförlust (temperatursänkning). Detta låter som hokus pokus, iaf enligt de termodynamiska lagar jag är van vid... :eek:
Men det är ju fantastiskt om det är sant.

Jag tror dock snarare att det handlar om en förflyttning av energin. T.ex likt ett peltierelement där en sida blir kallare och en sida varmare när du tillför energi. Eller?

Hur som helst så låter det ju som en bra idé att försöka få värmen som genereras av en processor att återgå till energi av en högre kvalitet och återanvända den. Men detta ska (om jag uppfattat det rätt) vara näst intill omöjligt/orealistiskt.

Det är också en gåta för mig, men läs artiklen:
http://www.idg.se/2.1085/1.82772
Artikeln säger dock inte hur det fungerar.

  • Medlem
  • 2006-11-24 17:14
Ursprungligen av Toett:

Hur fungerar detta?
Man tillför energi (i form av elektricitet) och resultatet blir energiförlust (temperatursänkning). Detta låter som hokus pokus, iaf enligt de termodynamiska lagar jag är van vid... :eek:
Men det är ju fantastiskt om det är sant.

Jag tror dock snarare att det handlar om en förflyttning av energin. T.ex likt ett peltierelement där en sida blir kallare och en sida varmare när du tillför energi. Eller?

Hur som helst så låter det ju som en bra idé att försöka få värmen som genereras av en processor att återgå till energi av en högre kvalitet och återanvända den. Men detta ska (om jag uppfattat det rätt) vara näst intill omöjligt/orealistiskt.

Jag tror att du har alldeles rätt. Detta ÄR samma teknik som peltietelementet. (just nu inget nytt under solen).

Men låt oss vara glada ändå.

Wow, det låter ju ännu bättre än jag vågade hoppas på. Ska blir intressant att följa den här utvecklingen. Jag tror inte Jobs skulle tacka nej till tekniken om den går att sätta i produktion i framtiden.

Hej!

Lite off topic kanske men den här tekniken är redan implementerad på vissa områden. Ett område är amerikanska atom-ubåtar. Runt reaktorn så sitter det halvledarmaterial som "omvandlar" värmen från reaktorn till elektricitet. Det är sedan denna elektricitet som driver el-motorerna til båtarna. i och med att man använder detta i stälet för turbiner för elproduktion så får man ner ljudnivån som ubåten avger.

Som sagt off topic men kanske intressant för vissa!

MVH Uffe

  • Medlem
  • 2006-11-23 11:29

Det är ju genialt. Låter perfekt för alla våra pryttlar

Dock kan man inte få ut speciellt mycket elektricitet ur ett sådant system, vid de låga temperaturer som en dator arbetar vid, då man är begränsad av termodynamikens andra lag, som i princip säger att man inte kan få ut all energi i värme som arbete.

Till exempel om man använder en MacBook processor, säg 75C, och använder temperaturskillnade mot omgivningen, 20C, så kan man få ut max 15.8% av värmen som energi, och detta är teoretiska maximum, enligt Carnot cykeln (1). Enligt deras websajt så ligger deras praktiska maximum på 50% av Carnot cykelns max (2), vilket då ger 7.9% av värmen ovan kan bli el energi.

Då en processor inte tar mer än ungefär 10% av strömmen i en MacBook (3), så om man kopplar värme-motor chippet direkt på processorn så kan man i detta scenario få ut 8% av 10% av värmen (mindre än 1%) som MacBooken utstrålar. Nu kan man säker kanalisera en del av värmen från andra delar av maskinen till chippet innan man dumpar resten genom höljet av datorn, men det blir inte speciellt lätt för en väldigt begränsad vinning.

Intressant i alla fall för riktigt varma värmekällor man bara kyler idag, kanske.

(1) http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/carnot.html
(2) http://www.eneco.com/tech_science.html
(3) http://www.intel.com/cd/personal/computing/emea/eng/221161.htm

Ursprungligen av bjelkeman:

Då en processor inte tar mer än ungefär 10% av strömmen i en MacBook (3), så om man kopplar värme-motor chippet direkt på processorn så kan man i detta scenario få ut 8% av 10% av värmen (mindre än 1%) som MacBooken utstrålar.

Tackar för ett imponerande inlägg! Det tog ner hela detta koncept på jorden så att säga. Lite tråkigt för fantasierna om en iskall energisnål Mac, men det känns å andra sidan mer i kontakt med verkligheten. Inte desto mindre kanske det ändå kan vara en teknik för framtida datorer, även om det bara handlar om små vinster.

Ursprungligen av Adrian B:

Tackar för ett imponerande inlägg! Det tog ner hela detta koncept på jorden så att säga. Lite tråkigt för fantasierna om en iskall energisnål Mac, men det känns å andra sidan mer i kontakt med verkligheten. Inte desto mindre kanske det ändå kan vara en teknik för framtida datorer, även om det bara handlar om små vinster.

Om man kyler ner datorn tillräckligt och har rätt matrial kunde datorn plötsligt bli en supraledande dator (superströmsnål dator vars energiförlust är 0, eller mycket nära 0). Kruxet är hur man kan skriva på datorn utan att bli kall om händerna!:p

1
Bevaka tråden